Dobývání marnosti
Werner Herzog (p)
Červen 1979: Werner Herzog se vydává do jihoamerické džungle natočit film Fitzcarraldo, příběh muže, sen a jeho realizaci. Natáčení se mění v dobrodružství: Deník Wernera Herzoga Dobývání marnosti je záznamem existenciálního zážitku a pokračujícího konfliktu s představitelem hlavní role Klausem Kinským, který se stále hlouběji dostává do své role Fitzcarralda. Werner Herzog (*5. září 1942), vlastním jménem Werner H. Stipetić, se narodil chorvatským rodičům v Mnichově, ale vyrůstal v malé bavorské vesničce nedotčené moderními technologiemi. Ve dvanácti letech poprvé viděl promítat film a ve čtrnácti začal pěšky poznávat Německo. Studoval literaturu a historii v Mnichově, později absolvoval filmový seminář v Pittsburghu na Duquesne University. Studia však nedokončil a namísto toho cestoval a živil různými pracemi včetně jezdce na rodeu. V roce 1963 založil produkční společnost Werner Herzog Film Production, aby si udržel nezávislost. Za svou filmovou kariéru natočil více než padesát filmů. Působil však také jako spisovatel, herec, scénarista a operní režisér. Spolupracoval mimo jiné s divadlem v Bayreuthu a milánské La Scale. V jeho hraných i dokumentárních filmech a knihách se odrážejí Herzogovy sympatie k zvláštnímu a ojedinělému způsobu života často na odlehlých místech naší planety nebo mimo normy moderní západní společnosti.... celý text
Literatura světová Dobrodružné
Vydáno: 2022 , Volvox GlobatorOriginální název:
Eroberung des Nutzlosen, 2004
více info...
Přidat komentář
Herzog má zvláštní, takový až hypnotický styl, kdy popisuje někdy až neskonale zdlouhavě vcelku banální situaci aby náhle, jen tak mimoděčně napsal, že šlo vlastně o život. Herzog je svým způsobem psychopat v tom lepším slova smyslu; člověk, který se tváří tvář zmaru a šílenství umí zachovat chladnou hlavu s téměř učebnicovým stoicismem. Člověk, který dokáže přesvědčit stovky lidí o nutnosti praktického provedení svého snu o "dobývání marnosti", tj. o opeře v pralese a jednom přenesení parníku. Herzog sice působí klidně, ale chápu, proč si vybral právě Kinského za svého dvorního herce. Kinský, to je "jin" a Herzog "jang". Jeden doplňuje druhého a druhý prvního. I přes zjevné Kinského šílenství by Herzog s nikým jiným Fitzcarralda asi nenatočil, nebo ne v té míře šílenství a konečné kvality. Dobývání marnosti je deník, který to vše mapuje s někdy až úpornou pečlivostí archiváře. Tak trochu příručka praktického šílenství pro pokročilé. Doporučuji.
Autorovy další knížky
2015 | O chůzi v ledu |
2022 | Dobývání marnosti |
2024 | Každý za sebe a Bůh proti všem |
Ta knížka je ještě lepší než jsem myslel. Pro filmové fajnškmekry a ctitele filmového veledíla Fitzcarraldo je Herzogův deník o zběsilém natáčení takřka povinností. Jako velký Herzogův fanoušek jsem se v červenci vydal po jeho iquitoských stopách a nalezl nejenom restauraci Fitzcarraldo s filmovými artefakty na nábřeží, ale také žijicího producenta Fitzcarralda pana Saxera v bekovce, uvelebeného v soukromé hotelové rajské zahradě. Odevšad na vás přitom civí šílený Kinský nebo kníratý Herzog. Když se pak úplně sám koupete v lehce páchoucím hotelovém bazénu s vodotryskem a popíjíte skvěle vychlazené pivo, tak vám pan Saxer naservíruje Vivaldiho z obřích repráků rozestavěných kolem. A vy pak můžete prožít svůj střípek toho omamného dobývání marnosti. Musíte ale pevně zavřít oči.