Dějiny umění 7
José Pijoan
Dějiny umění série
< 7. díl >
Sedmým dílem dospívá Pijoanova encyklopedie k 17. století, pro něž je charakteristický barokní umělecký sloh. Rozvíjel se v souvislosti s protireformací a na podkladě principů protikladných estetice renesance. Vznikala dynamická díla, namísto racionální uměřenosti nastoupil patos. V Itálii, zemi zrodu baroka, se však objevil i bezprostřednější vztah ke skutečnosti více „realistickým“ viděním každodenního života, jak dokazují četné podobizny, krajiny, všední výjevy i zátiší. Podobně se vyvíjelo umění měšťanského Holandska, jinak kvetlo barokní umění ve Francii a dalších evropských zemích. Pasáž věnovaná Čechám je v tomto vydání podstatně rozšířena, jak to odpovídá významu českého baroka. V obrazové části se setkáte s 299 barevnými reprodukcemi řady proslulých děl, mezi jejichž autory jsou zastoupena jména jako Caravaggio, Velázquez, van Dyck, Rubens, Vermeer či Rembrandt.... celý text
Literatura světová Literatura naučná Umění
Vydáno: 1999 , BaliosOriginální název:
Historia del arte, tomo 7, 1972
více info...
Přidat komentář
V siedmej časti Pijoanových Dejín umenia spoznávame barokové umenie v Taliansku, Španielsku, Belgicku, Holandsku, Francúzsku (Louvre, Versailles, invalidovňa...), Anglicku, strednej Európe a v Rusku. Obdivujeme fontány, architektúru (kostoly, vily, kaplnky, námestia, paláce, radnice), sochy a maľby (temné farbami i morbidnými výjavmi, ale i jemné a bukolické - Caravaggio, portréty na tmavom pozadí - Valázquez). V detailnejšom zábere sa dívame na Rubensove kypré ženštiny i obrazy s náboženskými motívmi, Rembrandtove portréty a výjavy na tmavom pozadí, ako aj Vermeerove zátišia so svetlom zľava, stoličkami s levími hlavami, nariasenými závesmi a obrusmi, postavou s pohárom vína či hudobným nástrojom...
Velmi rozšířené mnohosvazkové dílo disponuje množstvím kvalitních fotografií. Tím ovšem výčet kladů končí. Text knihy je nejen zastaralý (původní verze textu pochází z počátku dvacátého století), ale především, už v době vznikání knihy nebyl nijak zvlášť kvalitní. Pokud by totiž měl autor udržet požadovanou úroveň pro všechny svazky díla, musel by mít při rozsahu a záběru textu téměř nadlidské schopnosti. Zcela pochopitelně dnes píší podobné syntézy rozsáhlé týmy specialistů. Pijoan se "odvážil" svou syntézu napsat sám a podle toho také vypadá. Samozřejmě je nutné říci, že podobné "bichle" shrnující celé dějiny umění na přelomu 19 a 20. století napsali i mnozí jiní, někteří lépe, jiní hůře (u nás například Matějček), jenže to jsou knihy, až na čestné výjimky, dnes naprosto antikvované a zapomenuté, Pijoan, navzdory své nikterak výjimečné kvalitě, kupodivu žije dál... Pro serióznější zájem o dějiny umění proto knihu rozhodně nelze doporučit. Daleko vhodnějším zdrojem informací je například čtyřdílný "Larousse" nebo knihy z řady "Umění světa", které kdysi vyšly v nakladatelství Artia. Velmi slušné jsou i výpravné přehledové publikace (Gotika, Renesance, Baroko atd.) vydavatelství Könemann (v českém překladu vydal Slovart) Celkový dojem: 45%
Velmi kvalitní studijní materiál a stejně tak četba pro aktivní laiky, je to psané velmi čtivě a příjemně navzdory celkem odbornému tématu, doplnění spoustou obrázků pomůže udělat si představu o barokním umění, kterou z většiny druhořadých učebnic získáte jen stěží. Také se mi líbily kapitoly věnované konkrétním autorům, kteří významně ovlivnili historii umění (Velázquez, Caravaggio, Rubens, Rembrandt atd.)
Autorovy další knížky
1977 | Dějiny umění 1 |
2000 | Dějiny umění 11 |
1986 | Dějiny umění / 10 |
1986 | Dějiny umění 9 |
1982 | Dějiny umění 2 |
Jeden z mých nejoblíbenějších dílů. Sahám po něm když mám trápení i radost. Pohladí po duši, přenese do míst, kde se skrývá krása.
Líbí se mi kvalitní reprodukce obrazů, fota architektury i teoretická část. Četla jsem ji už několikrát, ale stále nacházím nové informace. Dějiny umění jsou základem mé knihovny.