Deliria aneb Malá příprava pozůstalosti I.
Jan Řezáč
„Přijde doba, kdy chápání výtvarného umění bude tak rozšířené a jiné, že se lidé dovědí z obrazů o jejich tvůrci víc než ze životopisných a vykladačských dat a údajů. Dnešní specialisté nemají dostatečné představy o tom, jak se budou vyvíjet, třebaže někdy oklikami, všechny lidské schopnosti. Umění dvacátého století ve svém celku dosud uniká pracovním možnostem umělecké teorie“, napsal autor ve výtvarné monografii o Amedeu Modiglianim vyšlé v roce 1960. V české kultuře se vždy hýbalo mnoho osob, ještě víc jich bylo ohýbáno, ale skutečných hybatelů bylo nemnoho: to jsou ti s vizemi a s intuicí, organizátoři a zakladatelé (potlesk na rampách je většinou nezajímá, jejich hlavy nepotřebují být oslaveny vavřínem). Jan Řezáč k nim bezpochyby patří, stačí namátkou vybrat, na čem všem se podílel: revue Světová literatura, nakladatelství Odeon (a jeho předchůdci), Pressfoto, Josefu Sudkovi připravil první velkou monografii... Kniha obsahuje 35 chronologicky uspořádaných textů (články, studie, proslovy, úvody a další z let 1960–2004) a bilanční rozhovor Vědomé pokračování.... celý text
Autorovy další knížky
1994 | Josef Sudek – Slovník místo pamětí |
1961 | Pražské ateliery |
1967 | Maurice Henry |
1999 | Josef Prošek |
2004 | Deliria aneb Malá příprava pozůstalosti I. |