Canaletto
Terisio Pignatti
Prosluněné ovzduší Přístavu Svatého Marka nebo stříbřitý opar Pohledu na Londýn s Temží proslavily malíře Antonia Canala zvaného Canaletto (1697-1768) již za jeho života po celé Evropě. Jaká byla cesta tohoto malíře vzešlého z jednoho z nejsilnějších center radikálního barokního iluzionismu k vytříbenému smyslu pro skutečnost? Jak došlo k přebásnění dokumetární popisnosti v rafinovaně konstruované panoramatické záběry, které přes veškerou topografickou přesnost vlastně neodpovídají reálnému pohledu? Jakým postupem dosahoval Canaletto této licence, jaké měl při své práci pomůcky? Na tyto a na mnoho dalších zajímavých otázek najdeme odpověď v této knize Terisia Pignattiho, zasvěceného znalce benátského umění.... celý text
Přidat komentář
Milovníci Benátek, jednoho z nejkrásnějších měst Evropy (já tvrdím, že jsou nejkrásnější) si při četbě a prohlížení nádherných scenérií nejen Benátek (ale i Londýna) přijdou na své.
Působivá publikace o díle Antonia Canala, zvaného Canaletto (1697-1768) podává dostatečné důkazy o genialitě umělce, o kterém se říkalo, že "dovede nedostižně malovat věci tak, jak se mu jeví před očima".
V Londýně působil od r.1746 necelých deset roků a maloval "na výdělek" pro movité lordy a šetřil peníze, aby později cíleně nakupoval nemovitosti v Benátkách. Hlavní část pozůstalosti byla nemovitost Scuola dei Luganagheri , která připadla dědictvím třem Canalettovým sestrám.
Tuto knihu napsal historik umění Terisio Pignatti (1920-2004), profesor moderního umění na benátské univerzitě.