Dějepis mezi vědou a vyprávěním
David Černín , Blažena Gracová , Slavoj Tomeček , Michael Stefan
Kniha nabízí svébytný příspěvek do debaty o potenciálu výuky dějepisu a jejím propojení s moderními poznatky historických a společenských věd. Zároveň odpovídá na zvýšenou poptávku po výuce kritického myšlení a mediální gramotnosti, které jsou v moderní společnosti klíčové. Autoři se domnívají, že dějepis je k předávání těchto kompetencí obzvláště vhodný. Inspirace je čerpána z oblastí jako jsou teorie historického výzkumu, filozofie historiografie či v mezinárodním prostředí velmi vlivný koncept Velké historie (Big History). Specifikem prezentovaného přístupu je důraz na transdisciplinaritu. Jednotlivé kapitoly analyzují vývoj dějepisného vzdělávání v ČR od roku 1989, prezentují teoretické debaty o povaze historického poznání, budují specifický didaktický přístup k dějepisu a nabízejí návod, jak formovat vlastní výukové lekce.... celý text
Přidat komentář
Tohle by měla být základní příručka pro všechny učitele dějepisu. Občas jsem se v ní trochu topil, občas jsem ne zcela chytal, co chce uvedenými informacemi básník říci, ale základní sdělení je zřejmé a kdyby si ho osvojili všichni (nejen) dějepisáři, svět by byl hned růžovější :-)