Motelové kroniky
Sam Shepard
Autobiografické příběhy spisovatele, dramatika (např. Láskou posedlí), scénáristy (např. Zabriskie Point), filmového herce a hudebníka Sama Sheparda. Kniha, z níž vychází cenami ověnčený film Wima Wenderse Paříž, Texas (1984), ukazuje syrovou krásu pustiny amerického Západu, jež se stává hořkou metaforou Amerického snu. „Sam Shepard je šaman – šaman Nového světa. Sam je stejně americký jako peyotl, kouzelné houbičky, rock and roll a medicinmanovy váčky.“... celý text
Literatura světová Romány Biografie a memoáry
Vydáno: 2009 , MaťaOriginální název:
Motel Chronicles, 1983
více info...
Přidat komentář
Asi půl knihy mi vrtalo, proč vůbec vznikla. Proč je v pevné vazbě. Co si mám odnést.
Vlastně je to blog. Ale z osmdesátek a tehdy lidi blogy nepsali.
Ale blogy jsou plné věcí, co se mě nedotknou, které ani kvůli titulku neotevřu. A pak je tam spousta věcí, co mě zaujmou svou poetikou, nebo místem, kterého se dotýkají, nebo protože jsou o nějaké zvláštní osobě, nebo jako jeden z těch posledních zápisů, který byl o smrtelnosti a nemoci, o tom, jak se nehodou blízké osoby vyrovnává rodina, a to je velké téma, co mě trápí, do kterého se umím dobře vcítit a chvíli jsem si říkala, jak se má teď asi babička, jestli už spí, a kdy tohle potká mě... moje rodiče... moje sestry... a zvládneme to?
Takže jsem rozpolcená. Motelové kroniky mi nevyrazily dech. Nebudu je číst znova. Nejspíš na ně zapomenu. Nejvíc by jim slušelo, kdybych je našla někde odhozené náhodou. Ve stolu v nějakém motelu. Nebo na benzínce mezi městečky. Nebo zapadlou v kupé mezi sedadly. Nečekaně a přitom na místech, kterých se tyhle texty týkají. To by dodalo kouzlo. Takhle z knihkupectví musela mít kniha kouzlo v sobě a to měla jen tak čtvrtina.
Ale špatně napsané to není.
Autorovy další knížky
2009 | Motelové kroniky |
1988 | Láskou posedlí |
1990 | Pochované dieťa |
1989 | Mámení mysli |
2001 | Simpatico |
Útlá knížka amerického herce, spisovatele a dramatika Sama Sheparda stála u zrodu vrcholného filmového díla Wima Wenderse Paříž, Texas. Jedná se o můj nejmilejší film, takže jsem po "předloze" dlouho bažil.
Je směsí nebo koláží rozsypaných životních střípků, povídek, básní, vzpomínek atd., podle níž film (scénář) sice přímo není, ale představuje v podstatě další (nevyřčený) střípek této knihy, kdy se obě díla jaksi doplňují a smysl Shepardova vyjádření následně vystupuje ve své celistvosti, po které ostatně niterně touží i autor, vypravěč, hlavní postava i Harry Dean Stanton.