Diviš, vítěz od Lipan - Tragédie husitství?
Veronika Zajíčková
Bitva u Lipan je obvykle spojovaná se jménem poražených radikálních skupin tragického hrdiny Prokopa Holého. Jeho vítězný soupeř Diviš Bořek z Miletínka zůstává spíše ve stínu. A přece Divišovy životní osudy stojí víc než za zmínku.Vítěz od Lipan je přitom uznávaným hejtmanem a váženým představitelem umírněných husitů. Narozený jako bezvýznamný chudý zeman získávající ve službách kalicha vliv a statky zažil vzestup, zradu i pád, aby se nakonec vrátil na tehdejší politickou scénu. Diviš Bořek z Miletínka se snaží s větším či menším úspěchem zachovat si uprostřed náboženského fanatismu a politických bouří zdravý rozum. Mládí strávil v bojích pod korouhví radikálů a ve službách Prahy. Bolestně nese zradu přítele Žižky a odchod do ústraní. Všeobecná úcta mu však vynesla velkolepý návrat. Jako velitel spojených kališnicko-katolických vojsk zvítězil u Lipan nad neporazitelným vojskem polních obcí uzavřeným ve vozové hradbě. Přesto vznášel oficiální stížnost proti popravě radikálního vůdce Jana Roháče z Dubé a stal se uznávaným strážcem podobojí. Čtenář se dozví z historických pramenů i z dobového vyprávění o jeho bitvách a politických jednáních. Prožijeme s ním jeho osobní problémy jako zemana z počátku 15. století, vztahy s jeho přáteli, ráznou matkou, něžnou manželkou a rozpustilými mladšími bratry. Jde o zajímavé vyprávění o nelehké době plné zvratů, štěstí i utrpení. Je to jedinečná kniha, která dosud na našem knižním trhu scházela.... celý text
Přidat komentář
Psáno moderním hovorovým jazykem. Moderní češtinu v historických románech preferuji, dnes už stejně nikdo neví, jak tenkrát lidé mluvili. Ovšem Diviš z Miletínku nešetří vulgárními výrazy (zmrd, posral, prdel, kurva, žrádlo ...). a nepoužívá ustálenou terminologii, například Pražanům říká Pražáci. Také mi vadil jednostranně negativní postoj autorky k radikálním husitům, to neustálé zdůrazňování násilí páchaného ve jménu víry. Lidé té doby byli hluboce věřící a vítězství sedláků nad křižáky pro ně bylo boží znamení. Proto své jednání museli považovat za správné. Možná je dobré si také připomenout, že v Kutné hoře katolíci házeli husity do šachet a po bitvě u Lipan jich bylo nejméně 700 upáleno. Ani ne za sto let pak katolíci též ve jménu víry vyvraždí miliony indiánů. Knihu jsem sice dočetl, ale jen kvůli těm vynaloženým 250,-Kč.