Čeština pro učitele
Jaroslav Hubáček , Eva Jandová , Diana Svobodová , Jana Svobodová
Čeština pro učitele, která od roku 1996 vychází už ve čtvrtém, doplněném a upraveném vydání, se osvědčila jako užitečná jednosvazková mluvnice, která přehledně soustřeďuje stěžejní výklady o českém jazykovém systému z pohledu hláskosloví, tvarosloví, slovní zásoby a tvoření slov i skladby a stylistiky, neopomíjí tedy žádnou oblast, které se školní výuka češtiny věnuje. Připojeno je obecné poučení o jazyce, jazykovědě a jazykové kultuře.... celý text
Přidat komentář
Pokud Vás láká tento navenek pěkně vypadající svazek všech základních nauk o češtině, důrazně Vás před ním varuji. Jednotlivé kapitoly jsou vesměs špatně napsané, přetékají zbytečnostmi, zato leckteré opravdu podstatné věci si stejně budete muset dostudovat odjinud, a obsahují bezpočet nedomyšleností, matoucích vysvětlení i vyložených nesmyslů. A to vše, prosím, ve "vydání čtvrtém, upraveném". Například celá morfologie je jeden velký telefonní seznam slovních tvarů, ale to nejdůležitější, kvůli čemu vlastně morfologii studujete (tedy morfematická stavba slova), je tam vyloženo naprosto nedostatečně. Podobně slovotvorba: můžete se leda nadrtit pár pouček a nekonečný soupis slovotvorných kategorií a typů, ale na hlubší vhled zapomeňte, o slovotvorné analýze nemluvě (ostatně kapitola o slovotvorbě předchází morfologii - což je podobná zhovadilost, jako kdyby se v historii napřed probírala druhá světová válka a pak teprve první). Že je Čeština pro učitele knihou pro učitele, to byste mimo název a kapitolu o syntaxi vůbec nepoznali. A veškerá její tolik proklamovaná ucelenost? Ve skutečnosti si každý autor hrál na svém písečku, takže jednotlivé kapitoly na sebe nijak nenavazují ani neodkazují, občas si protiřečí, zbytečně se zdvojují, používají odlišných zkratek atd. A snad úplně největší výtka: nejsou tu vůbec žádná cvičení, natož úkoly s řešeními, takže bez dalších materiálů nemáte šanci naučit se zhola nic. Takže doporučuji: neztrácejte mraky času ani nervy s tímto paskvilem a rovnou si najděte něco jiného, lepšího, je toho spousta. P. S. Suverénně nejhorší a naprosto marné jsou zmíněné kapitoly o morfologii a slovotvorbě. Naopak u syntaxe, v zásadě dobře pojaté, by možná stačilo, kdyby si ji uvedené "recenzentky" skutečně přečetly a pomohly ji autorce vyčistit od nepovedeného a dotáhnout do použitelné podoby. Úvodní kapitoly o češtině jsou jakž takž, ostatně na tom není moc co zkazit, lexikologie dejme tomu taky (i tak se ale velmi vyplatí otevřít i jinou učebnici) a fonetiku/fonologii jsem nestudoval, takže tu ze svého hodnocení vyjímám.
Pro běžné čtenáře složitá, ale pro jazykovědce velmi užitečná příručka, která se hodí vždy, když si nejste jisti nad nějakým jazykovým jevem, zařazením slovesa do příslušné třídy či druhem doplňku.
Uf, ještěže doba jde kupředu a těmito ryze vysokoškolskými disputacemi již snad v budoucnu nemusíme dvanáctileté děti zatěžovat.
Skvělá a hlavně srozumitelná učebnice! Jsem ráda, že existuje, neboť prokousávat se před zkouškami mnohem náročnější Příruční mluvnicí češtiny, ne-li dokonce třísvazkovou akademickou Mluvnicí češtiny, to by asi byla moje smrt :-D
Velmi dobrá příručka pro (nejen) učitele češtiny.