Baťovský prodavač

Baťovský prodavač
https://www.databazeknih.cz/img/books/31_/318268/bmid_batovsky-prodavac-waF-318268.jpg 4 10 10

Ať už vás žene nostalgie nebo hledáte inspiraci a zkušenosti prověřené historií, máte možnost na stránkách knihy Baťovský prodavač nahlédnout pod pokličku hrnce, v němž se ve dvacátých a třicátých letech 20. století „vařil“ baťovský prodejní systém. Prodavači totiž měli – snad nejvíce ze všech profesí sdružených pod značkou Baťa – nezvykle velký prostor, na němž mohli zanechat svědectví o své práci, o svých vítězstvích i prohrách, radostech i strastech. Projevy Tomáše a Jana Baťových, odborné příručky, ale také Zpravodaj prodavačů firmy Baťa či zápisy z kontrolních cest v sobě ukrývají nejen hutné historické pravdy, ale i mnohem roztomilejší detaily. Každý z nich dodává suchým teoriím o baťovském sytému řízení tolik potřebný lidský rozměr, představuje v méně známém světle všechny zúčastněné, od šéfa k poslednímu příručímu, a přitom v mnoha ohledech odhaluje jejich způsob uvažování přesněji než stostránková stať o efektivitě baťovského managementu.... celý text

Přidat komentář

soukroma
05.01.2023 5 z 5

Baťa mne fascinuje, ač nejsem ani obuvník, výrobce, obchodník, ani prodavač. Jako prostý zákazník a současně zájemce o inovace ve všech směrech (zpětně tedy o to, co se navrhlo, ověřilo, fungovalo a funguje i dnes) jsem se i touto knížkou úžeji zaměřenou na funkční prodej velmi potěšila.

LadyCotton
09.06.2019 3 z 5

Z knihy mám rozporuplné pocity. Nelíbil se mi už formát knihy (obdelník).
V obchodě se pohybuji přes 15 let. K velkému údivu musím konstatovat, že to co Baťa ve svých prodejnách provozoval ve 30. letech se v podstatě dodnes nezměnilo. Jen se to všechno zjednodušilo. Co se týče tlaků na své zaměstnance - to si myslím, že také zůstalo, jen nejsou v dnešní době tak dobře placeni či jinak motivování, jako tomu bývalo u Bati dříve - jaksi se z toho dnes vytratila ona myšlenka "dobrý zaměstnanec je spokojený zaměstnanec".
Nicméně zcela souhlasím s komentářem níže, že by si knihu měl přečíst každý prodejce či provozovatel služby.... Ta kniha své poselství určitě má, jen si ho musíme "přeložit do dnešní doby".


martin3683
29.03.2017 5 z 5

Kniha přináší opravdu detailní vhled do provozu prodejen Baťa v době svého největšího rozmachu. Dozvíte se, jak se vyvíjel jejich koncept, probíhaly inventury, zásobení a hlavně práce se zákazníky. Vše doplněno dobovými zprávami z firemního Zpravodaje, zápisků z kontrolních cest a fotografiemi.

Doba pokročila a některé věci jsou už dávno překonány: inventura se dělá na počítači a ne v šílených inventurních formulářích, zásobení prodejen vlakem si také asi neumíme moc představit a z pohledu zákazníka si můžeme postesknout, že i tlak na personál prodejny není tak silný. Tlak na prodavače a vedoucí prodejen byl neuvěřitelný a ustát ho dokázali opravdu jen ti nejlepší. Bič v podobě nesplněného prodejního plánu prodejny byl jen jeden z mnoha. Kontrolovalo se úplně vše, nejen pořádek v prodejně a chování k zákaznikovi, ale i soukromý život zaměstnanců, jejich oblečení, sebevzdělávání, dobré mravy apod. Prostě práce pro Baťu nebyl žádný med a nedovedu si představit, že by v dnešní době si jakýkoliv zaměstnavatel mohl dovolit takto kompletně zasahovat do života svého podřízeného. Odměnou jim ale byla jistota dobrého zaměstnání, nadprůměrné peníze a společenská prestyž.

Knihu bych doporučil všem, co vedou nějakou prodejnu (nebo celou síť prodejen) či jsou poskytovatelem nějaké služby a hlavně všem, kteří jsou na konci prodejního řetězce v každodenním styku se zákazníkem. Knížka je to útlá, dá se přečíst o přestávkách na oběd a pokud by si z ní každý prodejce odnesl byť jen jednu jedinou věc, kterou šmahem uplatní u sebe na prodejně, tak se přes noc kvalita služeb v naší zemi zlepší o desítky procent.

Autorovy další knížky

2016  88%Baťovský prodavač
2004  85%Westernové ježdění
2000  0%Barrel race/Pole bending