Domenico Martinelli - Tvář génia barokní architektury

Domenico Martinelli - Tvář génia barokní architektury
https://www.databazeknih.cz/img/books/42_/426755/bmid_domenico-martinelli-tvar-genia-baro-JvE-426755.jpeg 3 1 1

Martinelli působil od 80. let 17. století na římské Accademii di San Luca jako profesor architektury a perspektivy. Roku 1690 byl povolán do Vídně a v následujících letech zasahoval svou tvorbou i do Čech a zejména na Moravu. Publikace obsahuje vedle životopisné stati texty zaměřené na moravskou část Martinelliho architektonického díla, zejména na jeho práce pro hraběte Kounice (kostel sv. Maří Magdalény v Rousínově). Věnuje se také okruhu umělců, kteří s Martinellim spolupracovali či navazovali na jeho odkaz.... celý text

Přidat komentář

Sandik
27.11.2019 3 z 5

Relativně typický produkt dobrého nápadu, který ale není dotažen do konce. Problém přitom začíná už u názvu. Domenico Martinelli rozhodně nebyl žádným "géniem barokní architektury", nýbrž "jen" kvalitním, římsky vzdělaným akademickým architektem. To ve své době nebylo ve střední Evropě úplně málo a odtud pramení jeho tehdejší věhlas. Útlá kniha obsahuje čtyři poměrně krátké stati, otištěné česky a německy. Na každý z jazyků připadá zhruba padesát drobným písmem sázených stránek. Martinellimu bezprostředně se věnují pouze první dva texty. Hellmut Lorenz velmi stručně shrnuje Martinelliho život a architektonické dílo a Jiří Kroupa se věnuje především třem rousínovským sakrálním stavbám, z nichž pouze první je prokazatelně postavena podle Martinelliho návrhu. Není tedy divu, že i zde se vlastně více než Martinellimu věnuje těm, kteří jeho projekty na Kounicově panství realizovali. To samozřejmě není nutně chyba a studie je velmi zajímavá a přínosná. Radka Miltová se pak věnuje umělcům, kteří se na Martinelliho dílech podíleli jako autoři malířské, sochařské a štukatérské výzdoby. Poslední ze čtveřice textů, Stanislava Bohadla, je věnován především italské hudbě 17. století a s Martinellim nesouvisí už téměř vůbec. Samozřejmě je to text zajímavý, byť, přes svůj relativně velký rozsah, značně hutný a úsečný, lépe by mu ale bylo v nějaké přehledové publikaci o barokní kultuře. Součástí knihy je také CD se záznamem koncertu a opět je jeho souvislost s Martinellim pouze volná, byť je to hudba pěkná. Grafická úprava knihy nepřekvapí ani nenadchne, velmi mi ale vadí naprosto zbytečné vkládání světlých pruhů do "přečnívajících" částí reprodukcí. za to by grafik zasloužil pár záhlavců. Suma sumárum, kniha rozhodně nenabízí to co na obalu deklaruje a naopak, přináší spoustu věcí navíc. Navzdory tomu je to asi nejpodrobnější česky vydaná práce na téma Domenica Martinelliho, což je opravdu tristní. Je veliká škoda, že nikdo neměl odvahu vydat česky Lorenzovu objemnou a objevnou Martinelliho monografii. Ta se navíc dnes velmi obtížně shání i v německém originálu.

Autoři knihy