Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí
Howard Gardner
Jedna z nejvlivnějších knih o vývojové psychologii, psychologii myšlení a o reformě vzdělávání představuje teorii „mnoha inteligencí“ s převratnými důsledky pro výchovu dětí a jejich školní vzdělávání. Autor v ní ukazuje, jak se vyvíjelo pojetí inteligence, a na základě výzkumů z oblasti psychologie, etnologie a dalších oborů dokazuje existenci nejméně sedmi relativně nezávislých druhů inteligence, které jsou různým lidem dány v různé míře. Jednotlivé vysoce rozvinuté inteligence autor ilustruje na příkladech ze života výrazných a známých osobností, rozborů jejich výroků a ukázek z jejich díla.... celý text
Přidat komentář
Kniha je koncipována jako soubor vědeckých článků. Hmohdy to bylo náročné na čtení, ale informace v tom byly obšírné a zajímavé.
Autor zastává názor mnoha různých inteligencí (na druhé straně existují teorie „obecné inteligence“, ukazované nejčastěji jako tzv. G-faktor). Jeho snaha definovat inteligenci se tedy zaměřuje na hledání rozdílů mezi inteligencí a nadáním, i když sám přiznává že tato hranice je často nejasná. Definuje inteligenci jazykovou, hudební, matematicko-logickou, prostorovou, tělesně-pohybovou a personální. Zabývá se jak teorií, tak i konkrétními nadanými lidmi. Na konci knihy se snaží ukázat, jak je možné jeho teorie využít v pedagogice. I když toto dělení inteligencí považuji za příliš zjednodušené, kniha byla poměrně zajímavá.