Diana - Továrna na smrt 1944-1945
Miroslav Vaněk
Nebýt autorovy usilovné a dlouhodobé práce (v údolí třech říček - Loučky, Libochovky a Haldy - bádá již od sedmdesátých let), bylo by velice pravděpodobné, že někdejší letecká výroba v nedokončených železničních tunelech na nově budované trati 250 by upadla v úplné zapomnění. Na jaře válečného roku 1944 bylo říšskými orgány rozhodnuto zřídit v trase nedokončené dvoukolejné trati z Brna do Havlíčkova Brodu, západně od Tišnova, nový závod vídeňské Weiner Neustadter Flugzeugwerke. Zdejší provoz, i přes mnohá provizoria způsobená nedostatkem času, rychle nabýval na strategické důležitosti (na podzim '44 se tu kompletovalo 8-10 letounů denně) a nebyl ani zdaleka dokončen, počítalo se dokonce s ražbou nových štol a doposud není zcela vyjasněno, jaké plány nacisté v souvislosti s Dianou rozvíjeli (a jaké z části uskutečnili). Vnitropodnikovou dopravu členitým údolím mezi jednotlivými etapami výroby zajišťovala v první řadě 600 mm úzkorozchodná drážka, na níž se kniha zaměřuje především. Ne nadarmo ale dostala publikace podtitul "Z historie železniční trati Brno - Havlíčkův Brod" - téměř půl obsahu dokumentuje válečný vývoj i poválečnou dostavbu samotné trati 250 v místech bývalé Diany, a že se jedná o úsek členitostí terénu nadmíru zajímavý. Krom třech tunelů vlastní letecké továrny se zde nacházejí ještě dva technicky zajímavě řešené mosty. Potěšující je i forma, jakou se autor k problematice staví - nechybí velké množství (přes tři stovky) dobových i současných fotografií, vzpomínky pamětníků ani technické nákresy (viadukt v Dolních Loučkách je dokonce vyveden na samostatné příloze).... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2003 | Diana - Továrna na smrt 1944-1945 |
2012 | Vranovská přehrada |
2021 | Továrna Diana a historie trati Brno – Havlíčkův Brod |
2022 | Vyškovské cukrovarské dráhy |
Opět jedna z knih, která vás nezaujme pokud 1) nejste superzarytí fandové druhé světové / úzkokolejných tratí, nebo 2) nepocházíte z kraje kolem bývalé továrny Diana. A i tak se k četbě možná budete muset nutit – text je místy těžkopádný a nepřehledný, některé popisy specifikací úzkorozchodné trati jsou už opravdu pro fajnšmekry… v první části se řeší především drážka / drážky kolem Diany, duhou část knihy tvoří především pasáž o stavbě trati Brno – Havlíčkův Brod ve zdejším úseku (hlavně místní viadukty, tunely).
Nicméně autor odvedl kus neskuteční mravenčí práce, vyzpovídal bezpočet pamětníků, pátral v archivech, v lesích kolem tunelů a bývalých továrních budov, sehnal dobové fotografie, plány, dokumenty... a jen díky němu tak může tato opomíjená část místní historie zůstat alespoň částečně nezapomenutá (a vy jako čtenáři se můžete dočíst i spoustu zajímavostí, dvojnásob zajímavých pokud to v údolí tří říček znáte).