Československé motorarity

Československé motorarity
https://www.databazeknih.cz/img/books/31_/312492/bmid_ceskoslovenske-motorarity-QCx-312492.jpg 4 4 4

Tuto hodně specifickou a rozmanitou kategorii zastupuje především dálník, který vymyslel a pojmenoval významný český inženýr a pilot Jan Anderle. Najdete zde dálníky jeho následovníků, ale také specifická vozidla renomovaných československých firem, různá tříkolová vozidla, jako tříkolky, rikši, invalidní vozidla i tzv. vozítka, o které nebyla v poválečném období nouze. Velice zdařilý model vozítka konstruktéra Miloše Schütze zdobí obálku této knihy. Celá jedna kapitola je věnována kapotovanému motocyklu, u nás dnes tak populárnímu "Nanuku", který se stále ve větším počtu objevuje na veteránských srazech. Vaší pozornosti by neměly uniknout ani současné moderní dálníky a tříkolky, které se už dávno vzdálily původnímu určení a staly se hobby vozidly vyšší cenové kategorie. (Text na grada.cz)... celý text

Přidat komentář

mira.l
19.10.2016 3 z 5

Kniha, spíše knížka o československých motoraritách mě zaujala na první pohled svým tématem. Už ne tolik svým zpracováním. Co je docela podivné, je autorův jazyk, sloh, jakým je kniha napsaná. Takovým familiérním způsobem by asi taková publikace psaná být neměla, rozhodně ne celá. Hlavně první cca polovina je psaná tímto způsobem, v druhé už to tak patrné není.
Knížka je to poměrně útlá, o 112 stranách. Na tento prostor se toho ve spojení s obrázky mnoho nevejde. Možná už to mě mělo trochu varovat. Přes několikero "nářků" autora na omezený rozsah (zda skutečně dostal od nakladatelství jen takto omezený prostor, je otázka) knihy z ní mám spíše dojem, že prostě víc toho k napsání a zveřejnění asi není, zvláště v oblasti fotografií. Chápu, že se jedná o docela nezmapovanou část naší motoristické historie, vozidla v knize uvedená vznikla mnohdy jen v jediném exempláři a někdy zůstalo pouze u skic, ale například v kapitole věnované dálníkům není prakticky jediná dobová fotografie, která by byla dostatečně kvalitní pro zveřejnění v knižní podobě. I z pouhého popisu konstrukce dálníku bez obrázku nějakého stroje bez kapoty jsem jen zhruba chápal princip jeho konstrukce. Těch informací je tu zkrátka žalostně málo.

Je to jistě zajímavý počin, ale z faktografického hlediska by asi potřeboval ještě "dozrát". A co se týká hlediska pravopisného, od tohoto autora jsem zatím žádnou jinou knihu nečetl, ač má na svém kontě další tři, a zatraceně si rozmyslím, jestli to někdy napravím.