Baťovský prodavač
Silvie Lečíková
Ať už vás žene nostalgie nebo hledáte inspiraci a zkušenosti prověřené historií, máte možnost na stránkách knihy Baťovský prodavač nahlédnout pod pokličku hrnce, v němž se ve dvacátých a třicátých letech 20. století „vařil“ baťovský prodejní systém. Prodavači totiž měli – snad nejvíce ze všech profesí sdružených pod značkou Baťa – nezvykle velký prostor, na němž mohli zanechat svědectví o své práci, o svých vítězstvích i prohrách, radostech i strastech. Projevy Tomáše a Jana Baťových, odborné příručky, ale také Zpravodaj prodavačů firmy Baťa či zápisy z kontrolních cest v sobě ukrývají nejen hutné historické pravdy, ale i mnohem roztomilejší detaily. Každý z nich dodává suchým teoriím o baťovském sytému řízení tolik potřebný lidský rozměr, představuje v méně známém světle všechny zúčastněné, od šéfa k poslednímu příručímu, a přitom v mnoha ohledech odhaluje jejich způsob uvažování přesněji než stostránková stať o efektivitě baťovského managementu.... celý text
Přidat komentář
Z knihy mám rozporuplné pocity. Nelíbil se mi už formát knihy (obdelník).
V obchodě se pohybuji přes 15 let. K velkému údivu musím konstatovat, že to co Baťa ve svých prodejnách provozoval ve 30. letech se v podstatě dodnes nezměnilo. Jen se to všechno zjednodušilo. Co se týče tlaků na své zaměstnance - to si myslím, že také zůstalo, jen nejsou v dnešní době tak dobře placeni či jinak motivování, jako tomu bývalo u Bati dříve - jaksi se z toho dnes vytratila ona myšlenka "dobrý zaměstnanec je spokojený zaměstnanec".
Nicméně zcela souhlasím s komentářem níže, že by si knihu měl přečíst každý prodejce či provozovatel služby.... Ta kniha své poselství určitě má, jen si ho musíme "přeložit do dnešní doby".
Kniha přináší opravdu detailní vhled do provozu prodejen Baťa v době svého největšího rozmachu. Dozvíte se, jak se vyvíjel jejich koncept, probíhaly inventury, zásobení a hlavně práce se zákazníky. Vše doplněno dobovými zprávami z firemního Zpravodaje, zápisků z kontrolních cest a fotografiemi.
Doba pokročila a některé věci jsou už dávno překonány: inventura se dělá na počítači a ne v šílených inventurních formulářích, zásobení prodejen vlakem si také asi neumíme moc představit a z pohledu zákazníka si můžeme postesknout, že i tlak na personál prodejny není tak silný. Tlak na prodavače a vedoucí prodejen byl neuvěřitelný a ustát ho dokázali opravdu jen ti nejlepší. Bič v podobě nesplněného prodejního plánu prodejny byl jen jeden z mnoha. Kontrolovalo se úplně vše, nejen pořádek v prodejně a chování k zákaznikovi, ale i soukromý život zaměstnanců, jejich oblečení, sebevzdělávání, dobré mravy apod. Prostě práce pro Baťu nebyl žádný med a nedovedu si představit, že by v dnešní době si jakýkoliv zaměstnavatel mohl dovolit takto kompletně zasahovat do života svého podřízeného. Odměnou jim ale byla jistota dobrého zaměstnání, nadprůměrné peníze a společenská prestyž.
Knihu bych doporučil všem, co vedou nějakou prodejnu (nebo celou síť prodejen) či jsou poskytovatelem nějaké služby a hlavně všem, kteří jsou na konci prodejního řetězce v každodenním styku se zákazníkem. Knížka je to útlá, dá se přečíst o přestávkách na oběd a pokud by si z ní každý prodejce odnesl byť jen jednu jedinou věc, kterou šmahem uplatní u sebe na prodejně, tak se přes noc kvalita služeb v naší zemi zlepší o desítky procent.
Baťa mne fascinuje, ač nejsem ani obuvník, výrobce, obchodník, ani prodavač. Jako prostý zákazník a současně zájemce o inovace ve všech směrech (zpětně tedy o to, co se navrhlo, ověřilo, fungovalo a funguje i dnes) jsem se i touto knížkou úžeji zaměřenou na funkční prodej velmi potěšila.