Bílá vrána
Andrzej Stasiuk
Bílá vrána (1995) vypráví o výpravě pěti mužů do slovenských Beskyd, která pro některé z nich znamená útěk před realitou, pro některé se stává výpravou osudovou. Dějištěm jsou liduprázdné hory zapadané sněhem, ve hře základní lidské hodnoty. Román má zlověstnou tonaci, fatální vyústění, po celou dobu jsou hrdinové v ohrožení, které se stupňuje. Jde o "mužský" román plný prázdných lahví od alkoholu a vykouřených cigaret. Muži uvěznění ve své době a svém těle se s realitou i sebou samými snaží vypořádat po svém. Jde o román sentimentální i nevybíravý, Stasiuk klade otázky a nedává odpovědi. Za své dílo získal prestižní polské ocenění - Cenu Kościelských.... celý text
Přidat komentář
Plynutí času je zvláštní, a přesto velmi podobné realitě, bez záblesků budoucnosti nicméně protkané sentimentem minulosti. Jen v okamžicích vzpomínek vyvstávají poetické obrazy kontrastující s drsnou skutečností. Všudypřítomná lítost není zmiňovaná, čas prostě plyne a není možnost změny, ale pocit smutku jako by chtěl zpomalit, zastavit nebo urychlit nezastavitelnost reality. Hlavní postavy se nesou vlnou příčin a následků, kterou se kdysi, snad ne jejich rozhodnutím, pomalu nechaly odnášet. Cesta v této knize vrcholí smířením s koncem, který je očekáván jako konec letargie a šance na záchranu se jeví jako nešťastná snaha o prodlužování nešťastných epilogů. Nahrazuje však tragický konec úzkost z monotónnosti? Tato otázka se nejeví pro autora jako důležitá, snad proto, že odpověď na ní je samozřejmá a nedá se jí vyhnout. Nevím, zda na konci dochází vypravěč jakémusi osvobození od minulosti, která za něj rozhodla o příběhu, kterým se do té doby ubíral.
Piati chlapi sa v zime ťahajú pustými horami, fajčia, chľastajú, rozmýšľajú nad blbosťami a robia blbosti namiesto toho, aby chytili život za pačesy a ukázali mu, kto je tu pánom. Aj tak sa dá. Ale prečo? ... No nič, vezmem to ináč (hlavne nechcem verklíkovať anotáciu, ktorá napovie veľa, a posnažím sa vypichnúť svoj dojem).
Čím je teda príbeh tejto nesúrodej skupinky päťhviezdičkový? Stasiuk sugestívne prepojí čitateľa s rozprávačom, jedným z piatich. Vystrojí ho do mrazu, hodí mu na chrbát ťažký batoh, do ruky vrazí ploskačku, do úst cigaretu a vyšle ho ... niekam. Áno, aj mňa tak vyslal, hoci som odjakživa radšej s čajíčkom pod perinkou. :-) Spoznávame hory, významnú kulisu tohto dobrodružstva. Bezmenný a nemenný, nádherný a pôsobivý, ale tu nehybný, mŕtvy a ľahostajný priestor. Takmer stále sa pohybujeme vonku v prírode, no nepociťujeme jej život, pevnou rukou jej totiž vládne neživý biely živel – toto bol pre mňa výborne zachytený aspekt umocňujúci atmosféru zvláštnej beznádeje a prešľapovania na mieste. ... Nie je niekedy taká anonymná a ignorantská aj naša spoločnosť?
---
Minuta stání, a už jsme cejtili, jak si mráz nachází skuliny v oblečení, vklouzává do rukávů, plazí se po zádech, omrzala nám dokonce kůže na hlavě pod čepicí. Měsíc potichu cukroval kovovej prach a v průsmyku bylo tak jasno, že jsme viděli nalevo i napravo dvě dlouhý údolí, stromy, shluky houští a tam, daleko, černý a bílý skvrny okolní krajiny – a ani jedno světýlko, úplná pustina. Byli jsme na světě sami. Zvláštní pocit. Ale za chvíli jsme zase vešli do lesa, prázdnota zhoustla, přikryla nás a závrať pominula. Blížila se třetí. Měsíc už dávno dosáhl svýho zenitu a teď se stáčel k západu.
---
A čo nám autor nechá na cestu v hlave? Pocity bielej vrany ľudského kŕdľa. Vasil, Houser, Malej, Kostek, já. Každý z nich neistý v minulosti, nezatriedený v prítomnosti, štylizovaný vydedenec tápajúci medzi predstavami a realitou, medzi dobrom a zlom. Hľadajúci zmysel, nejaký oporný bod ... ale ak ho nenájde sám v sebe, čím prv, tak kde? A čo s ním bude? Čo bude s nami?
Hrozne zaujímavý literárny počin. Príbeh je prirodzený, derie sa pod kožu ako ten mráz (dýcha nami Stredoeurópanmi?), na vierohodnosti mu pridáva vulgárny jazyk a hovorové skloňovanie (mocne chválim sympatický český preklad).
Moja prvá skúsenosť so Stasiukom, naskrze pozitívna. Vie čo chce povedať a ako to chce povedať, viem(e) o čom hovorí. Odporúčam.
---
Vítr se vrhal mezi nás a tehdy se vše uvolňovalo, protože jsme si mohli protírat oči nebo zvednout límce. Když mizel, nastávalo ticho jako v hrobě nebo v čekárně. Seděli jsme zachumlaný a špinavý jako kočovní občani, jako smradlavý bezmocný rance v očekávání, až nás vyvezou, zavezou, dovedou; ovce a berani alespoň bečej.
Jen vůdce-šílenec a jeho zástupce-blázen se drželi spolu, téměř opřený ramenama při svatým přijímání smaltovanýho hrnku, jeden s obličejem ze zamaštěnýho balicího papíru, druhej s hubou ztrápenýho prasete, jen oni dva. A my tři jako úplná náhoda: káva, nemoc, strach a touha po teplu, suchejch botách, červeným jablku, po těch tunách prasečího tuku, a televizi, kde si inostranci podřezávají hrdla a párají střeva, ale každej z nich má v hlavě alespoň zdání nějakýho smyslu.
---
Viac sa pýtam ako odpovedám – odpovede sú v knihe.
Stasiuk poslal 4 kamarády a jednu přisírku do Nízkejch Beskyd. To je někde na východ od Prahy. Tam se kluci mrcasí mrazem a před něčim utíkaj, i když si většina z nich myslela, že jdou prostě jen na vandr. Vzpomínky na mládí a dospívání s vodkou a snažením se zprcat spolužačky nalitý vodkou, zažil každý z nás a sympatizuje tak s hrdinama.
Náznaky thrilleru jsou naštěstí opravdu jenom náznaky a tak to, že před něčim utíkají, neni nijak otravný a nevyklube se z toho žádná šílenost typu napůl Polák napůl medvěd, žijící po staletí v horách. Stasiukův styl je velmi podobný Topolovo (čestina level 8 - jihočeština) stylu, což mám velim rád. Velmi rád mám taky sekanou, kadění a futsal. Rozdíl vůči Stasiukovi tkví v tom, že Topol má extra body za to, že většinu svý prózy zakomponoval do kulis Prahy.
Chlap po tridsiatke už nemá dvadsať, ale ešte si to tak celkom nestačil uvedomiť. A toleruje sa mu to. Môže si dovoliť správať sa hlúpo a nezodpovedne. Už ho však nik nemôže nebrať vážne. Už nie je žiadne mladé ucho, je pán XY. Už má spomienky. Už si uvedomuje plynutie času.
O partií takýchto mužov rozpráva Stasiuk vo svojej Bielej vrane. O partií, ktorá má za sebou dobré aj zlé a pred sebou neistú budúcnosť. O partií, ktorá chce z vlaku času aspoň na chvíľu vyskočiť, alebo ak by sa dalo, vystúpiť úplne, žiť si to svoje a nechať čas plynúť okolo seba.
Cigarety, alkohol, zima, sneh, riziko, priateľstvo, nenávisť, tajomstvo a príroda poľských Bieszczad, ktoré vie Stasiuk tak majstrovsky zobraziť. To sú hlavné prísady tohto temného, mladícko - stareckého rozprávania.
Nie je to ľahké čítanie, ani zábavné čítanie, ale keď sa do neho čitateľ ponorí v sychravý studený večer, ľahko sa vráti do svojich spomienok, alebo aspoň do spomienok, aké by určite chcel mať. Prejde sa po romanticky špinavej Varšave či horách pokrytých kryštáľovo čistým snehom s priateľmi, s ktorými nič nie je jasné. Svet nie je jasný, príbeh nie je jasný. A možno by sa to všetko aj časom vyjasnilo, keby nebol pohľad neustále zakalený tou čírou tekutinou z poldecáku...
Jak oznamuje anotace, román je skutečně plný láhví od alkoholu, cigaret, nadávek i občasného přežití v horách, zkrátka chlapská záležitost. Autor má bohatou fantazii, jeho styl je osobitý, čtivý, zajímavý, ve svém románu popisuje realitu, v častých vzpomínkách se vrací do minulosti, a to občas nudí. Při četbě ruší i chaotické skoky v ději a nejasné návaznosti.
Štítky knihy
muži polská literatura Beskydy putování hledání smyslu života psychologické romány hory a pohoří 90. léta 20. stoletíAutorovy další knížky
2012 | Bílá vrána |
2009 | Moje Evropa |
2001 | Haličské povídky |
2009 | Cestou do Babadagu |
2017 | Východ |
Jak už je zmíněno v jiných komentářích, kniha má svůj osobitý styl. Přeskakuje mezi současností a vzpomínkovými sekvencemi a já se občas musela zastavit, abych si ujasnila, které z toho to je. Kniha mě svým způsobem bavila, protože to bylo něco odlišného, než jsem zvyklá číst, ale nevtáhla mě dovnitř a nejspíš se ani nestanu fanouškem. Byla to pro mě příjemná změna, ale asi to není můj vkus.