Buddhova meditace všímavosti a vhledu
Mirko Frýba
Tripiaka. Sútrapitaka. Madždžhimanikája. Satipatthána Sutta vipašjaná
Přidat komentář
S mindfulness se dnes roztrhl pytel a příruček jak být všímavý se vyrojilo jako hub po dešti. Meditace se stává normálem a praktikující už nejsou zas až tak ,,divní patroni“, jako před dvaceti lety. V kdejakém laciném časáku je možno spatřit osobu sedící v lotosovém sedu s blaženým výrazem na tváři. Na jednu stranu je to dobře, na druhou je třeba oddělovat zrna od plev. Spousta autorů se rádi svezou na módní vlně, kdy klidně opomenou původy vzniku této jedinečné metody.
Mirko Frýba k žádným rychlokvaškám nepatřil a jako jeden z prvních se zasloužil o uplatnění všímavosti v psychoterapii. V této knize přináší podrobný popis, jak praktikovat meditaci vipassana, dle původního Buddhova učení. Máteli tedy zájem o Buddhovo medicínu, tak zde je příbalový leták.
A čtěte pozorně, prosím!
Do ruky se mi dostalo vydání z r. 2006 (nakladatelství Votobia) a byla jsem ujištěna, že obsah knihy je stejný jako vydání z r. 2008 (nakladatelství Albert). Kniha je od začátku do konce praktickým návodem pro meditaci všímavosti a vhledu satipatthána-vipassaná. Je logicky poskládaná, srozumitelná a velmi dobře se čte. V úvodu knihy je vydaný text Velká promluva o podkladech všímavosti, Mahá Satipatthána Sutta, který je prvním překladem z kanonického jazyka páli. Druhou částí jsou instrukce pro Základní a pokročilé stupně meditace všímavosti a vhledu. Představeny jsou Čtyři podklady všímavosti: 1. Uvědomování těla 2. Uvědomování cítění 3. Uvědomování mysli 4. Uvědomování předmětů mysli. Základní cvičení vychází ze schopnosti udržet svou mysl na svém břiše. Vnímat pohyb při nádechu a stejně tak při výdechu, a potom o tomto učinit mentální poznámku. Cílem cvičení je rozvíjet pozornost a soustředění a během čtyř základních cvičení se musí meditovat každé hnutí mysli, každý pocit atd. Pokročilá praxe začíná ve chvíli, kdy meditující rozeznává tři charakteristiky všech jevů - pomíjivost, vystavenost utrpení a neexistenci já. Následně je uveden popis Pracoviště všímání nádechu a výdechu a vysvětlen postup meditace vhledu, který je používán těmi, kteří již získali dovednost soustředění pro dosažení meditačního pohroužení. Závěrečná kapitola Ayukusala: Principy výuky meditace všímavosti a vhledu představuje interview, kdy Dr. Mirko Frýba (Áyu Kusalánanda) odpovídá na dotazy svého žáka, Michala Horáka (Dhammakusala). Knihu bych zcela jistě doporučila těm, kteří se zajímají o meditaci, o théravádu nebo obecně o buddhismus. Nebo jsou prostě jen otevřeni novým (starým) myšlenkám a baví je spiritualita.
Štítky knihy
buddhismusAutorovy další knížky
2003 | Umění žít šťastně: Buddhova Abhidhamma v praxi meditace a zvládání života |
2008 | Buddhova meditace všímavosti a vhledu |
2008 | Psychologie zvládání života. Aplikace metody Abhidhamma |
2001 | Opravdové přátelství podle nauky Buddhovy |
1991 | Abhidhamma - základy meditativní psychoterapie a psychohygieny |
Mindfulness sa dnes prezentuje ako zázračná pilulka pre lepší život a pod knihami na túto tému sa prehýbajú stoly v kníhkupectvách.
Podľa mňa je to dvojsečná zbraň. Kým tieto knihy môžu pomôcť spopularizovať meditáciu, v mnohých prípadoch sa jedná o "buddhistické KBT" a na pozadie celej techniky sa neberie dôraz. Neviem, aké percento čitateľov takýchto "meditačných svojpomocných príručiek" má vôbec poňatia o tom, čo je to theraváda.
Frýba vo svojej knihe ponúka preklad textu Mahá Satipatthána Sutta, v podstate "meditačného návodu". Druhá časť je preklad textu a návodu od Mahasi Sayadó, jedného z najvýznamnejších theravádových meditačných učiteľov, aj s vysvetlivkami. Tretia zhrňuje tradíciu Ayakusala, ktorú Frýba založil a propagoval.
Kniha sa nečíta úplne jednoducho, zvlášť ak sa človek neorientuje v buddhizme alebo priamo v theraváde. Dokáže však človeku dať omnoho triezvejší a bohatší pohľad na meditáciu všímavosti, než mraky svojpomocných príručiek. Autor sám bol psychológ, dlhé roky potom strávil ako theravádový mních, takže mal priamu skúsenosť s meditačnou praxou.