Detaily
Ia Genberg
Hypnotický román ověnčený nejprestižnější švédskou literární cenou. Kdesi ve Stockholmu se zmítá žena v horečkách. Nemocné tělo probouzí její paměť a z té se vynořují vzpomínky: na první lásku, z níž se stala celebrita, na nespoutanou spolubydlící z univerzitních let, rozervaného excentrika, s nímž prožila románek, či na křehkou, traumatizovanou Birgitte. Vyprávění skládá ze zdánlivě nedůležitých detailů čtyři portréty. Na samé hranici horečnatého šílenství ale vyvstává otázka: Kdo je vůbec hlavní postavou portrétu – osoba na výsledném plátně, anebo ta, která drží štětec?... celý text
Přidat komentář
Obdobně jako v knize 'Obrys' od Rachel Cusk, vypravěčka 'Detailů' nezabředává ani tak příliš do vlastních pocitů (ačkoliv ten distanc není tak výrazný), jako spíš do popisů a vzpomínek okolo čtyř lidi, na něž myslí a ke kterým se vrací během horečky. Nejdřív jsem přečetl tak deset stran a knihu odložil, abych se k ní po nějaké době vrátil, jen protože jsem dumal, jestli se jí nezbavit, ale hned, co jsem ji otevřel, začetl jsem se. Timing, huh. Řekl bych, že ve chvílích to má ten ponor, kdy se člověk napojuje na to, co označuju jako dobré psaní, má to dobrý, kontroverzní postavy, kterýma se hrdinka zabývá, vždycky jde o někoho, kdo ji nakonec opustil, Johanna za kariérou, popírajíc vzpomínky z minulosti, coby jiná (neloajální), Niki, vtělený chaos, která jakoby se všechny snažila pořád přesvědčit o něčem, co sama nechápe, absolutní bordel v bytě, financovaná rodiči, dělá si co chce, podporuje stejně flákajícího se přítele, šílená "přehání když má strach", Alejandro, "tanečník, co uchvátí" ("ale vztah s ním trvá asi tak dlouho jako nádech" - nemusel jsem ani čekat, hned z popisu takového člověka mi bylo jasné, kam to s ním půjde - i přesto se okolo něj hlavní hrdinka nekontroluje, působí na ni hypnoticky, i v momentě, kdy ji opouští) a Birgette, což je v mládí znásilněná a traumatizovaná matka vypravěčky, jejímž prostřednictvím jakoby procházíme "detaily", vzpomínky na něčí život, který, v pojetí téhle knihy, dává rámec jen v kontextu a skrze ostatní životy. Váš život je v interakcích. A je husté, že teď sleduju 'The Bear', třetí sérii a tam je to taky podobně řečeno, život žijeme skrze interakce s ostatními. Ale navzdory tomu, vypravěčka sama, stejně jako její čtyři objekty zájmu, je nejasná a (nabokovsky) ne zcela morální. Přimělo mě to udělat si včera, nebo pár dní zpátky a dnes, zápisek do deníku, na tohle téma duality, ambivalentní povahy, jak lidé často potlačují "to špatné", vidí sami sebe jako "fundamentálně dobré", ale realita je taková, že i kdyby vaše duše byla čistá, vytvoří si něco, co ji bude mučit, užírat, jen protože takový je život, tak funguje - není v něm tmy bez světla, stejně jako není v nikom absolutní dobroty, jako spíš, vaše idealizace dané osoby, či nalezení zdůvodnění pro sebe sama "proč jsem jednal/a takhle a proč je to ok". Ia Genberg se nesnaží zalíbit, nedělá veliká okázalá gesta... je pouze lidská, upřímná, ve svém vyprávění (to ale dělá hodně a to taky respektuju). Taková literatura se pak dá rozebírat různě, protože má charisma... a dá se v ní najít i to, co tam kolikrát není. Takže, zase to prodávají jako senzaci, něco lepšího a většího, než co to je. Dobrá kniha je to ale určitě. 3 a 1/2.
Vzpomínky autorky, které se jí vybavily v horečce během covidu.4 lidi,kteří se jí objevili v životě a zase zmizeli. Intimní zpověď. Pěkné.
Velmi intimní vzpomínky hlavní hrdinky (autorky) na několik lidí, kteří v určitém okamžiku vstoupili do jejího života, aby v něm nejen pobyli různě dlouhou dobu, ale zároveň její život zásadním způsobem ovlivnili. Vzpomínky na přátele, lásky i rodinné příslušníky se prolínají s dobovými reáliemi a společně vytvářejí neuvěřitelně barvitý mix, který vás postupně pohltí a vtáhne do svého víru.
Jedna z postav charakterizuje styl autorčina psaní slovy "teskný cit pro detail". To je přesné - hutný text, plynoucí téměř bez přímé řeči a s minimem odstavců je doslova napěchován detaily, díky nimž se postupně čím dál víc skládá obraz nejen portrétovaných, ale především samotné vypravěčky. A přestože nejde o žádné výrazně smutné nebo tragické vzpomínání, ta teskná nitka se celý čas táhne skrz každé slovo, větu, každý detail.
Detaily mě dostaly. Knížku jsem přečetla během 1,5 odpoledne. Velmi hezky napsané, krásná práce s jazykem, obraty, i popisy. Niterné, upřímné dílo psané bez servítek a obsahující nejednu zapamatováníhodnou myšlenku. Zajímavá sonda do Stockholmu konce minulého století skrze čočku autorky, jež vzpomíná na čtyři lidi, kteří nějak formovali její život. Nejvíce mě bavily linky s Johannou a Niki. Vřele doporučuji.