Co je designér: Věci, místa, sdělení
Norman Potter
Knížka vlivného anglického designéra, poprvé publikovaná v roce 1969 pod názvem What is a designer: things, places, messages, odkazuje k základním otázkám a metodám výuky na uměleckých školách. Texty reagují na ustavený modernistický termín „dobrý design“, jehož neotřesitelnost jako kritérium hodnocení byla v průběhu 60. let v Evropě i USA zpochybňována. Potterova kniha je užitečným materiálem také pro české prostředí. Vzhledem k Potterově aktivismu je přímo příznačné, že překlad jeho textů zahájil vznik Edice Katedra, která zpřístupňuje kritické, dnes již zásadní referenční teoretické texty o designu, jež dosud v českém prostředí citelně chybějí. Neexistence kritických textů vytváří bezprecedentní situaci, kdy bouřlivě se rozvíjející obory stojí ve formalistním vzduchoprázdnu, studenti jsou ochuzeni o myšlenky a kontexty ať už historické, nebo napříč kulturami. Překladová díla navíc přinášejí jinou perspektivu, pomáhají kultivovat lokální diskuzi, nehledě na to, že potřeba překladů byla absolutní doménou avantgard 20. století a dopomohla k aktivizaci kritického myšlení u nás. Doslov Robin Kinross. K vydání připravují Petr Krejzek a Pavla Pauknerová. Překlad Eva Císlerová. Grafika Kateřina Šuterová.... celý text
Literatura naučná Umění
Vydáno: 2018 , Vysoká škola uměleckoprůmyslová (VŠUP, UMPRUM)Originální název:
What is a Designer: Things, Places, Messages., 1969
více info...
Přidat komentář
Potterovo pojednání o designu je zevrubné, neotřelé a místy dosti subjektivní. Aniž bych autora před čtením knihy znal, hned od začátku jsem měl jasno, že bude vážně poutavé se o daném odvětví dozvědět skrze právě jeho nevídaně zkratkové názory, které úplně stačí. Potter svými záměry brilantně vystřihl povědomé představy o přistupování k designu v 60. letech. A v krásném jednoduchém broži z dílny Umprumky s vysázeným Garamondem je to úplná pecka. Svou nevtíravostí a osobitou psanou formou nenadchne každého. Kdokoli přelouskne mírné zklamání z prvního dojmu v souvislosti k názvu knihy (protože se z veliké části jedná spíš o designéra jakožto architekta nebo truhláře, nežli teoretizujícího posedávače), nad čímž autor varuje již na začátku, dojde k názoru, že se jedná o úžasné dílo, které dokáže i svou neutuchající přesvědčivostí o naději a víře k lidem řemeslo vášnivě dělající ukázat, proč na designu tolik záleží. Jak zaznělo význačně v doslovu: ,,podaná ruka studentům každého věku."