Bezpečnost a riziko na skále a ledu II. díl
Pit Schubert
Druhý díl známé publikace, zpracoval nestor bezpečného lezení současně s odchodem do důchodu. Tentokrát se věnuje nejen známým rizikům jako je slaňování, lezení "na rybu" a podobným kratochvílím, ale samostatnou část knihy tvoří pro autora již charakteristický rozbor velmi častých nehod na zajištěných cestách v horách - ferátách. Neopomíjí ani takové názory, jako je "to stihnem za dvě hoďky, vždyť je to po fixech". Za dobu od vydání prvního dílu se také zdokonalila "vynalézavost" lezců pracujících s nejnovějším vybavením. To dodává mnohdy velmi ošidný pocit jistoty - "tak kvalitní věc přece nemůže zklamat" nebo "že na to nepřišli, tohle jde použít i jinak". I protřelí veteráni lezení se někdy podiví, jak se dá použít tejpovací páska nebo kobercovka! O slepé důvěře v řetězy a ocelová lana nemluvě. Také zde najdete spoustu příhod z umělých stěn a v neposlední řadě i pseudolezecké story třeba při opravě nebo údržbě prostor pro "interiérový alpinismus". Zkrátka - platí zde totéž, co u prvního dílu: nikdy nevíte dost na to, abyste se všemu vyhnuli. Už proto lze knihu doporučit každému.... celý text
Literatura naučná Sport
Vydáno: 2002 , Freytag & BerndtOriginální název:
Sicherheit und Risiko in Fels und Eis (Band 2), 2002
více info...
Přidat komentář
Štítky knihy
bezpečnostAutorovy další knížky
2010 | Bezpečnost a riziko na skále a ledu I. díl |
2010 | Bezpečnost a riziko na skále a ledu III. díl |
2002 | Bezpečnost a riziko na skále a ledu II. díl |
2004 | Lezení na zajištěných cestách |
Stejně jako v prvním díle i zde Schubert opět zajímavým a poutavým způsobem poukazuje na to, že člověk má vyrazit do skal a hor poučen a vyvarovat se zbytečných chyb. A nejen zbytečných, zejména však hloupých. Kniha popisuje kolikrát až kuriózní případy nehod, které se skutečně staly, nebo "mohly" stát. Napadlo by vás navázat se na úvazek pouhou "gumičkou", nebo udělat si postupové jištění pomocí fifiháčku? Že to není možné? Ale je! Stejně jako skočit "s 52 metrů dlouhým lanem z 42 metrů (!) vysokého mostu? Nobody is perfect!"