Bodláčí baraganské
Panait Istrati
Panait Istrati, literární bjev Romaina Rollanda a dnes už rumunský klasik, za svého mládí tulák, dobrodruh a muž celé řady profesí, se představil v roce 1921 francouzské literární veřejnosti touto útlou prózou, v níž vypravuje pohnutý příběh ze svého dětství. Uvádí čtenáře do Rumunska na začátku 20. století, do země sužované hladem a všemocnými bojary, představiteli skomírajícího feudalismu, kteří svou neústupností a opovrhováním drobným lidem podnítili a nakonec tvrdě potlačili selské povstání, jež se hrozivě šířilo po celé zemi. Istrati byl očitým svědkem těchto událostí, jež se mu vryly hluboko do srdce. O osobním prožitku svědčí jeho střídmý, lze říci přímo cudný styl, jenž navozuje bezprostřední styk vypravěče s čtenářem, i rozjitřený a neotřelý pohled chlapce, který se s nostalgií vrací k nepředstavitelně tvrdému životu rumunských venkovanů i k nedohledným vodám vlnícím se rybami a k nepřehledným pláním porostlým bodláčím; to mu je nejen symbolem vydřidušského útlaku, ale i příslibem svobody a dobrodružství , úniku z věčného hladovění, jež uvolňuje i ta nejpevnější rodinná pouta.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 1975 , VyšehradOriginální název:
Les chardons du Baragan, 1929
více info...
Přidat komentář
Zvláštní kniha o autorově dětství provázeném nedostatkem a ztrátou nejbližších, ve které přesto najdeme nevšední poezii, citlivost; i naději, touhu po dobrodružství a lepším zítřku.
Zvláštní knížka. Nedokáži se ani rozhodnout, jak moc se mi líbila. Je prostě naprosto jiná, než to, co jsem četla doposud. Děj je každopádně velmi poutavý a popisuje méně známé části Rumunska a jeho dějin.
Autorovy další knížky
1959 | Kira Kiralina |
1974 | Hajduci |
1975 | Bodláčí baraganské |
1971 | Noc v močiari |
1946 | Tulák ide mestom |
Baraganské pláně, severák ženoucí bodláčí a lidskou touhu po cestách a toulání. Jak romanticky to zní a jak krutě může zasáhnout historie, chudoba, lidé.
Krátká autentická vzpomínka na dětství pro mě neznámého rumunského spisovatele psána stručným a přesto velmi vnímavým stylem.