Bod zlomu
Malcolm Gladwell
Knihu Bod zlomu bez nadsázky můžeme nazvat marketingovou biblí. Poodhaluje totiž tajemství šíření informací, napříč společností. Jak je možné, že se některé změny ve společnosti odehrávají neuvěřitelně rychle? Proč se z neznámé knihy najednou stane bestseller? Jak se z nějakého výrobku stane módní hit? Proč v určitém městě náhle klesne kriminalita? Americký novinář Malcolm Gladwell se na takové zdánlivě tajemné změny vyskytujících se v každodenním v životě dívá optikou epidemií. Myšlenky,výrobky, informace či způsoby chování se podle něj šíří stejně jako viry. V knize nabité pozoruhodnými výsledky psychologických a sociologických výzkumů autor vysvětluje, proč jsou některé nápady a myšlenky nakažlivé, a popisuje typy lidí, díky nimž se mohou rozšířit rychlostí sociální epidemie. Kniha je plná názorných příkladů a ilustračních situací. Jednotlivé fáze šíření epidemie jsou vysvětleny a propojeny dohromady tak, že rozečtenou knihu jen tak neodložíte a na konci je vám jasné, co je třeba udělat a na koho se obrátit, aby právě vaši nabídku na trhu nikdo nepřehlédl. Tuto legendární neobyčejně inspirativní knihu ocení tvůrci reklamy, nezávislí profesionálové i čtenáři kvalitní literatury faktu.... celý text
Literatura naučná Ekonomie a obchod Sociologie, společnost
Vydáno: 2015 , BizBooksOriginální název:
The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference, 2000
více info...
Přidat komentář
Za mě zklamání. Prvotní nadšení po pár kapitolách vystřídala nuda ze stále se opakujicích myšlenek. Opakování je matka moudrosti, já vím, ale tohle uz bylo trochu moc.
Nebudu se raději moc rozepisovat, knížka mě zřejmě nesedla. Mraky teorií, přehršel fantastických experimentů a průzkumů s "překvapivě neuvěřitelnými" výsledky.
Na můj vkus až moc objevné plky jejichž význam je minimálně pochybný. Pokud bych pracoval v reklamním průmyslu pak bych možná autorovi teorie viděl v lepším světle. Pro mě šlo jen o prázdné kecy.
Objevného jsem tady neobjevil nic, objektivního už vůbec.
Originální a velmi podnětná kniha přináší, přibližuje a propojuje řadu postřehů a průzkumů, které nám umožní nahlédnout docela nové souvislosti. Autor Nepůsobí tak sebevědomě jako N. N. Taleb v Černé labuti, jeho texty ovšem nejsou tak podrobné, nejdou tak do hloubky jako Signál a šum. Každopádně stojí za přečtení, nejen kvůli teorii rozbitých oken.
Velmi zajímavá kniha, která nutí čtenáře přemýšlet o nových a nových podnětech.. na první pohled nesouvisející témata jako kriminalita v NY, boty pro skateboardisty z devadesátek, pořad pro děti Sezame, otevři se nebo třeba rodinná kultura v jedné technické firmě - jsou spojeny zajímavými souvislostmi a rychle měnící se témata a objevování nových teorií nutí čtenáře zběsile otáčet stránky a hltat další a další teorie.
Zajímavá kniha a ještě zajímavější teorie, např. teorie rozbitého okna. Určitě by seriózní vědci jeho závěry rozcupovali, ale já myslím, že na tom něco je. Neotřelá a čtivě napsaná.
Zajímavý úhel pohledu na běžné věci, čtivá kniha. Gladwellovy knihy milují příznivci konspiračních teorií
No, kniha občas vyžaduje se nad některými hypotézami zamyslet i sám, a těžko ji brát jako návod k rozpoutání epidemie. Ačkoliv je protkaná spoustou různých studií je velice zábavná a čtivá, obsahuje spoustu faktů u kterých je člověk někdy opravdu překvapen. Rozhodně jedna z těch knih, které člověku rozšíří obzory.
chvílema je to to takový povídavý, což může působit neodborně, ale tím se nenechte odradit, kniha je naopak postavená na řadě velmi podrobnejch a zajímavejch výzkumů. koho by to přecejen nechytlo, tak minimálně kapitola o kriminálním chování a kouření/sebevraždách stojí stoprocentně za to
Gladwell je především novinář. To z knihy dělá umně poskládanou a šikovně vypointovanou záležitost. Otravné jsou vsuvky, které mají knihu zařadit do kategorie „osobní rozvoj“. Otravné je opakování a jakási sumarizace vždy na konci kapitol. Ale jinak se kniha čte opravdu lehce. Je zábavná. Chytrá a plná zajímavých informací. Ne nejsou nové a převratné. Ale jsou dobře pospojované, propletené a nakynuté.
Že svět – a život v něm – funguje v jakýchsi neustále se obnovujících vzorcích, podvědomě cítíte. Fungujete podle nich. V rodině. V práci. Většinou nevědomky. Automaticky. V knize Bod zlomu jsou některé tyto vzorce (zákonitosti, pravidla) velmi jasně pojmenovány, zařazeny do správného kontextu a vysvětleny. Čtivým způsobem. Kniha vyšla v originále v roce 2000. V Česku v roce 2007. Ale vše funguje i dnes. A fungovat bude pravděpodobně dále. Dnes díky téměř nekonečným sociálním sítím o to více.
Zajímavá kniha s velkým množstvím dobře převyprávěných sociologických experimentů nebo událostí, jenž potvrzují autorovo přesvědčení o sociálních epidemií. Slabina knihy je datum jejího vydání, ale to autorovi těžko mohu vyčítat. Kniha nenudila, akorát nelze vše v ní řečené brát vědecky exaktně. Gladwell je především publicista a ne vědec.
Pro mě naprosto fascinující čtení. Malcolm Gladwell nám zprostředkovává pohled na svět kolem nás z velmi neobvyklých úhlů. Doporučuji.
Z velké části popularizačně (a laicky) přepsaná The Diffusion of Innovation od E. Rogerse doplněná o několik konceptů mimo teorii difúze inovací. Sem tam Gladwellovi ujede nějaký ten detail, ale přiblížení konceptů veřejnosti splňuje se ctí.
Kromě řady zábavných a poučných příběhů z praxe šíření informací je kniha podána natolik populárně a nevědecky, že jsem chvílemi měla pocit, že čtu motivační agitky :)
Pro mě zatím jediná kniha, kterou jsem od tohoto populárního intelektuála četl. Dodnes rád cituji efekt rozbitého okna (nebo skla?) a vzpomínám na další příklady nápadů a chování, které se jako epidemie rozšířilo dál a udělalo ve společnosti významnou stopu. Gladwell je čtivý a má skvělé postřehy, které vám více otevřou oči ve vnímání světa kolem sebe. Trochu se bojím, aby se v ostatních svých dílech příliš neopakoval.
Kniha byla velmi zajímavá a obsahovala hodně pro mně nových informací např. o síle kontextu a o kouření.
Plno přelomových událostí ve světě, ať už tím myslíme svět technologický, společenský či obchodní, se neděje ze dne na dne, i když to kolikrát z povzdálí může tak vypadat. Můžete se roky snažit budovat kvalitní obchod, ale nárůst je jen velmi pozvolný až do okamžiku, který nazývá autor Bodem zlomu, od kterého je vše jinak. Autor zde řeší plno konkrétních příkladů: nárůst jedné modní značky, kde se ze společnosti před krachem stane módní ikona; začátek Americké války o nezávislot; vzestup kriminality v Baltimoru v USA a plno dalších. Jak takový Bod zlomu vznikne a co mu pomůže? Jaké měly všechny tyto rozdílné události společného jmenovatele? Autor hledá odpovědi v mnohých sociologických a psychologických výzkumech, ale čtenáře naštěstí nezahlcuje přemírou informací a je to vše napsané velmi čtivě.
Skutečnou podstatou Bodu zlomu pro mě bylo představení několika témat především z oblasti psychologie, ale i ze sociologie. V tom musím tuto práci porovnávat se svou osobní kultovní knihou Social Animal. Na Social Animal samozřejmě Bod zlomu nemá ani náhodou, už proto, že Bod zlomu je útlá brožura, která – pokud se nepletu – asi vznikla rozpracováním námětu z magazínu New Yorker, kam p. Gladwell píše.
P. Gladwell v Bodu zlomu popisuje některé legendární psychologické a jiné podobné experimenty téměř za poslední století. Myslím, že i laik (tedy i já) o řadě z nich už někdy slyšel. Já slyšel tak o půlce, o půlce zatím ne. Ale i ty, které jsem znal, tak jsou představeny velice poutavě – p. Gladwell reprezentuje zkrátka naprosto špičkovou publicistiku.
Kniha je velice zajímavá, člověk je překvapen, co všechno se v oblasti psychologie zkoumá a někdy dokonce i prakticky využívá. Hlavní poznatky bych viděl v linii toho, co se píše v Social Animal, totiž že při bližším zkoumání se ukazuje, že naše jednání často není vedeno racionální úvahou, ale jen nápodobou jiných.
Autorovy další knížky
2007 | Bod zlomu |
2009 | Mimo řadu |
2015 | Mžik |
2014 | David a Goliáš |
2020 | Proč si nerozumíme |
Výborně napsané a rozhodně inspirativní, ostatně jako cokoliv jiného, co Gladwell napsal. Pokud to zde někteří komentující uživatelé nevidí, je to jen dobře - nepředstavuji pro nás ostatní v našich oborech žádnou konkurenci... ;-)