Bylo to jinak
Jan Cinert
Podtitul: Jiný výklad mytologie - nový pohled na Staré pověsti české - skutečný příběh knížete Václava. Pokus amatérského historika o jiný výklad nejstarších českých dějin. Autor shromáždil množství historického materiálu i mytologických pramenů a na tomto základě se snaží podat nový obraz důležitých událostí českého pravěku a raného středověku. Text je rozdělen do několika oddílů. Základem počátečního výkladu jsou nejstarší dochované mýty - antické, germánské a slovanské; autor se snaží velice důkladným rozborem najít vzájemné souvislosti jednotlivých mýtů - a to i z hlediska etymologického. Tím se zabývá téměř polovina textu knihy, získané závěry pak autor aplikuje na nejstarší české dějiny, a to i v konfrontaci se starými českými kronikami (Kosmas, Dalimil) i s Jiráskovými Starými pověstmi. Zvýšenou pozornost pak věnuje osobnosti sv. Václava a svatováclavským legendám vůbec, kdy vytváří jiný příběh Václavova života. Na závěr se v krátké části obrací k rodu Slavníkovců, k historii nejstarších pražských kostelů a rozebírá ve stručnosti Kristiánovu legendu.... celý text
Přidat komentář
zajímavé. Je to spoustu různých věcí dohromady, ale dobré. Co se týče pasáží o vývoji náboženství, tak to autorovi věřím. opravdu zajímavé, neměla jsem tušení. Vývoj řeči jsem příliš nepochopila, pouze vím, že tekoucí voda je rrrrrr. I výklad legend o Václavovi je zajímavý, logický. Ráda bych ale věděla, jestli to náhodou nebylo jinak.
No, nevím... Kde bral autor tu jistotu, že to bylo právě tak, jak on fabuluje? Jak vývoj řeči, tak náboženství, stěhování národů a jejich původ, sv. Václav a spol., má to vymyšlené moc pěkně, ale nějak se mi všemu věřit nechtělo. Ne že by kniha nebyla čtivá, místy jsem se i zasmála. Určitě doporučuju, udělejte si vlastní názor.
Štítky knihy
Slované, slovanství svatý Václav, český kníže, cca 907–935 české pověsti čeští světci a patroni slovanská mytologie
Autorovy další knížky
2008 | Bylo to jinak |
2021 | Vznik přemyslovské državy: Od oráče Přemysla po knížete Boleslava |
Zatím jsem cca ve čtvrtině, ale moc se mi to nezdá. Metoda "mám tezi a hledám pro ni důkazy; kde nejsou, doplním dedukcemi" není vědecká ani z pozitivního, ani z normativního pohledu. Autor si dal jistě obrovskou práci s rešeršemi, ale pouze v tom směru, aby dokázal, že jeho původní představa je správná. Formulace typu "jak jinak si lze vysvětlit..." jsou už vysloveně zavádějící a neměly by se v seriózně míněném textu objevit. "Archeoastronomická" část je už ryzí spekulací postavenou na podobnostech, které rozhodně nemusejí být závislé ani od sebe odvozené.
Stručně řečeno: spousta práce, pavědecká metoda. Škoda té práce na zdrojích, kdyby se autor zdržel fabulací a nereprodukovatelných hypotéz.
A ještě něco: William Occam řekl, že je nepřípustné svévolně množit entity. Tedy, lze-li něco vysvětlit pomocí jsoucího, je nepatřičné vymýšlet "alternativní" vysvětlení pomocí nového.