Dáma ve zlatém
Anne-Marie O'Connor
Kdo vlastně byl Gustav Klimt? Geniální malíř, buřič, svůdce a satyr? Jeho milostné eskapády hýbaly vídeňskou společností, neměl nouzi o dámy, které se od něho chtěly nechat portrétovat. Jednou z nich byla Adele Bloch-Bauerová. Ti dva spolu stvořili jeden z nejkrásnějších a nejzáhadnějších obrazů moderní doby. Zrodil se v idylických časech secesních salonů a vídeňských kavárniček, odkud jej smetl uragán válečných hrůz, aby se po dramatickém soudním sporu završil v aukční síni se ziskem 135 milionů dolarů. Dáma ve zlatém, Zlatá Adele přezdívaná též rakouská Mona Lisa se vrátila do rukou svých dědiců, ale některá její tajemství zůstávají… Začínáme v časech vídeňské secese, kdy nespoutaný Klimt tvoří své obrazy. Starosvětská Vídeň s kavárničkami a měšťanskými salony, kde se schází vybraná společnost, na ně vůbec není připravená. Až na výjimky. A jednou z nich je Adele Bloch-Bauerová. Nekonvenční mladá dáma s cigaretou v ústech a buřičskými řečmi. Začal tehdy kromě jejího portrétu, vznikat i vášnivý zapovězený vztah…? Čas ale nezůstává stát. Do vídeňských ulic vpochoduje Hitler a v patách mu táhne smrt. Donedávna bohatí a privilegovaní Židé jsou ožebračováni, deportováni a vražděni. Z mecenášů umění a intelektuálů je rázem méněcenná rasa, jejich majetek rozkraden nebo zničen. Hrůzy války jsou nekonečné a mnozí účastníci příběhu o Zlaté Adele je krutě zaplatí životem. Někteří ale přežijí a po válce se vrhají do boje za spravedlnost. A za vyrovnání křivd. Směs dech beroucího thrilleru o hrůzách války, ponížení a zoufalství s románem o umění, o lásce, vášni a síle lidského ducha…... celý text
Literatura světová Biografie a memoáry Umění
Vydáno: 2012 , MetaforaOriginální název:
The Lady in Gold, 2010
více info...
Přidat komentář
Odkládám nedočtené - čekala jsem podle štítku "beletrizovaný životopis", shoduji se s Knihomolkou, že je to spíše dějepis. Na takovou dějepisnou knihu musí mít čtenář tu správnou náladu a já ji asi nemám. Hvězdami nehodnotím, protože pro jiné trpělivé čtenáře milující dějepis je obsah určitě zajímavý. Zvládla jsem část do Klimtovy a Adélininy smrti - popis atmosféry ve Vídni a tehdejší vnímání umění určitě zajímavý.
Kniha je jistě moc zajímavá a hodně jsem se z ní dozvěděla. Ale místy se mi moc špatně četla, děj přeskakoval z jedné rodiny do druhé, i jmen tam bylo mnoho. Poslední třetina už se četla lépe.
Našla jsem svatý grál!
Tedy knihu, o které nemůžu s neochvějnou jistotou říct, že je lepší než film.
Film a kniha jsou o něčem jiném, a vlastně mě mrzí, že právní spor je v knize upozaděn...ale stejně je to nádherná kniha.
Stejně jako Klimtův Polibek (a záměrně nepíšu jako Portrét Adele Bloch-Bauer I)
Vůbec mě to nebaví, odkládám. Čekala jsem vyprávění o životě Gustava Klimta a dostala jsem něco jako učebnici dějepisu. Nuda.
Tato kniha mě velmi zaujala. Osud obrazu se táhne jako zlatá nit přes celé století, aby ukázal tři epochy dějin Vídně, Rakouska, Evropy. Zajímavé je zobrazení země po 2.sv.válce, ve které se Rakušané angažovali v řadách NSDAP a SS. Po válce společnost zasáhla amnézie, jejíž součástí byly lži, ztráty paměti, polovičaté pravdy. Rakouské galerie za války přišly ke krásným obrazům, které nacisté ukradli Židům. Že by se Židům měly tyto národní poklady vrátit? Že by si to Židé zasloužili po útrapách, kterými prošli? Tato kniha nastavuje Rakousku špatné zrcadlo.
Tady jdu naprosto proti proudu všem. Vůbec jsem nebyla schopná se do knížky začíst. Četla jsem, četla a najednou si uvědomuju, že vůbec nevím o čem. Prvními sto stránkami jsem se prokousávala týden. Odkládám, zřejmě nejsem na tuhle knihu aktuálně správně naladěná.
Dvě hvězdy dávám za doplněné fotografie obrazů, o kterých se píše.
Pánijáni! Proč se dějepis neučí tak, že někdo jako paní O'Connorová napíše knížku, všichni si ji přečtou a mají povědomí o jednom historickém období. Bez biflování. Žádné zbytečné a nicneříkající datumy, zato pochopení souvislostí. Paráda! Jsem obohacena literárně i historicky.
Nádherný příběh (nejen) jednoho obrazu na pomezí literatury faktu a beletrie. Smekám před neskutečně schopným a životaschopným židovským národem. Opět mi došlo, jak křehká je svoboda a život v ní, jak snadno se může vše otočit, když se moc dostane do nesprávných rukou (jaká paralela se současností....)
"Kdyby jen lidé vše méně rozebírali a víc tvořili."
Dobrá kniha. Čtenáři se dostane pěkného popisu co se dělo před válkou, během války a po válce nejen s obrazem Adele, ale i s Adelinou rodinou. Autorka poukazuje na hrůzy páchané nacisty na Židech a na uměleckých dílech. Čekejte spíše tragickou rodinnou ságu než romantický příběh o Adele a Klimtovi.
Doufala jsem ve větší náhled do života Gustava Klimta, kterého se mi nedostalo. Postav bylo mnoho a kniha byla chvílemi nudná. Část se soudním procesem, který byl vylíčen ke konci, byla příliš dlouhá a fakt jsem to chtěla mít už za sebou. I přes nedostatky knihu hodnotím kladně. Nebyla to ztráta času.
Viděl jsem film a byl jsem nadšený. Dočetl jsem knihu a tedy to byla jízda, já jsem byl tak překvapený co všechno se dělo za války a hlavně po válce ve Vídni, to ve mně bude ještě dlouho doznívat. A asi bych chtěl vidět portrét Adel na živo :-)
Tu knihu miluju. Pokud váháte mezi filmem a knihou, tak kniha je mnohem lepší. Zase jsem si rozšířila obzory. Kdo preferuje literaturu vycházející z reálných skutečností, bude spokojen.
Mám ráda knihy, které mi přibližují určité časové období a prostřednictvím příběhů mi přibližují atmosféru té doby. Klimtovy obrazy mám ráda.
Knihu jsem si moc užila. Více než o obraze je o absurdní době a osudech lidí, kteří byli s dámou na obraze nějakým způsobem spojeni. Jsem ráda, když knihy neplují po povrchu, když jsou pro mě zdrojem informací a vedou k zamyšlení. Autorka mi připravila hezký čtenářský zážitek.
Půvabná Adéle netušila, že její zlatý obraz malovaný Gustavem Klimtem nabere takovou turbulenci a bude doba, kdy se stane národním podkladem Rakouska. Rakouska, které Adéle naštěstí už nezažila : ty jásající davy vítající Hitlera, tu surovou nahotu války, kde rozum, soucit a lidskost jdou stranou, tu hamižnost, se kterou zcizovali majetek Židů až po jejich cílenou likvidaci.
Ukradený Klimtův obraz se stal předmětem velké právní bitvy, která nabyla mezinárodní věhlas právě s ohledem na možný výsledek. Umožňuje stávající právo napravovat staré válečné křivdy nebo se musíme smířit s tlustou čárou za minulostí? My dnes už víme, že válečný lup se musel vrátit pravým majitelům.
Knížka není klasickým románem s vyšperkovaným dějem, ani faktografii, pro právní obec to také není relevantní. Ale i přes rozpad Rakousko Uherska Vídeň přitahovala zajímavé lidi a vzpomínky Adéliny neteře Marie nejsou jenom o jejich životech, ale i o tehdejší vídeňské a vlastně i světové kulturní elitě, takže popisem kulturního života a vídeňské atmosféry té doby bylo čtení zajímavé.
Myslím, že občas stojí za to si připomenout, jak snadné je zneužit lidi k bezpráví a jak těžké a často nemožné je napravit vzniklé škody.
Kniha má tři části - a ta první je hodně informativní ....
Vídeň na přelomu století - umělecká společnost - a vyhraněný charakter postavy malíře Klimta .... nazývaného Bakchus pro svoje požitkářství, ale mistra v oboru malířství....
A postava Adele, která stála modelem k jeho slavnému obrazu - žena vymykající se své době .... a jejich naznačený milostný vztah ... první část byla úžasná ....
Pokračování v druhé části je věnováno nástupu fašismu v Rakousku a antisemismu - a rozkrádání uměleckých děl ... toto již známe z tvorby jiných autorů ...
A třetí část restitucí umění už byla málo čtivá - boj pozůstalých a právníků :
" Příběh umění a splácení hříchů holocaustu se proměnil v záležitost šíleného trhu ...."
" Jaká je hodnota obrazu, který se stal připomínkou šesti milionů zničených životů ? "
Přesto knihu doporučím .
Souhlasím s harenou skvělá faktografická beletrie, ale při tom velkém množství postav mě unikalo spojení rodin. Nicméně jsem si původně myslela, že jde v knize hlavně o život a dílo Gustava Klimta, ale dostalo se mi širšího záběru života ve Vídni jak z předválečného období, tak i válečného.
Zajímavá kniha s velikým záběrem a obrovským množstvím postav, ve kterých jsem se často ztrácela. První část knihy je o malíři Klimtovi, kde je ale jen tak lehce naznačen jeho život, i život Adéle, kterou zvěčnil na svém obraze Dáma ve zlatém. Ráda bych o tom ale věděla víc. Popis předválečné atmosféry Vídně se mi moc líbil a věrný je také popis války a pronásledování židů. Zajímavá faktografická beletrie.
Skvěle napsaná historická biografie mapující osud rodiny Adele Bloch-Bauer, která se stala předlohou obrazu Dáma ve zlatém, i samotného obrazu na pozadí nacistické Vídně. Velice zajímavé čtení o osudech nejen této rodiny, ale také známých osobnosti na pozadí a kontextu doby před i po druhé světové válce
Štítky knihy
malířství láska životopisy, biografie secese zfilmováno 19.-20. století Rakousko Gustav Klimt, 1862-1918 Adele Bloch-Bauerová, 1881–1925 milenky
Na knize oceňuji, že je ryze faktografická. Nesnaží se o žádné fabulace, smyšlené osudy, vykonstruovaný milenecký poměr. Kniha popisuje zejména osudy rodiny Bloch -Bauerových, výborný popis dobové Vídně.