Dějiny umění 1
José Pijoan
Dějiny umění série
1. díl >
Toto rozsáhlé encyklopedické dílo čtenáře postupně seznámí s poklady světového umění. Opírá se o proslulé dějiny Josého Pijoana, které vyšly před téměř 70 lety. Čtenáři, milovníci umění, ocení bohatství obrazové dokumentace, na níž je dílo založeno. Vynikající barevné reprodukce představují jednotlivé kultury, epochy, umělecké proudy a osobnosti. Desetidílné Dějiny umění jsou určeny širokému okruhu zájemců o výtvarnou kulturu a kulturní historii. První svazek zavede čtenáře do samých počátků výtvarné tvorby v hlubinách pravěku, za kulturou starého Egypta a Íránu, za uměním sumerským, akkadským, babylonským a asyrským i za památkami předkolumbovské Ameriky.... celý text
Literatura světová Literatura naučná Umění
Vydáno: 1977 , OdeonOriginální název:
Historia del arte, tomo 1
více info...
Přidat komentář
Stačí vidieť obálku knihy a už cítim jej vôňu. Ako študentke umeleckej školy mi kedysi veľmi pomohla, predovšetkým vďaka skvelým reprodukciám diel a ich formátu, čo výrazne uľahčovalo štúdium každého historicko-umeleckého obdobia. Texty sú na úkor obrazovej dokumentácie, nikdy mi to však neprekážalo. Na to sú tu iné tituly.
Najväčším pozitívom tejto publikácie sú bezosporu reprodukcie umeleckých diel a fotografie. Veď sotvakto môže za život navštíviť všetky múzeá, kde sú doklady o umení a živote našich predkov vystavené, či ísť sa pozrieť na všetky architektonické veľdiela pradávnych kultúr... Dejiny umenia 1 nám teda sprostredkujú praveké, egyptské, sumerské a akkadské, babylonské a asýrske, iránske, mexické, mayské a andské umenie. Text v knihe je mnohokrát na úprimné zasmiatie, až výbuch smiechu. Popisy pri obrázkoch detto, nehovoriac o bohorovnosti pisateľa, ktorý suverénne oznamuje, čo vidíme, čo presne tým chcel "básnik povedať", pričom sa vôbec nepozastaví nad tým, ako (kým a prečo) mohli mnohé dych berúce výtvory (najmä architektonické) vzniknúť, keď ich autorov často považuje len za akýchsi ľudkov v handrách okolo pása...
Mnozí tu již upozornili na faktické chyby v textu. Sama jsem si všimla zavádějící identifikace zvířecích motivů (splést si žirafu s leopardem a lenochoda s jaguárem mi přišlo jako solidní výkon, ať už se ho dopustil překladatel, sám Pijoan nebo autoři ostatních částí). To ale nic nemění na tom, že pro mě kniha byla velkolepým úvodem do starověkého umění jak svým obrazovým materiálem, tak textem, a v době, kdy jsem ji četla (ve druháku na SŠ), jsem jí opravdu byla za leccos vděčná. Zhltla jsem ji, pokud si pamatuji, za dva dny.
Dějiny umění. To je ta správná ozdoba knihovny. Měli jsme deset dílů a pamatuji se, když někdo přišel na návštěvu, hosté se po nich hnali a lačně si je prohlíželi. Vůbec jsme je nemohli donutit, aby si konečně sedli a vypili si kávu.
Nejsem si teď úplně jistá, ale první díl stál něco okolo osmset korun. Je to možné? A i další díl něco okolo šestiset..
Akorát vím, že ty knihy byly strašně drahé. A byli jsme hrdí na to, že je máme. Však jsou krásné. Krásné fotografie a zajímavé čtení.
hezké obrázky, text ale beznadějně zastaralý a především plný omylů a klišé. Ale není se co divit, první trojsvazkové vydání vyšlo pod názvem Historia del arte: el arte al través de la historia v Barceloně již v letech 1914‒1916 (sic!).
V sedmdesátých a osmdesátých letech jsem si dlouho šetřila a postupně jsem si koupila celý cyklus Dějin umění. Dodnes ho používám, i když není dokonalé. Nejraději mám období italské renesance a českého baroka.
Velmi rozšířené mnohosvazkové dílo disponuje množstvím kvalitních fotografií. Tím ovšem výčet kladů končí. Text knihy je nejen zastaralý (původní verze textu pochází z počátku dvacátého století), ale především, už v době vznikání knihy nebyl nijak zvlášť kvalitní. Pokud by totiž měl autor udržet požadovanou úroveň pro všechny svazky díla, musel by mít při rozsahu a záběru textu téměř nadlidské schopnosti. Zcela pochopitelně dnes píší podobné syntézy rozsáhlé týmy specialistů. Pijoan se "odvážil" svou syntézu napsat sám a podle toho také vypadá. Samozřejmě je nutné říci, že podobné "bichle" shrnující celé dějiny umění na přelomu 19 a 20. století napsali i mnozí jiní, někteří lépe, jiní hůře (u nás například Matějček), jenže to jsou knihy, až na čestné výjimky, dnes naprosto antikvované a zapomenuté, Pijoan, navzdory své nikterak výjimečné kvalitě, kupodivu žije dál... Pro serióznější zájem o dějiny umění proto knihu rozhodně nelze doporučit. Daleko vhodnějším zdrojem informací je například čtyřdílný "Larousse" nebo knihy z řady "Umění světa", které kdysi vyšly v nakladatelství Artia. Velmi slušné jsou i výpravné přehledové publikace (Gotika, Renesance, Baroko atd.) vydavatelství Könemann (v českém překladu vydal Slovart) Celkový dojem: 45%
Kniha, na které jsem vyrůstala a zrála. Myslím, že všechny reprodukce mám vypálené do hlubin mozku.
celá tahle serie je naprosto DOKONALÁ! spousta informaví a hlavně obrázků, které jsou pro tohle téma směrodatné!
Autorovy další knížky
1977 | Dějiny umění 1 |
2000 | Dějiny umění 11 |
1986 | Dějiny umění / 10 |
1986 | Dějiny umění 9 |
1982 | Dějiny umění 2 |
Zo serie Dejin umenia Pijoana mam len tuto prvu knihu. Aj to len preto, ze sa zaujimam o paleo-umenie, paleo-mysel paleo-cloveka. Neviem ci niekedy budem mat tuzbu kupit si celu seriu. Mozno az zase zacne niekde vychadzat. V antikoch ju bezne mavaju, objavuje sa, ale zatial odolavam. Na take poobednajsie vylihovanie na posteli s velkou obrazovou knihou na pupku idealne :) Novsie vydania maju zda sa mi aj foto reprodukcie kvalitejsie. Ale Pijoan bol vzdy tlaceny tou najlepsou sudobou tlacovou technologiou. Dopodrobna informacne kniha samozrejme nejde, skor sluzi seria ako taky strucnejsi prierez celym umenim. Kedysi pycha kazdej domacej kniznice.