Čtyři hry
Jan Werich , Jiří Voskovec (p)
Nestárnoucí politická satira a originální smysl pro humor Soubor čtyř her z období vrcholné tvůrčí spolupráce Jiřího Voskovce a Jana Wericha: · improvizovaná parodie Vest pocket revue (1927) představuje volný proud hraných a zpívaných výjevů z cesty kolem světa, během níž se zuřivý fotograf snaží získat snímek slavného spisovatele; · romantická groteskní revue Golem (1931), zasazená do tajemných kulis rudolfínské Prahy, předznamenává budoucí filmovou komedii Císařův pekař — Pekařův císař; · útočně parodická férie z antického Říma Caesar (1932) o politických machinacích, korupci, bezpáteřnosti a prosazování osobních zájmů na úkor státu nahrává mnohým aktualizacím; · vzpurná, a přesto lyrická sociální satira Balada z hadrů (1935) zachycuje milostnou epizodu ze života prokletého francouzského básníka Françoise Villona, a přitom alegoricky varuje před umlčováním umělce–intelektuála v totalitní společnosti.... celý text
Přidat komentář
docela dobrý výběr - až na Baladu z hadrů, lepší by byl třeba Kat a blázen nebo Pěst na oko - a s Justovým komentářem
Ve své době to musela být bomba, o čemž svědčí zájem diváků. Skvělý slovní humor V+W na legendárních forbínách, spousta (zejména dobových) narážek na kdeco a hudba geniálního Jaroslava Ježka. Vydavatelé si dali velkou práci a vyrobili sáhodlouhé poznámky na konci knihy, takže neznalý čtenář je uveden do obrazu, kde v čem spočívá vtip, na co že která replika odkazuje.
Jak ale hodnotit? Tištěný scénář obnažuje prostý až prostoduchý děj, takže jako divadelní hra je to slabota. Jenže tady vlastně až tak nejde o děj, ale o zábavu. Děj je silně prošpikovaný situačním a slovním humorem a odkazy na různé jazyky, místa a dějinné události, takže bystrý člověk se širokým rozhledem se královsky pobaví.