Dialog přírodních věd a teologie

Dialog přírodních věd a teologie
https://www.databazeknih.cz/img/books/46_/46940/bmid_dialog-prirodnich-ved-a-teologie-5hi-46940.jpg 4 2 2

Pokus o charakteristiku vztahu mezi přírodními vědami a teologií. Ve světě vzrůstá v posledních letech zájem o základní otázky spojené s existencí, vývojem a smyslem světa a člověka. S tím souvisí i nutnost zodpovědět, zda a nakolik o tom mohou spolu diskutovat představitelé přírodních věd a teologie. A právě tomu je věnována tato McGrathova publikace. Autor studoval zprvu matematiku, fyziku a chemii a v roce 1977 získal doktorát v oboru molekulární biologie. Během svých výzkumných prací pak vystudoval v Oxfordu a Cambridgi i teologii. Jeho základní teze, kterou obhajuje, zní: dialog mezi přírodní vědou a teologií je možný, užitečný ba přímo nutný. Ve své knize vysvětluje povahu tohoto dialogu s převážným soustředěním na konkrétní využití přírodovědeckých metod, kategorií a současných vědeckých teorií v oblasti teologické reflexe. Odstraňuje množství předsudků a mýtů s daným tématem souvisejícím a ukazuje, že někdy i renomovaní vědci přebírali různá neověřená tvrzení „z druhé ruky“. Kniha zaujme všechny, kdo se zajímají o vztah vědy a náboženství, o křesťanskou teologii a historii či obecně o filosofii vědy. Edice Teologie. Vydání první... celý text

Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: , Vyšehrad
Originální název:

The Foundations of Dialogue in Science and Religion, 1998


více info...

Přidat komentář

svarnyp
27.03.2021 2 z 5

Mohu ji doporučit pokud vás toto téma zajímá, neboť autor je jednoznačně ve výjimečném postavení s hlubokými znalostmi z teologie i vědy, avšak má některé zásadní nedostatky. Hlavní linka knihy se zdá být o tom, že se mohou přírodní vědy učit od teologie a naopak, a jedná se o jakousi obhajobu teologie proti útokům ateistů jako je Dawkins. Přijde mi však, že místo toho, aby kniha jasně a pro laika srozumitelně uvedla příklady takových poučení, tak se brzy ponoří do detailů a často se i sama dopouští chyb a nepřesností, které vytýká.

Je sympatické, že kniha "nechává Římu co mu patří", a tedy se nesnaží tvrdit, že Bible obsahuje vědecká fakta, a bojovat s vědou podobně jako moderní kreacionisté. Avšak o to méně chápu mnohé snahy okopávat nesmyslně historické poznatky z vědy jako ukázky toho, jak je věda omezená (např. atak na klasický darwinismus, že přehlížel evoluční úlohu symbiózy), nebo absolutní ignorování zásadního rozdílu mezi metodami vědy a teologie v ověřování. Je to o to smutnější, že autor daný rozdíl v závěru knihy sám uvádí - teologie nemá experimenty, jen výsledek in eschato, na konci věků. Avšak v tom je právě ten problém.

Kniha také, díky teologické lince předpokládám, přehlíží jakékoliv otázky na vznik Bible a na to, jak se Bible vyvíjela, a že se jedná tedy o lidmi utvořený text (zejména kvůli tomu, že se kniha snaží držet toho, že věda nějakým způsobem svět modeluje).

Sám autor připouští, že v tomto díle se jedná jen o začátek velkého projektu a jeho dialog má být nejen mezi křesťanskou teologií, ale obecně náboženstvími. Přesto mi přijde, že by taková práce byla spíše pro religionistu než pro křesťanského teologa, neboť příklady poučení se z teologie působí dojmem, jako že křesťané mají vlhed do něčeho, co ateisté (a tedy i jiná vyznání) nevidí.

Ve své podstatě mě kniha přesvědčila o třech věcech. Věda je složitá a nakonec je také jen počinem lidí se vším, co to s sebou nese. Křesťanská teologie je zajímavý a hluboký obor s dlouhou historií a mnoha fascinujícími tématy. Avšak z toho, jak byla popsána, tak na mě působí jako zapálená diskuze fandů jakéhokoliv uměleckého díla (viz diskuze o kánonu ve Star Wars, Pánu Prstenů atp.).