Carmen / Colomba
Prosper Mérimée
Dvě novely spojuje námět nespoutané lidské vášně. První, jež se stala předlohou k libretu Bizetovy opery Carmen, čerpá ze španělského prostředí, rozmarná, vášnivá a nestálá cikánka Carmen spoutává osudovým milostným poutem baskického horala a strhuje ho do propasti zločinu. Ve druhé z korsického prostředí, v níž se oslavuje svoboda psanců a banditů, hrdinka Colomba uvádí do pohybu korsickou krevní mstu.... celý text
Přidat komentář
Romantické kratochvilné vyprávění okořeněné notnou dávkou ironie. Pokud si ji odmyslíme, objeví se příběhy poněkud svérázných a místy nesnesitelných žen, pro které jsou však muži schopni udělat cokoliv z lásky, nebo aby od nich na chvíli měli pokoj. Kdyby autor zvolil ke zpracování tématu formu napínavého psychologického dramatu, Colomba, jdoucí zarputile za svým cílem i přes mrtvoly, by jako hrdinka zaujala ještě více.
Po letech zjišťuji, že ač Carmen si pamatuji docela přesně ač jsem mikdy (fujtajbl, stydím se to přiznat) neviděla operu celou, zatímco druhá novelka zapadla v mé paměti tak dokonale, že fakt nevím, o čem to bylo. Možná je čas si to přečíst znovu...?
Každopádně Carmen jsem rozuměla perfektně, jakkoli její jednání nebylo vždy čisťounké. Snad pro tu zvláštní divokost a touhu po svobodě za každou cenu. I když zůstává otázka, jakou mají věci cenu, pokud za ně necháme platit jiné
Ani jedna z novel mě příliš nenadchla, zobrazují mně vzdálený svět a cizí způsob myšlení, kterého jsem se nedokázala dotknout. Zajímavý je postoj vypravěče, dění sleduje z odstupu jako divák a jeho zacházení s příběhem mě ponechávalo v dráždivé nejistotě, co si o tom všem vlastně myslí. Stejně zajímavý je etnografický aspekt novel, vlastně bez ohledu na to, nakolik jsou skutečnosti věrné.
Na závěr bych chtěla zcela osobně dodat, že děsné miss Lydii s jejím cestovním deníčkem se téměř podařilo znechutit mi MŮJ cestovní deníček. Ale naštěstí jenom téměř :o)
(SPOILER)
Prosper Merimee a jeho Carmen je typickou ukázkou díla, jehož sláva mnohonásobně převýšila jméno autorovo. Nutno dodat, že u Carmen se na tom velkou měrou přispěla i Bizetova opera.
Už, už, jsem chtěl napsat, že Colomba je mnohem lepší než zpopularizovaná Carmen, kdyby to ovšem nezazdil ten příšerný a (spoiler) přeslazený konec (pokud ovšem nepočítáme závěrečný ironický rozhovor mezi Colombou a Barricinim), takže přeci jenom z téhle knihy vychází jako vítězka Carmen.
Carmen, zkuste si to jméno procedit pomalu mezi rty, nezní to nádherně. Carmen, fascinující postava světové literatury, ženský ďábel, romská femme fatale, osudová přitažlivost. Má s Colombou hodně společného, i když se to nezdá. Obě dvě jsou schopny obětovat se pro hodnoty jako svoboda, čest. I za cenu života.
Dlouho jsem se rozhodoval, jestli dát tři nebo čtyři hvězdy. Kdyby tam byla samotná Colomba, dal bych tři, jelikož jsem si však tu knihu přečetl hlavně kvůli Carmen a Colomba byl takový doplněk, budu milosrdný.
Autorovy další knížky
1975 | Carmen / Colomba |
1999 | Carmen |
1977 | Kronika vlády Karla IX. |
2012 | Carmen / Karmen (adaptace) |
2000 | Mateo Falcone |
Liberální romantismus autorův jako snaha o estetické uspokojení občana obchodního a průmyslového věku přináší jiný náhled doby 19.st. než klasický romantismus zobrazující titánský souboj, poezii slz či sentimentální lyriku. Určitě stojí za přečtení!