Batman: Návrat temného rytíře
Frank Miller
Redefinice Batmana jako postavy temného mstitele, kde stárnoucí hrdina musí nalézt novou motivaci změnit své město, které už dávno není jeho. Opět musí naučit kriminální živly strachu, zvyknout si na nového Robina (teda on je spíš ona) a pochopit, že nová doba vyžaduje novou strategii. Hostuje vládní loutka Superman.
Literatura světová Komiksy Sci-fi
Vydáno: 2003 , Crew , NetopejrOriginální název:
Batman: The Dark Knight Returns, 1986
více info...
Přidat komentář
Slavný komiks, který ale trochu zastaral - příběh je celkem zajímavý a napínavý, ale z daného tématu se dalo vytřískat víc. A v průběhu čtení mi začaly vadit neustalé reportáže, které značně ruší děj - méně je někdy více. Největší problém mám ale s kresbou - některé panely vypadají dobře, ale celkově je hodně slabá - o dva roky mladší Kameňák vypadá o dvě třídy lépe.
Nebudu předstírat, že se vyznám v historii superhrdinského komiksu. Nevyznám. A chápu, že někdo může Návrat považovat za historický milník a vnímat to pod úhlem doby, ve které vznikl... Ale moje subjektivní hodnocení, odehrávající se v tomto bodě časoprostoru, je takové, že se mi to hergot nelíbilo. Od kresby přes tempo a styl vyprávění až k postavám samotným. Spíše ve mně zůstal pocit, že z tak zajímavého motivu, jako je stárnoucí Batman, šlo přeci vymáčknout více.
Batmanovo odcházení. Frank Miller rozehrál labutí píseň pro netopýra. A je velkolepá!
Ocitáme se v Gothamu, kde Batman už deset let neděsí podsvětí a komisař Gordon se chystá do důchodu. A tak krysy okázale vylézají z nor. Město sužují nevídaná vedra a taky gang Mutantů, z Arkhamu jsou navíc propouštěny známý firmy jako Two-Face nebo Joker. Temný rytíř se tak musí vydat na svou poslední jízdu.
Je to návrat Temného rytíře, ale celým příběhem se nese jeho neodvratnej konec. Blíží se, Batman jej očekává, může přijít každou chvíli. Musí přijít.
Jansonova kresba je temná, občas chaotická, Millerovo vyprávění však skvěle doplňuje. A určitě není jen doplňkem. Významně si pohrává s okem čtenáře, pomáhá dotvářet silnou atmosféru děje. Například bouři přicházející na Gotham vykresluje tak, že jsem snad i slyšel třesknutí blesku a následně si kontroloval, jestli stránka nezvlhla. Janson je mistr a cokoliv od něj nadšeně hltám.
Rozhodně nic není dokonalý, a i tady to občas lehce drhne, Miller si nejednou vypomůže nějakou tou zkratkou. Ale vem to čert, já se bavím celou dobu, až po epickej souboj dvou supertěžkých vah.
Tenhle příběh stárnoucího Batmana je zapsán zlatým písmem do historie komiksu jako dílo z nejzásadnějších. A pro mě splňuje vysoký nároky dodnes.
Bezesporu se jedná o jeden z nejvýznamnějších netopýřích komiksů a pro žánr svým způsobem udělal hodně, podobně jako Mooreovi Watchmeni. Zub času je zde patrný a zavane vás ten 80vej feeling akčních filmů (např. Batman zde jezdí na koni jak John Rambo), ale i naproti tomu si příběh v mnoha ohledech nechává ponurejší a temnější ladění a dospěláčtější přístup, do té doby u DC komiksů nevídané. Nejoblíbenější Batman to pro mě nejspíš nebude, ale bavil jsem se celou dobu a proto plné hodnocení si tento Millerův počin jistojistě zasluhuje.
Příběh Návratu temného rytíře jsem znal z animovaného zpracování, ve kterém se mi příliš nelíbila výtvarná stránka (hlavně ty nepřirozeně velké brady), ale po přečtení komiksové předlohy jej nejspíš vezmu na milost.
Ačkoliv tomuto komiksu neupírám kultovní status, musím přiznat, že jsem byl poněkud zklamán. Upřímně se mi příliš nelíbila kresba. Připadala mi chaotická a stejně jako mnoho dalších čtenářů jsem měl u některých obrázků problém rozeznat, co vlastně zobrazují.
Z batmanovských komiksů, které jsem dosud přečetl, tak pro mě na prvním místě zůstávají Muž, který se směje a Kameňák.
Kdyby tenhle komiks byl autem, jistě by dostal SPZ začínající písmenem V, neboť dle mého se jedná o veterána se vším všudy – kdysi to byl komiks důležitý, pomohl Batmanovi dostat se i mimo komiksovou komunitu, šlo o ucelený příběh který snad poprvé naboural Wayneovu věčnou třicítku, nicméně čas jej docela předběhl, a aspoň podle mého příběh již poněkud vyčpěl – díky machistickému settingu to přímo křičí: OSMDESÁTKY!!!
Po masáži z různých zdrojů jsem čekal komiks, který mi vypálí podrovníkové partie svými rvačkami a neurony myšlenkami. A ano, testosteronové partie si na své skutečně přišly, ale myšlenkově a příběhově jsem měl dojem, že sleduju, jak pejsek a kočička pečou dort: Batman se vrací- Two-Face taky-TF dělá bordel- TF se ztrácí- Nastupuje Joker-Odchází komisař Gordon- Joker se odejde-Sověti vystrkují rohy- přichází Superman; a k tomu samozřejmě Mutanti. To vše dohromady zkrátka přispělo k velké myšlenkové roztříštěnosti.
Taky kresba nebyla nijak oslnivá – takoví současníci, Strážci, byli lepší na pokoukání (o Bollandově výkonu v o 1-2 roky mladším Batmanovi: Kameňáku ani nemluvě), v bojových scénách jsem nezřídka musel tuze uvažovat, na co se to dívám. A upřímně řečeno mi některé „celostránkovky“ připomněly kresby superaut, které na základce plodil můj kamarád fixkou...
Jako velký plus bych viděl televizní vysílání, a vyjádření občanů Gothamu a politiků, které celému pozadí propůjčily život.
Přes svou kritiku si ale tenhle příběh zase po čase dám znova, jelikož: ve své době pomohl mému oblíbenci Batmanovi k širší popularitě; vidět padesátiletého prošedivělého hromotluka, kterak oděn do spandexu mastí mladší pizizubku v bahně se neomrzí; zaujala me teze z knihy Glena Weldona Temný rytíř: Historie Batmana, kde se tvrdí, že zdejší Batman není z nedaleké budoucnosti, ale že je o 20 let starším Adamem Westem (na což má údajně narážet Batmanův první „ponávratový“ kostým). A poněvadž výše zmíněné me uvrhuje do rozpaků, hvězdy tentokrát neudělím.
Na konec přidám aspoň pomyslné palce za výtečný český překlad i technickou úroveň (i výlohy gothamských obchodů jsou vyvedeny v češtině, a to zcela vizuálně přirozeným způsobem).
Komiks se mi líbil. Kresba je super. Tenhle FrankMillerovský styl mi sedí. Atmosféra taky hutná, k příběhu to prostě sedí. Ale asi 2x se mi stalo, že jsem už chtěl aby ta nebo ta pasáž skončila. Možná kdybych neměl od komiksu očekávání z recenzí, jak je to úžasný, užil bych si ho ještě víc. Ale i tak pecka.
Když se kouknete snad na všechny žebříčky batman komiksů tak návrat je na prvním místě ( jako ten nejlepší) s čimš musím souhlasit snénář Franka Milara je proste 5* . Kresba je docela netypická , ale me se líbí , ale chápu že nemusí někomu sednout . Další věc kterou Musím zmínit je ze na některých stránkach jsou paneli z televize který ze začatku můžou vivádět a
z děje ale pak pochopite ze jsou pro príbeh hodně důleži
té . I když to co v roce1986 znamenalo revoluci jsou dnes docela bězné je to pořád určitě nejlepší komiks a Batmanem .
Nejlepší DC comics co jsem četl
Batman je tady starý, pomalý.
Gordon šel do důchodu a místo něj přišla komisařka, která bude velet policejní jednotce, která bude mít za úkol zastavit Batmana strážce Gothemu
A závěr byl zajímavý
Frank Miller je prostě legenda co on napsal je totiž boží
Přestože musím souhlasit, že tahle kniha je takové povinné komiksové "must have", tak zároveň se ztotožňuji s názorem, že komiks vcelku zestárnul a není už taková bomba, jako býval. Osobně je na mě hrozně zestárlý hlavně kresbou a stylem, takže mě vůbec nebavilo ho číst a ani jsem si to moc neužil. Příběh je vcelku fajn, výhodou starých komiksů je, že byly mnohem výpravnější a obsáhlejší než dnešní docela zjednodušená akčnější verze. Takže se četba vlekla a byla nudná, ale zároveň poměrně obohacující. Ukázala se řada motivů, které jsou podle mě dodnes nepřekonané a i spousta věcí, které byly dost originální a nikdo je dodnes nevyčerpal. V komiksovém světě asi vcelku neřeším kánon, už jen pro počet neustálých restartů a paralelních zemí apod., takže nemůžu říct, že by to skutečně byla nezbytná kniha, bez které nemůžu žít, ale asi nejsem nešťastný, že jsem za ni tolik utratil, bude se hezky vyjímat v knihovně, ke druhému čtení asi ale hodně dlouho nesáhnu. :/
Musím zase pochválit zpracování, i když bych si klidně sehnal levnější verzi s méně luxusní podobou - ona ta pevná vazba, přebal, bonusy a lepší papír šíleně vyšponují cenu. Bonusy jsou pak pro mě takové na podívání, ale moc je neřeším, takže zkrátka to je opravdu kniha hodná série Legendy DC, ale nepadnu z toho na zadek. :D
Vyjasnime si jednu vec. Návrat Temného rytíře je zásadný míľnik. Prinútil množstvo ľudí prehodnotiť svoj názor nielen na Batmana, ktorého dovtedy príliš nemuseli, ale tiež na komiksový žáner obecne. Bol to ohromujúci trhák, čo dovtedy Batman paradoxne až tak nebol. Tento komiks všetko zmenil. Koncom 80. rokov komiksy začali byť menej určené deťom a puberťákom a pomaly ale isto sa čoraz mohutnejšie preorientovávali na odrastenejšieho čitateľa, ktorý zvládol aj vážnejšie, ponurejšie, temnejšie a dospelejšie príbehy. Takže či sa to niekomu páči alebo nepáči, Návrat Temného rytíře je povinná jazda. Mohol by som kritizovať Millerovu kresbu, na ktorú som si nedokázal zvyknúť (podľa mňa ju mal prenechať niekomu inému, ako to ostatne urobil neskôr pri tvorbe prequelu Batman: Rok jedna). Prípadne si rypnúť do scenára (chýbalo mi v ňom viac starého Batmana, tento si proste len párkrát povzdychne, že už je na to príliš starý, ale v skutočnosti je to ten istý Batman, čo pred desaťročiami). Avšak napriek chybám (a faktu, že to celé proste zostarlo) sa jedná o nadpriemer s neobjavnými, ale dodnes fungujúcimi myšlienkami (Batman radšej umrie v boji, než by sa mal naďalej pozerať na zlo v gothamských uliciach), dôstojným koncom, slávnymi postavami, na ktorých sa zub času zaujímavo podpísal, prekvapivo spracovaným „Robinom“ a kvalitne stvárneným Jimom Gordonom (ktorý paradoxne lepšie, než samotný Batman, plní funkciu zostarnutého mastodonta zo starej éry, snažiaceho sa z posladených síl udržať krok s novou generáciou agresívnych protivníkov). Oceniť musím aj výbornú crewácku reedíciu so siedmymi desiatkami (!) strán bonusov. Na strane druhej, objavili sa aj rebríčky, ktoré tento komiks pasujú za jeden z najpreceňovanejších. Najlepšie bude, ak si spravíte názor sami. Ale z historického hľadiska je to kult.
Tomuhle komiksu obecně škodí ten hype, jenž okolo něj panuje. Člověk to otevře a čeká naprostou bombu. Bohužel musíme uznat, že komiks zestárnul. Dřív se jednalo o něco naprosto revolučního. Nyní už nám tu nic moc revolučního a ojedinělého opravdu nepřijde. Obecně to ale rozhodně není špatný komiks. Miller nás dává do Gothamu v budoucnosti, kde je již Wayne padesátník co superhrdinský kostým pověsil na hřebík a snaží se srovnat se smrtí svých rodičů a Robina. Jenže ve městě nekontrolovatelně stoupá vlna kriminality a Bruce tedy znovu obléká svůj kostým, připravený na poslední boj. Super nápad i zpracování. Možná se Miller až moc snažil nimrat v psychologii postav, takže dialogy tu hlavně první půlku dost váznou a komiks to brzdí, závěr rovněž zbytečně sluníčkový v porovnání s tím, jaké temné dílo to po zbytek komiksu bylo. I přes to všechno mohu, jakožto Marvelák, komiks doporučit. Pokud jste skalní DCčkář, tomuhle byste měli dát minimálně šanci.
Zprvu na mě tohle dílo neudělalo příliš velký dojem. Podivná zastaralá kresba. Televizní vysílání, které bylo v mezičase využíváno pro nastínění děje, bylo zprvu velmi neomalené a celý děj zdržovalo. Nicméně děj nakonec nabral na otáčkách a celá knížka je velmi, ale velmi povedená.
Osudovost tohoto komiksu na mě až tak osudově nezapůsobila :)) bohužel. Mám takový pocit, že sem už četl lepší Batmany. Styl vyprávění skrze televizní zprávy je velmi originální, ale nakonec to byl ten aspekt, který děj tříštil a zpomaloval jeho tempo. Občas nepřehledné panely co se v nich děje nebo jejich podivná návaznost. Když je tohle poslední kapitola Batmana, čekal bych více těch hlubokých úvah nad tím co je správné, co je špatné. Kdo je Batman a proč apod. To bylo v jiných Batmanech daleko lépe zpracované. Škoda, v tomto ohledu jsem od toho asi čekal více.
Nechci to ale aby to vypadalo že se mi to nelíbilo, protože to je bezesporu kvalitní, dospělé čtivo. A to že má svou velkou váhu svědčí i to, že jednotlivé scény nebo osudy přímo ovlivnily filmy Batman vs. Superman, nebo Nolanovskou trilogii. Rozhodně beru v potaz, že to je zásadní Batmanovské dílo, jen mi příjde že ve své době muselo rezonovat daleko více než nyní. Myslím že ten spirit pro nás z toho už malinko odvál...
Marketingový kecy typu "zásadní dílo" nebo "musíte znát, jinak jste out", nutně nejsou záruka kvality. To, co mohlo v čase vydání vypadat jako zjevení, je dneska jenom archaická vykopávka ovlivněná klimatem studený války. Tohle Moore zvládnul líp, o tom žádná a jestli chcete Bruce za zenitem, kterej to pořád táhne s Clarkem v tom jejich ambivalentním vztahu, sáhněte po Kingdome come (Alex Ross vám ukáže jinej level). Když Miller, tak Sin City a 300.
Jeden z nejvýznamnějších komiksů, který se zapsal do světového podvědomí. Povinnost pro každého milovníka komiksů, stejně jako Frankovo, za mě ještě lepší dílo, Watchmen. Velmi zajímavý příběh se svižným tempem, od kterého se špatně odtrhává, popisuje stárnoucího Batmana. Skvělá myšlenka, rychlý děj a zápletky dělají z Návratu temného rytíře nezapomenutelné dílo. Možná bych jen vytkl slabší kresbu (občas moc stylizovaná) a styl vyprávění, který mi moc nesedl. Avšak jedná o velmi silné dílo, které bude navždy patřit k vrcholům Millerova díla.
Frank Miller změnil tvář Batmana z veselé postavičky na chmurného temného rytíře s tvrdým životem. Tahle kniha zásadně změnila pohled na Batmanovský mýtus.
Každopádně i premisu příběhu, která je sama o sobě silná - "stárnoucí hrdina se po letech vrací aby podnikl ještě jednu poslední akci" se povedlo rozpracovat do výborného příběhu, kterému nechybí dobré nápady a silné momenty.
Kresba j neučesaná a syrová, což k povaze a temnotě comicsu sedí mnohem více, než mainstreamová a hezká kresba např. Jima Leeho. Její nevýhodou je ovšem místy docela matoucí nepřehlednost kdy nevíte, co se v panelech vlastně odehrává.
Tohle, a ještě i prapodivně zpracované dějové návaznosti, které se zde občas vyskytnou, mě nutí ubrat jednu hvězdičku z jinak nadčasového a skvělého comicsu.
Pokud chcete totální dokonalost, tak tenhle comics by zpracován rovněž jako animák, kde je všechno již naprosto dokonalé !
Kultovní klasika kterou by měl každý správný fanda komiksu znát.
I když se začatku mě nesedl styl kresby ani moc styl psaní (televizní ukecané panely), čím dále jsem se v příběhu dostávala tím více jsem si komiks oblíbila, není nad to si přečíst starší komiksy. Jsem ráda, že takový Batmanovský klenot dostal do češtiny.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2014 | Kurva velký Sin City |
2005 | Drsný sbohem |
2007 | Batman: Rok jedna |
2012 | Batman: Návrat temného rytíře |
2005 | 300 |
Není žádným tajemstvím, že Batman to měl od počátku svého vzniku těžké. Z temné a drsné postavy se napříč dekádami 20. století stal usměvavý človíček, který zažívá prapodivná dobrodružství se svým věrným panošem Robinem. Počátkem 60. let začal televizi „kralovat“ komický Adam West, který svým přístupem a žraločím repelentem Batmanově reputaci nepomohl. Postupem let ale došlo k něčemu, co postavu Temného rytíře dostalo tam, jak ho známe dnes. V roce 1986 byl Návrat Temného rytíře něčím neobvyklým. Neobvyklým nejen pro svět komiksu, ale i pro samotnou postavu Batmana.
Zlatý věk hrdinů je dávno u konce. Na samozvance se už nenahlíží jako na pohádkové hrdiny, kteří zachraňují sličné dámy a s úsměvem na tváři poskakují po střechách svého města. Hrdinové jsou pasé, na které se nahlíží jako na nepřátele číslo jedno. I město Gotham není takové, jak ho známe. Z prosperujícího města se stala špinavá a rozpadající troska, která je odrazem své bývalé slávy. Ztrápený, ubohý, chudý a pomalu umírající Gotham ale tiše volá po záchraně svého spasitele, který město aktivně chránil. Batman je pro mladou generaci Gothamu mýtem. Pro některé stárnoucí občany je Maskovaný křižák legendou, která chránila město a naháněla hrůzu těm, kdo konali bezpráví. Návrat Temného rytíře představuje stárnoucího Bruce Waynea, který 10 let nenasadil svou netopýří kápi. (Ne)dobrovolný exil mu neprospívá a jeho celoživotní poslání mu začíná ťukat na dveře.
Millerův Batman je v několika případech netradiční. Nejedná se o toho samozvaného strážce zákona, jak ho známe dnes. Rytíř v kápi je mnohými postavami v komiksu vnímán jako manipulativní psychopat a násilník, který si libuje v lámání kostí svých nepřátel. Miller tento „obraz“ a názor přenáší i na čtenáře a pokládá mu otázku, zdali je tento Batman opravdu tím kladným hrdinou, ke kterému mnoho dětí a čtenářů vzhlíží? Batmanova reputace je s každou přibývající stránkou zpochybňována a čtenář se místy sám sebe ptá, co vlastně dělá tuto postavou tak sympatickou?
Návrat Temného rytíře nabízí strhující příběh, který se místy ztrácí v tom, čím chce být. Největším mínusem komiksu je Millerova kresba, která zachycuje podivné karikatury postav a směšné čmáranice, které je místy obtížné identifikovat. I přesto Frank Miller čtenářům komiksu představil temnější a násilnější verzi Batmana, než na kterého byli tehdejší fanoušci zvyklí. Mnohé věci se ale změnily. Millerův počin je starý a nemá takovou moc jako před 40 lety.