Čekárna
Martin A. Hansen
Martin A. Hansen je ústředním představitelem existencialismu v severské literatuře. Inspiraci nalezl v myšlenkách slavného, o sto let staršího krajana, filozofa a básníka Sőrena Kirkegaarda. Hansenovy povídkové soubory z konce 30. let, Šípkový keř a Koroptev, znamenaly zlom v jeho tvorbě; motivy a polohy lidského nitra oscilují mezi náboženským a noetickým nazíráním světa, převažují však otázky existenciální. Knížka je výborem z povídkového souboru Koroptev. V titulní povídce se Hansen nejvyhroceněji představuje jako moderní autor 20. století: v prostředí nádražní čekárny sledujeme dialog-zápas dvou žen, prozrazující nesmyslnost a chaotičnost života „sdílné ženy“. Hlavním motivem jejího jednání je nuda, vyvolaná prázdnotou okolního světa, života bez iluzí a bez naděje.... celý text
Přidat komentář
Kratičká, pětipovídková, knížečka dánského autora mě již od prvních řádků rozsekala jedním výrazným faktem - Hansenovy příběhy postrádají jakýkoliv náznak radosti, štěstí, krásy lidského života. Zabývají se a oplývají hlavně jeho pravým opakem. Již první povídka Koroptev, byť jako jediná z otištěných má něco, co by se dalo nazvat šťastným koncem , nás zplna hodí do kruté a mnohými lidmi mnohdy vědomě zastírané skutečnosti lidského života. A nevybředneme z něj až do stránky poslední. Hansen, tento severský existencialista, to však podává neskutečně krásně, poutavě a barvitým jazykem. Byť tedy ne všechny povídky mě zcela zaujaly. Koroptev je takřka "oslavou" lidské beznaděje, navzdory tomu světélku na konci tunelu. Dožínková slavnost nás seznamuje s vnitřním bojem a krizí protestantského pastora a pokouší se nalézt rozkvetlý voňavý kvítek ve smradlavé a hnijící hromadě hnoje. Oběť je takřka syrovým horrorem, mrazivým, nepříjemným, hnusným a bezvýchodným natolik, že až dokáže dojmout pláči. Výtečná variace na mnohem známější (a možná i pozdější???) klenot horrorové povídky jménem Loterie. Nejlepší povídka knihy. Titulní Čekárna o "souboji" dvou žen v čekárně, je sice plánovaně o ničem, je na tom založena, a ono to má i své kouzlo, ale velice jí ubližuje její délka. Ke konci už jsem dost ztrácel zájem. Poslední povídka Voják a dívka jen tak nějak proběhla kolem mě. Přečetl jsem to, ale ani zaboha si nevybavím, o čem to vlastně bylo. Takže vlastně tři z pěti povídek mě hodně bavily, což není špatné skóre, ony mě totiž bavily natolik (s Obětí v čele), že dost zvyšují hodnocení celé knize.
Četla jsem v lednu 2008. Podle mých poznámek:
Pět povídek. Divné.
Špatně se čte - možná špatně přeloženo.
Moc psycho. Nelíbilo se mi, ani jsem nechtěla dočíst (možná povídka Koroptev ještě šla).
Takové slátaniny se mi také honí hlavou.