Demian / Klingsor / Siddhártha
Hermann Hesse
V prózách tohoto svazku umělecky vrcholí střední údobí autorovy tvorby. Útlým románem Demian (1919), příběhem mládí Emila Sinclaira, postihl Hesse „nerv doby“ (Thomas Mann) a vypověděl mnoho o tehdejší mladé generaci, která zděšena ztrátou starých morálních hodnot, jež jí zničila první světová válka, hledala hodnoty nové. Román měl neobyčejný úspěch, a právě v jeho vyznění lze hledat důvod, proč se i další generace hlásí k Hesseho odkazu. Nevoli k měšťáckému světu vyjadřuje povídka Klein a Wagner, v níž se autor nejvíce přiblížil expresionismu. Mistrovsky napsané Klingsorovo poslední léto (1920) zkoumá umělectví jako možnost a způsob existence. Slavná próza o Siddhárthovi (1922) ztělesňuje touhu po duchovním životě a reflektuje autorovo studium východních učení, v nichž se pokoušel hledat východisko.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2000 , ArgoOriginální název:
Demian / Klingsors letzter Sommer / Siddhartha
více info...
Přidat komentář
Tento pátý svazek Souborného díla výborně funguje jako celek, a jsem nesmírně rád, že jsem se k tomuto celku vrátil, a že je mou první přečtenou (opět přečtenou) knihou v roce 2022.
V loňském roce jsem si prošel celou plejádou pochyb (Demian), strachů (Klingsor) i radostí (Siddhártha), takže mohu s jistotou říct, že jsem si to s Vámi prožil, Hermanne, a velice Vám děkuji za tato témata.
UPDATE 18/1 - A ještě jedno mi připadá pro všechny kusy svazku společné: téma obdivu. Ať už k ostatním nebo k sobě samému.
Původně jsem měl nachystaný referát na všechna díla obsažená ve svazku, ale nakonec jsem se, pod vlivem přečteného, rozhodl, že si po šesti knihách Souborného díla, z toho čtyřech (II, III, IV, V) v chronologické řadě, odpovím na základní otázku: Co se mi líbí na díle Hermanna Hesseho?
Mám Hesseho příběhy rád. Díky jeho raným dílům jsem se znovu zavítal do krajiny svého mládí, které jsem doposavad viděl pouze nostalgicky. Dnes ho nahlížím i kriticky a mám z toho velikou radost. Ty příběhy, které mne takto nasměrovaly, se dají rozdělit do tří skupin - totiž podle místa, kde se děj v převážné většině příběhu odehrává: příroda neboli putování, město a vesnice. Putovní příběhy jsou mi nejbližší, městské patří k těm nejlepším, no a ty vesnické jsou nejsyrovější a nejpravdivější.
Díky putování jsem si oblíbil Hesseho svět; kromě nezbytných reálií, bravurních popisů krajiny, počasí, řek, hor a stromů, jsou v Hesseho světě důležité mezilidské vztahy, samota, radost i utrpení, smutek i úspěch. Tyto veskrze lidské prožitky tvoří základní stavební kameny všech jeho děl.
A pak je tu duchovno a touha, tyto dva protiklady, navzájem těžko slučitelné, spoluvytváří další neodmyslitelnou část Hesseho tvorby - ať už je to v případě duchovna vyznání křesťanské, okultní, buddhistické nebo lesní, vždy je v ději silně zastoupeno a ve většině případů je i jeho silným hybatelem. Taktéž touha, v podobě lásky, vášně, či jen pouhé myšlenky hýbe každým příběhem a dostává nás k jednomu z nejdůležitějších prvků Hesseho tvorby: k ženám.
Hesse je k ženám obdivuhodně galantní. Pokud bych si z celé jeho tvorby neodnesl nic jiného, stačilo by mi to na celý život. Obzvláště dnes, v tobě emancipace, feminismu a #MeToo. A pokud jsou ženy hybatelkami příběhů, jsou muži, druzi, přátelé a jiné vedlejší postavy pilíři dějů; tyto silné postavy jsou pak mnohdy mnohem zajímavější, než hlavní představitelé románů a povídek.
Ostatně střídání kratších a delších formátů mi z počátku činilo potíže, protože povídky nemám rád, ale zpětně jsem za to vděčen, neboť jsem si mnohé z povídek nad míru oblíbil.
Spousta myšlenek, které Hesse zaznamenal, rezonují v mém vlastním reálném životě, mnoho popsaných situací jsem sám v určité míře podobnosti prožil. Právě tato neuvěřitelná trefnost, obecnost či archetypálnost mě stále vrací zpět na již přečtené stránky, abych se mohl znovu a znovu přesvědčovat o neobyčejném pozorovacím talentu Hermanna Hesseho.
Není to jen pozorování, ale i výjimečná schopnost zanést ono odpozorované na stránky svých knih. Literární vědě nerozumím, ale postupem času, s každým přečteným kusem, jsem začal nacházet drobné střípky, které lze spojovat do celkové mozaiky: jsou témata, která se opakují nebo rozvíjejí, jsou postavy, které podobně uvažují, ale jsou i stereotypy, které se nečekaně a mnohdy i překvapivě překračují a jsou myšlenky, které přetrvávají nejen u Hesseho, ale i u mnoha jeho vzorů, které v průběhu tvorby zmiňuje - Novalis, Nietzsche a další.
Jediná věc, které se opravdu bojím, je ten okamžik, kdy dočtu celé Souborné dílo a přede mnou bude viset poslední otázka: Mám si přečíst něco seriózního o autorově životě? Bojím se, že idylický obraz, který jsem si za tu spoustu měsíců vytvořil se sesype, jako domeček z karet.
Štítky knihy
německá literaturaAutorovy další knížky
2006 | Stepní vlk |
2003 | Siddhártha |
2008 | Demian |
2005 | Narcis a Goldmund |
2012 | Hra se skleněnými perlami |
V každé knize, příběhu si jistě každý najde to své. Je to jen zlomek z jeho tvorby, zde patří i velké díky překladateli Vratislavovi Slezákovi, který svými geniálními překlady autora představil českým čtenářům.