Dejiny umenia 4
José Pijoan
Dějiny umění série
< 4. díl >
Pijoanove Dejiny umenia pokračujú v štvrtom zväzku gotickým umením, ktoré završuje vývoj stredovekého umenia. Za kapitolou o predgotickej clunyjskej a cisterciánskej architektúre prináša ďalších päť kapitol prehľad gotického umenia vo Francúzsku, v Španielsku, v Itálii, v strednej a severnej Európe, vo Veľkej Británii, ako aj vo východnom Stredomorí. Nachádzame v nich charakteristiku nielen gotickej architektúry, ale aj sochárskej tvorby, malieb a knižných iluminácií. Tento zväzok Dejín umenia obsahuje ďalej kapitoly o umení Partov a Sásánovcov, o islamskom umení, o umeleckých pamiatkach starovekej a klasickej i stredovekej Indie, o umeleckej tvorbe v juhovýchodnej Ázii, v Číne a v Japonsku. Posledná, štrnásta kapitola je venovaná japonským drevorezom. Jednotlivé kapitoly podávajú stručne najtypickejšie znaky výtvarného prejavu príslušných krajín a slohových období. Ako v predchádzajúcich troch zväzkoch Dejín umenia aj v štvrtom zväzku krásne farebné reprodukcie so zaujímavým sprievodným textom vhodne dopĺňajú všetky kapitoly. Čitateľ si podľa nich môže urobiť jasnú predstavu o umeleckých pamiatkach, o ktorých sa hovorí v jednotlivých kapitolách, môže obdivovať vznešenú nádheru gotických katedrál i monumentalitu indických či jávskych chrámov, krásu islamských mešít a minaretov, tvarovú čistotu japonskej architektúry i obdivuhodné umenie japonských drevorezov a čínskeho porcelánu. Mnohé reprodukované diela sa v našej literatúre doposiaľ nepublikovali, o to väčší je teda prínos publikácie.... celý text
Literatura světová Literatura naučná Umění
Vydáno: 1983 , Tatran (Bratislava)Originální název:
Historia del arte, tomo 4, 1971
více info...
Přidat komentář
Nad textom len prižmuríme oči... a v štvrtej časti Dejín umenia sa necháme unášať okázalosťou a majestátnosťou gotických katedrál so všetkými ich vežami a vežičkami, klenbami, rebrami, loďami, piliermi, arkádami... zdobenými kružbami a rozetami, sochami a, samozrejme, svetlom dopadajúcim do interiéru skrz mozaikové okná. Pozorujeme kupoly, mešity a minarety, paláce i hrady v rámci ukážok islamského umenia. Žasneme nad monumentálnym architektonickým umením Indie, monolitnými (do skál vytesanými) chrámami, celými komplexmi budov zdobenými sochami a maľbami, obrovskými kamennými chrámami oslavujúcimi bohatými skulptúrami ľudskú sexualitu. V údive (v porovnaní s európskou gotikou) sa dívame na japonské architektonické prejavy - také odlišné, skromné, funkčné, v súlade s prírodou, elegantné... A v závere sa pokocháme japonskými drevorezbami zobrazujúcimi pôvabné Japonky, hercov či bojovníkov sumo v plnom nasadení, ako aj malebné krajinky.
Velmi rozšířené mnohosvazkové dílo disponuje množstvím kvalitních fotografií. Tím ovšem výčet kladů končí. Text knihy je nejen zastaralý (původní verze textu pochází z počátku dvacátého století), ale především, už v době vznikání knihy nebyl nijak zvlášť kvalitní. Pokud by totiž měl autor udržet požadovanou úroveň pro všechny svazky díla, musel by mít při rozsahu a záběru textu téměř nadlidské schopnosti. Zcela pochopitelně dnes píší podobné syntézy rozsáhlé týmy specialistů. Pijoan se "odvážil" svou syntézu napsat sám a podle toho také vypadá. Samozřejmě je nutné říci, že podobné "bichle" shrnující celé dějiny umění na přelomu 19 a 20. století napsali i mnozí jiní, někteří lépe, jiní hůře (u nás například Matějček), jenže to jsou knihy, až na čestné výjimky, dnes naprosto antikvované a zapomenuté, Pijoan, navzdory své nikterak výjimečné kvalitě, kupodivu žije dál... Pro serióznější zájem o dějiny umění proto knihu rozhodně nelze doporučit. Daleko vhodnějším zdrojem informací je například čtyřdílný "Larousse" nebo knihy z řady "Umění světa", které kdysi vyšly v nakladatelství Artia. Velmi slušné jsou i výpravné přehledové publikace (Gotika, Renesance, Baroko atd.) vydavatelství Könemann (v českém překladu vydal Slovart) Celkový dojem: 45%
Autorovy další knížky
1977 | Dějiny umění 1 |
2000 | Dějiny umění 11 |
1986 | Dějiny umění / 10 |
1986 | Dějiny umění 9 |
1982 | Dějiny umění 2 |
O umění mnoho lepších knih není.