Chebská křídla
Luděk Matějíček
Kniha provází čtenáře nejprve nejstarším letištěm, vzniklým ještě v dobách Rakousko-Uherska, které po vzniku ČSR bylo jediným na celém území nové republiky, které také dalo první letadla. Přiblíží slavnou éru československého leteckého školství první republiky i její největší postavy J. Hamšíka a krále vzduchu Františka Nováka. Osvětlí působení Četnických leteckých hlídek v době Sudetské krize až po zánik Československa. Vůbec poprvé je zde zdokumentováno působení jednotek Luftwaffe - přistání Zeppelinu v Chebu. Neméně zajímavou epizodou v popisované historii je i vznik letectva VVS-ROA (Vlasovců) a hlavně její působení na místním letišti. Součástí je i popis závěrečné bitvy o letiště v roce 1945, kdy jeho existence prakticky skončila. Tato kapitola je ukončena sérií dobových leteckých fotografií. Dále je v knize popsána realita válečného života při častých náletech, které jsou zdokumentovány na základě originálních německých i amerických podkladů. Velká část knihy se zabývá vznikem a vývojem továrny Flugzeugwerk Eger a jejího letiště, výrobním programem a událostmi z průběhu války. Opravdovým unikátem je například dosud nezdokumentovaný a vůbec poprvé zveřejněný příběh ztraceného amerického bombardéru, který zde v roce 1944 přistál. Součástí je i výsledek průzkumu tolik legendami opředené podzemí továrny a osudy zajatců a totálně nasazených dělníků. Kniha obsahuje více než 360 dobových fotografií, které zachycují zničení továrny a těžké poškození města Chebu na konci války i poválečnou obnovu. Smutné je, že definitivní konec letiště i zastavení slibného leteckého vývoje přinesl komunistický režim prakticky po uchopení moci. Závěr tvoří krátký, ale zajímavý příběh polního letiště U.S. Army v Chebu... celý text