Dějiny umění 3
José Pijoan
Dějiny umění série
< 3. díl >
Třetí svazek Pijoanovy encyklopedie zahrnuje dlouhý časový úsek. sahající od prvních stolketí našeho letopočtu, v nichž se s rozpadek antického světa začalo uplatňovat ve výtvarné tvorbě nové myšlení a cítění, až po rozkvět románského slohu v Evropě a pozdní projevy umění byzantského. Obsahuje: raně křesťanské umění Západu, Sýrie, a Palestiny, koptské umění, zlatý a druhý zlatý věk byzantského umění, pravěké kořeny středověkého umění, germánské, ostrogótské, merovejské, vizigótské, asturské a mozarabské předrománské umění, anglo-irské předrománské umění a umění Vikingů, karolínské umění, románské umění ve Francii, Španělsku, Itálii, Německu, Anglii a Skandinávii.... celý text
Historie Umění Encyklopedie
Vydáno: 1988 , OdeonOriginální název:
Historia del arte, tomo 3, 1971
více info...
Přidat komentář
Dejiny umenia 3 nám ponúkajú výber (chcela som napísať značne oklieštený, ale nebudem rýpať hneď od začiatku) z prejavov ranokresťanského umenia na Západe, v Sýrii a Palestíne, z koptského, byzantského, germánskeho, ostrogótskeho a merovejského umenia, predrománskeho vizigótskeho, astúrskeho a mozarabského umenia, anglo-írskeho umenia a umenia Vikingov, karolínskeho umenia a napokon románskeho umenia vo Francúzsku, Španielsku, Itálii, Nemecku, Anglicku a Škandinávii.
Vďaka reprodukciám v knihe máme možnosť obdivovať detailné mozaiky, nástenné maľby, sochy, umelecké predmety zo slonoviny, krásne ikony i tkaniny, zdobené žaltáre i evanjeliáre, okázalé truhlice, pracky, dokonca aj kráľovské koruny. Pri fotografiách stredovekých chrámov, kostolov, bazilík, kláštorov, katedrál a všetkých tých stĺpov a klenieb sa až tají dych... nad architektonickou zručnosťou súdobých staviteľov i nad mocou cirkvi v stredoveku. Text v publikácii je autorov pohľad na "veci", a tak to aj treba brať :).
Velmi rozšířené mnohosvazkové dílo disponuje množstvím kvalitních fotografií. Tím ovšem výčet kladů končí. Text knihy je nejen zastaralý (původní verze textu pochází z počátku dvacátého století), ale především, už v době vznikání knihy nebyl nijak zvlášť kvalitní. Pokud by totiž měl autor udržet požadovanou úroveň pro všechny svazky díla, musel by mít při rozsahu a záběru textu téměř nadlidské schopnosti. Zcela pochopitelně dnes píší podobné syntézy rozsáhlé týmy specialistů. Pijoan se "odvážil" svou syntézu napsat sám a podle toho také vypadá. Samozřejmě je nutné říci, že podobné "bichle" shrnující celé dějiny umění na přelomu 19 a 20. století napsali i mnozí jiní, někteří lépe, jiní hůře (u nás například Matějček), jenže to jsou knihy, až na čestné výjimky, dnes naprosto antikvované a zapomenuté, Pijoan, navzdory své nikterak výjimečné kvalitě, kupodivu žije dál... Pro serióznější zájem o dějiny umění proto knihu rozhodně nelze doporučit. Daleko vhodnějším zdrojem informací je například čtyřdílný "Larousse" nebo knihy z řady "Umění světa", které kdysi vyšly v nakladatelství Artia. Velmi slušné jsou i výpravné přehledové publikace (Gotika, Renesance, Baroko atd.) vydavatelství Könemann (v českém překladu vydal Slovart) Celkový dojem: 45%
Autorovy další knížky
1977 | Dějiny umění 1 |
2000 | Dějiny umění 11 |
1986 | Dějiny umění / 10 |
1986 | Dějiny umění 9 |
1982 | Dějiny umění 2 |
Klasika