Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí
Howard Gardner
Jedna z nejvlivnějších knih o vývojové psychologii, psychologii myšlení a o reformě vzdělávání v posledních desetiletích představuje teorii "mnoha inteligencí" s převratnými důsledky pro výchovu dětí a jejich školní vzdělávání. Vývoj psychologického chápání inteligence začal pojetím jakési obecné inteligence. Brzy se však přišlo na to, že různé výsledky testů a korelace pozorovaných výsledků ukazují spíše na více druhů inteligencí. I Gardner se hlásí k tomuto pluralismu, ale vychází z úplně jiných zdrojů – z neurologických, evolučních a mezikulturních výzkumů. Je to právě jeden z hlavních důvodů, proč přichází s novým pojetím, totiž je to zájem ukotvit teorii na oborech, které psychologie často ignoruje.... celý text
Literatura naučná Psychologie a pedagogika
Vydáno: 1999 ,Originální název:
Frames of mind, 1990
více info...
Přidat komentář
Kniha je koncipována jako soubor vědeckých článků. Hmohdy to bylo náročné na čtení, ale informace v tom byly obšírné a zajímavé.
Autor zastává názor mnoha různých inteligencí (na druhé straně existují teorie „obecné inteligence“, ukazované nejčastěji jako tzv. G-faktor). Jeho snaha definovat inteligenci se tedy zaměřuje na hledání rozdílů mezi inteligencí a nadáním, i když sám přiznává že tato hranice je často nejasná. Definuje inteligenci jazykovou, hudební, matematicko-logickou, prostorovou, tělesně-pohybovou a personální. Zabývá se jak teorií, tak i konkrétními nadanými lidmi. Na konci knihy se snaží ukázat, jak je možné jeho teorie využít v pedagogice. I když toto dělení inteligencí považuji za příliš zjednodušené, kniha byla poměrně zajímavá.