Burgundsko – kraj mnichů: Cîteaux a Bernard z Clairvaux
Milan Kameník
Známý popularizátor zeměpisných a dějepisných témat tu podává esejistický výklad o kraji, jehož dnešním středem je Dijon. V době železné ho osídlili Keltové, jež si podrobil až veliký dobyvatel Gaius Iulius Caesar. V období stěhování národů se tu usadili germánští Burgundové, ale v oblasti duchovní dosáhl tento kraj největšího významu na rozhraní raného a vrcholného středověku, kdy se stal východiskem dvou velkých pokusů o reformu církve – jejich ohniskem byl benediktinský klášter Cluny a cisterciácký klášter v Cîteaux. Výklad rozvoje těchto hnutí a především osobnosti Bernarda z Clairvaux, vůdčí osobnosti cisterciáků, tvoří jádro tohoto poutavého díla.... celý text
Přidat komentář
Ak by si niekto myslel, že toto je kniha (len) pre nábožensky založených ľudi, tak je na omyle. Autor nám ponúka veľmi pôsobivé rozprávanie o dvoch významných stredovekých reformných prúdoch v cirkvi, ktoré výrazne ovplyvnili celú vtedajšiu spoločnosť. Clunyjské hnutie a opát, ktorý sa snažil mierniť napätie medzi pápežom a cisárom v čase vyostrených bojov o investitúru, odchod Bernarda z Clairvaux a založenie cisterciáckeho rádu s dôrazom na mystiku a menej svetskej moci, či úloha hlavných predstaviteľov stredovekého mníšstva pri vyhlásení križiackych výprav. Všetko sa to odohralo vo francúzskom Burgundsku, ktoré nám autor v knihe farbisto popisuje. Aj keď má občas sklon k špekuláciám, poskytuje trochu iný pohľad na stredovekú cirkev a poukazuje na často zabudnuté súvislosti a prínos pre dnešnú európsku civilizáciu. Čítam už po druhýkrát - je to výborne napísané, žiadna suchá akademická monografia, ale takmer historický román!
Štítky knihy
světci Burgundsko cisterciáci svatý Bernard z Clairvaux , 1090–1152 řeholní řády církevní dějiny, dějiny církveAutorovy další knížky
2002 | Burgundsko – kraj mnichů: Cîteaux a Bernard z Clairvaux |
1998 | Attila |
1994 | Nachlazená planeta |
2010 | Alain-Fournier. Nevyslyšený trubadúr |
S knihou mám tak trochu problém. Není ani historická - faktografii aby v ní člověk vskutku pohledal, na konci jen seznam literatury, takže na ověřování se musí jít do do Vita prima nebo Dinzelbachera - není ani beletristická, na to se tváří moc učeně. Tak co s tím? Pro mě sympatická zjevná fascinace cisterciáky a Bernardem z Clairvaux. Knížku jsem ale nečetl celou, měl jsem problém s odlišením faktů od autorových výkladů. Je těžké číst historii bez poznámkového aparátu, protože u 12. století se musí rozlišovat, co bylo a co je součást hagiografických nebo jiných strategií. A toto rozlišení tato knížka bohužel nenabízí.