Blázinec v Silicon Valley
Antonio García Martínez
Investoři jsou lidé, kteří mají víc peněz než času. Zaměstnanci jsou lidé, co mají víc času než peněz. Entreprenéři jsou to svůdné mezi tím. A marketing je jako sex – jenom lůzři za něj platí. To je jednoduchý kapitalismus Sillicon Valley! Nahlédněte do světa moderních digitálních firem a technologií. Do světa, kde se dějí věci, které jsou na hraně nebo už za hranou všeho a přitom tyhle společnosti a jejich nápady přetvářejí náš každodenní život.... celý text
Ekonomie a obchod Osobní rozvoj a styl
Vydáno: 2017 , BizBooksOriginální název:
Chaos Monkeys: Obscene Fortune and Random Failure in Silicon Valley, 2016
více info...
Přidat komentář
Musím říct, že mi trvalo hodně dlouho, než jsem celou knihu přelouskal. Není to snadné čtení. Přestože jazyk je poměrně populární, Martinez popisuje celou řadu opravdu komplikovaných témat (některé části zakládání startupů, problematika burzy reklam apod.), kdy jsem některé části musel číst vícekrát a stejně si nejsem jistý, jestli jsem to pochopil (a to se v IT pohybuji už fakt dlouho).
Také mi asi přišla zajímavější část věnovaná práci ve Facebooku, opravdu zajímavý pohled na tuto firmu a její téměř fanatickou kulturu.
Co mi vadilo je poněkud nafoukaný styl, kterým autor píše. Sice nepochybně mnoho lidí ve svém okolí uznává, mám pocit, že naprostou většinu považuje za méněcenné idioty, kteří se mu pouze pletli do cesty. Upřímně, už jsem četl skromnější texty významnějších lidí, než je tento pán.
To ale neubírá na celkové zajímavosti knihy (pouze je to její taková otravná součást), doporučuji přečíst každému, koho zajímá, jak se zakládá startup ve Valley a jaké to je pracovat pro Facebook.
Velmi poučná kniha o životě v Silicon Valley, start-upech a hlavně o životě ve Facebooku, kterému se věnuje cca polovina knihy. Autor musel po vydání knihy naštvat hodně lidí v mikrokosmu zvaném Silicon Valley, protože velmi nevybíravou formou a jazykem vyhořelého manažera popisuje celou svou životní cestu Křemíkovým údolím a lidi/firmy v něm.
První polovina knihy je o tom, jak autor a parťáci založili a následně prodali startup, což je takový urychlený způsob klasického podnikání, kdy ale negenerujete zisk, ale spíše prestyž a doufáte, že vás nakonec někdo koupí a vy se dostanete do jedné z TOP5 tech firem (Apple, Amazon, Facebook, Microsoft, Google) a získáte job snů, na který byste se předtím nikdy nedostali. Část o zakládání firmy není (alespoň pro mě) až tolik zajímavá jako spíše námluvy s investory a následný prodej. Intriky, podrazy, manipulace a vyjednávání jsou hlavní předpoklady pro dobrý obchod, ne ani tak zajímavý produkt, který většinou pořádně neexistuje a nebo moc nefunguje.
Zhruba druhá poloviny knihy je o Facebooku v době, kdy ještě nebyl zapsaný na burze a o životě v něm a nakonec i období, kdy už na burze je a stává se z něj velký korporát. Tato část knihy mě přišla nesmírně zajímavá a hodně mě otevřela oči, jak Facebook a podobné firmy fungují, jak se tam pracuje, vyvíjí software a jak pracují/podnikají s naším soukromím. Není to ale naštěstí hate zhrzeného zaměstnance a Facebook z toho vychází ještě celkem dobře, což se nedá říci o některých jeho často už bývalých zaměstnancích, s kterými si přes stránky knihy autor vyřizuje účty.
Text knihy je psaný lehkou formou a autor se snaží vysvětlovat i celkem složité postupy, jak fungují investorská kolečka, reklamní systémy a spletité pavučiny vztahů v Silicon Valley. Celé je to psané hodně osobně a nebojí se nakydat pořádnou hromadu špíny i sám na sebe a své skutky a nejen díky tomu mu to všechno pak více věříte.
Za mě doporučuji všem, kteří o založení technologické firmy uvažují a všem, kteří ve své práci musí delat s Facebookem či tam inzerovat.
Lepší 3*, tak 3,49*.
Hrozně nevyrovnané, famózní sekvence střídá absolutní nuda nebo záplava technických termínů. A to, myslím, nejsem úplný počítačový laik (ne like). Pro lidi, kteří o počítačích a ekonomice (marketingu) moc nevědí, musí být tahle kniha nestravitelná.