Deník 2038. Díl 2
Josef Konrad Lewhardt (p)
Druhá část elektronického deníku čtrnáctileté dívky z roku 2038 pocházející z Evropy obsahuje kromě osobních záznamů rovněž mnoho naskenovaných textů a nahrávek z kompetenčního centra nebo holografického vysílání, které umožňují náhled do politické struktury a myšlení tehdejší „ekologické demokracie“ Evropské rozmanitosti krátce před jejím rozšířením na Středomořskou unii. Jeho vydavatel v něm našel poukazy jednak na osobní příběh svého vlastního dětství, jednak na historické příčiny následující světové katastrofy 21. století. Institucionalizované dobro se může, když zapomene na člověka, velmi snadno zvrhnout v tyranii. Lidé otevření společenskému pokroku považovali Zamjatinovu a Orwellovu kritiku vývoje za přepjatou, přehlížející to dobré, co revoluční levice přináší a zbytečně akcentující občasné nedostatky a přešlapy na cestě ke světlým zítřkům. Možná je na čase, aby nám nějaký nový Orwell už dnes ty zítřky přiblížil.... celý text
Přidat komentář
druhý díl dystopického zrcadla naší blízké budoucnosti opět otevírá mnoho kontroverzních společenských a politických témat, tentokrát je kritika islamizace Evropy daleko otevřenější a varování před multikulti vedoucí k nové totalitě daleko sžíravější: evropská parlamentní demokracie se proměnila v demokracii ekologickou, tzn. princip konkurence byl nahrazen principem zodpovědnosti; státy Evropské unie prošly ve 20. letech 21. století (= čtenářova, naše přítomnost) válkou a poté vznikla tzv. Evropská rozmanitost, tj. multikulturní, multisexuální a multinormální svět = systém je moderní, ekologický, flexibilní a multinormativní
velmi zajímavá pasáž je věnována úvahám o trestním právu = zastaralá představa o vině a trestu, kdy chybí prevence (soud trestá skutek, který se už stal), je nahrazována procesem resociace chybujícího s ohledem na ochranu veřejnosti, což zní dobře, ale v praxi vede k absurditám = jedinec pociťuje bezpráví, a proto koná proti společnosti v domnění, že prosadí svůj nárok, např. oběť šikany se stává sama násilníkem, chudý krade..., soudem vyměřený trest ovšem chápe jako další bezpráví - co s tím? buď se změní jedinec/pachatel (převýchova? vyhovění nároku?), nebo se změní společnost/oběť (a jsme u těch absurdit, které vedou přes prevenci k centrální kontrole a odtud až k totalitě)
...a spoustu dalších chuťovek jako sociální přídavky na domácí zvířata nebo hodnota občana podle věku, pohlaví, vzdělání..., jazykově korektní vyjadřování (duševně jinak orientovaný = retardovaný), právo dítěte na normalizaci duševních schopností
DOPORUČUJU číst a myslet u toho