Děti vybíravé v jídle: Základní postupy pro rodiče dětí nejen s PAS
Keith Williams , Laura J. Seiverling
Máte doma dítě vybíravé v jídle? Rádi byste rozšířili omezený jídelníček svého dítěte, ale nevíte, jak na to? Pak je tato kniha určena právě vám. Tato ucelená příručka je určena rodičům dětí vybíravých v jídle a postupy zde uvedené lze použít jak u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (jako např. s autismem, mentálním hendikepem), tak i u běžných dětí. Cílem je naučit děti jíst široký sortiment výživově hodnotných potravin. Kniha vychází z předpokladu, že pokud jsou děti motivované k tomu ochutnávat a sníst malé porce nových pokrmů a jsou k tomu vedeny opakovaně a s důsledností, naučí se daný pokrm přijímat, zahrnou ho do svého běžného jídelníčku a mnohdy si ho i oblíbí. Rady autorů, jak si poradit s vybíravostí v jídle u dětí jsou podloženy letitou praxí a doloženy případovými studiemi a odkazy na výzkumná data z této oblasti. Kniha ukazuje cestu, jak zlepšit rodinné stolování, popisuje faktory, které je třeba brát v úvahu při volbě vhodné intervence, a uvádí strategie, které lze použít, chceme-li upravit chování dítěte. Ve druhé části knihy představují autoři konkrétní strategie k obohacení dětského jídelníčku. Je zde krok po kroku vysvětleno, jak postupovat a jak danou strategii případně upravit na míru dítěti, aby rodiče byli ve svém snažení co nejúspěšnější. Rodiče si tak mohou zvolit takový postup, který nejlépe vyhovuje situaci v rodině. V závěru knihy najdou čtenáři formuláře ke sběru dat, zapisování odměn a jídel, a smlouvu o chování, kterou lze použít u starších dětí.... celý text
Přidat komentář
Zajímavý pohled na problematiku jako takovou. Publikace je napsána (a přeložena) hezky, jak s oblibou říkávám, "uživatelsky přívětivě". Trošku jsem jen měla dojem, že se to zpočátku trochu táhne a je moc teorie a málo praxe. Kapitoly doplňují různé kazuistiky (které jsou však na to, jak je tato problematika podceňovaná a není jí věnováno tolik pozornosti, poměrně strohé) a za zhruba druhou polovinou knihy očekávejte už konkrétní rady, případně plány.
Neviem si v domácom prostredí predstaviť takýto typ stravovania. Autori nám predostria 4 alternatívy stravovania, ktoré odporúčajú používať čo najstriktnejšie a najvernejšie vzhľadom k ich odporúčaniam. Avšak, neuroatypické deti nemajú problém len so skúšaním nových vecí v zmysel ovocie a zelenina! A väčšina alternatív bola o tom, že narežte dieťaťu na čo najmenšie kúsky ovocie alebo zeleninu, ktorú neje. Kúsok znamená vo veľkosti semienka ryže. Povedzte mi, ako narežete na kúsok veľkosti ryže napríklad polievku? Alebo omáčku? A pod. Zaujímavé, ale mám svoje výhrady a doma nepoužijem ich striktné plány.