Bohuslav Reynek (1892–1971)
Pavel Chalupa
Monografie věnovaná výtvarnému odkazu básníka a grafika Bohuslava Reynka, autora nadčasového a duchovně zaměřeného díla a jedné z pozoruhodných postav české kultury 20. století. Publikace, jež je vybavena množstvím obrazového materiálu vynikající kvality, připomíná okolnosti Reynkovy životní dráhy a seznamuje s jeho rozsáhlým výtvarným dílem. Kombinuje členění podle témat a formy: představuje Reynkovy kresby, monotypy, grafické práce, zejména grafické cykly, zabývá se i grafikami s biblickými a náboženskými náměty a motivy zvířat v Reynkově díle. V závěrečném oddíle najde čtenář soupis knižních vydání Reynkových literárních prací do roku 1971, výběr z literatury, přehled samostatných výstav B. Reynka a informace o uložení jeho výtvarného odkazu ve veřejných sbírkách.... celý text
Přidat komentář
Pořádala jsem literárně-hudební reynkovský večer, ve svých příspěvcích jsem se zaměřovala na grafiky (takže spíš literárně-hudebně-výtvarný). Pořídila jsem si proto tuhle nádhernou monografii a vycházela jsem z ní, prohlížení reprodukcí grafik, kreseb nebo cliché verre jsem se nemohla nabažit. Přečtete si tu i o běhu Reynkova života, ale spíš stručně (ovšem včetně zajímavostí typu "pro nedostatek lidského porozumění si pořídil stádo ovcí", které jsem jinde nenašla). Doporučuju!
Moc děkuji Janu Freiovi za podnětný komentář, zejména za odkaz na časopis Host, kde prof. F. X. Halas tuto knihu okomentoval - dohledala jsem si ji a opravdu se nestačila divit. Už při čtení jsem si všimla snad až jisté autorovy averze na církev, což mě zarazilo - přísluší mu snad něco takového hodnotit v knize tohoto typu? A další věc: vztahovat často opakovaný námět Veroniky k náklonnosti Bohuslava Reynka k mladým dívkám, které ve stáří poznal - tak tohle mi přijde naprosto skandální, plytké, nepodložené, trapné.
Díkybohu tuto hořkou pachuť aspoň z části překrývá pocit z nádherných děl Bohuslava Reynka.
Vynikající reprodukce i fotografie grafických desek (ty snad vůbec poprvé), pečlivě udělané soupisy díla a výstav, aspoň na první pohled. Grafika a vůbec úprava krásná, jak to u Arbor Vitae bývá. Důstojný doplněk výborné výstavy, při jejíž příležitosti kniha vychází. Není to ale monografie - Reynkův životopis jen tabelární, celkový výklad díla chybí. A co mrzí víc, autor v komentářích sahá leckdy vedle: pašijový cyklus komentuje tak, jako by mělo jít ne o pašije, ale o křížovou cestu (s. 222); Reynkova výtvarná tvorba prý není "příběh o utrpení" (a o dva řádky dál se mluví o kříži a pietě, s. 39). Nejhůř je ovšem tam, kde opouští svou profesi kunsthistorika a seznamuje nás (proč?) se svými podivuhodnými názory na evangelium a historii církve (s. 11n., tedy studená sprcha hned na začátku). Na další nepřesnosti i vyložené úlety upozorňuje prof. Halas v Hostu 6/2012, str. 4-7.
Dílo Bohuslava Reynka vznikalo na okraji všeobecného politického i uměleckého dění, a to, co Bohuslav Reynek vytvořil v ústraní Petrkovské usedlosti nepřestává oslovovat stále nové a nové generace básníků a výtvarníků. Obsáhlá monografie (první svého druhu!) mapuje v zatím nejucelenější podobě výtvarné dílo tohoto spirituálního básníka. V knize jsou zastoupena všechna zásadní Reynkova díla a poprvé jsou zde také repredukce všech 6 grafických cyklů. Zajímavé je též pozorovat Reynkův umělecký vývoj od raných kreseb a maleb až po experimentování s grafickými technikami. Katalog je nádherně vypraven. Jedinou vadou na kráse je poněkud tezovitý úvod pana Chalupy. Pokud se někdo chce dozvědět více o tvorbě Bohuslava Reynka, ať šáhne po skvělé Pietě v loďce. Jinak je to nádherná kniha, kterou jsem kupoval především kvůli reprodukcím grafik. Naneštětí, jak už to u takovýchto knížek bývá, vyšla jen v omezeném nákladu a cenově také nepatří k nejlevnějším.
Autorovy další knížky
2011 | Bohuslav Reynek (1892–1971) |
2011 | Mezi nebem a zemí |
2007 | Jan Juška 1907 - 1983 |
Odmyslím-li komentáře uživatelů Mánička178 a Jan Frei, nemůžu jinak než dát knize pět hvězd, zas tak černě bych to s autorovou "averzí" vůči církvi neviděla. Dílo Bohuslava Reynka mám moc ráda, nedávno jsem shlédla výstavu v muzeu v Havlíčkově Brodě, a tato kniha hodně obohatila moje obzory a byla pro mě velkým uměleckým zážitkem. Doporučuji.