Dračí doupě II
Karel Černín , kolektiv autorů , Filip Dvořák
Dračí Doupě II série
1. díl >
Dračí doupě II je fantasy hra na hrdiny, vytvořená jako nástupce Dračího doupěte 1.6. Podrobné informace o ní najdete na jejich stránkách. Hra vyšla v roce 2011. Po šesti letech sběru připomínek od hráčské komunity a jejich zapracování se na konci roku 2017 dočkala druhého, přepracovaného vydání. Herní příručka má 352 stran formátu 165x230 mm a je dostupná ve dvou provedeních, vázaném a brožovaném.... celý text
Přidat komentář
Když jsem po strašlivě dlouhé době narazil na partu lidí, kteří by si chtěli zahrát nějakou tu klasickou offline RPG hru, hledal jsem, kde se momentálně scéna nachází a narazil přitom na DrD II.
Byl jsem nadšený, protože kdysi ještě na základce jsme s kamarády strávili stovky hodin hraním prvního dračího doupěte, dokonce jsem doma našel ještě svoje původní pravidla pro začátečníky.
Nicméně rozhodl jsem se udělat si radost a koupit sběratelskou bednu s druhým Dračákem, protože měl být víc intuitivní, vhodnější pro začátečníky (nikdo z mé družiny až na jednu výjimku neměl vlastní zkušenost s hraním těchto her) a neměl být postavený na nesmylném "přetabulkování" každého prdnutí... Vždy jsem upřednostňoval spíš kvalitní a svižný příběh vedený Pánem Jeskyně, než nekonečné házení si kostkami a luštění statistik, což mi vzhledem k atmosféře přišlo vždy spíš kontraproduktivní.
Bohužel, všechno výše zmíněné, čemu jsem se chtěl vyhnout, by bylo lepší a hlavně hratelnější než abstraktní DrD II. Vše se řídí hodem dvou šestistěnek vs. číslo 9 + připočítání úrovní, což je opravdu hodně minimalistické a často bohužel nefunkční. Pravidla jsem si musel hodně upravit podle sebe, něco jsem si předělal, něco přidal, dost věcí naopak úplně vypustil, aby to bylo lépe hratelné. Například celý systém záchrany při prohraném hodu a spousta dalších věcí je ve výsledku špatně uchopitelná, nebo nesmyslná.
Držím tu před sebou 350 stran textu, v kterém je 80% vaty a nesmyslů a opravdu uchopitelná, dobře zpracovaná pravidla třeba pro něco tak zásadního, jako je boj, prakticky chybí. Respektive ony tu jsou, asi na pěti stranách a ještě dost špatně vysvětlených.
Chtěli byste nějaké statistiky předmětů? Vysvětlit hráči, proč má investovat do lepší kuše, když obyčejný luk je 10x levnější? Na to úplně zapomeňte. Pokud se chcete soustředit na systém "itemování", případně to vaše družina vyžaduje, protože co si budeme povídat, on je to taky docela podstatný prvek RPG her, musíte si ho vymyslet sami.
350 stran o ničem, zakončených znechucením a vytvořením spousty oslích můstků a vlastních pravidel pro lepší hratelnost... Za mě ohromný krok zpátky i oproti dnes již zastaralému a pokulhávajícímu DrD I.x.
No, objednal jsem druhé vydání Jeskyní a Draků a nemůžu se dočkat, až na to časem přejdeme. Jsem přesvědčený, že horší to nebude...
Hvězdu dávám striktně za fyzické zpracování dárkové krabice a jejího obsahu v poměru k velmi nízké ceně - celé jsem to koupil za 699,- Kč, což je na takto specifický projekt a výslednou kvalitu zpracování (nikoli samotné hry) fakt zadarmo.
Fakt mě to mrzí, Dračí Doupě I je pro mě extrémně nostalgická záležitost, ale tohle bude fajn tak na vystavení do knihovny, kde to nechám už navždycky ležet...
Po letech sucha se objevil nářez v podobě této příručky, mávající praporkem „Dračák“. Můj první dojem je poměrně dobrý; všudypřítomné tabulky zmizely... a nahradila je velká spousta textu. Celkově jsou tato pravidla obratem o 180 stupňů, kde téměř nic není stanoveno předem (až na výjimky). Na jednu stranu je to fajn, na druhou někteří hráči nemusejí mít požadovanou míru imaginace. Záleží tedy, zda se svou družinou chcete mít pevně daná pravidla (DrD I) nebo volný herní rámec (DrD II). Osobně preferuji něco mezi těmito dvěma extrémy...
DRD II je zas úlet druhým směrem! Jak DRD+ mělo pravidlo na všechno a vše se vypočítávalo a přepočítávalo, tak II nemá určeno nic a vše se vymýšlí a dovozuje. Nejhorší jsou případné souboje přímo mezi postavami hráčů, když nejsou pevná pravidla, tak je prostor pro hádky a rozepře. Nevím, zda je to tím, že jsem už odrostl a ztratil z dosahu partu svých spolubojovníků, ale DRD+ a DRD II se mi zdá horší než klasické Dračí doupě. A je to jen můj názor, ale zda se mi, že jen těží ze značky a snazší se vyrazit prachy z fanoušků, protože klasické DRD 1.6 je za 20 let perfektně vyvážené a za ty dlouhá léta vyladěné do detailů a není důvod hledat nové pravidla a přístupy k postavám. Jedna hvězda a vlastnictví jen z nostalgie nad původním počinem.
Naše družina je na dračí doupě 2.0 zvyklá, takže v tomto systému v pohodě hrajeme. Každopádně 2. vydání po revizi je rozhodně lepší a odstranilo některé nejasnosti. I tak samozřejmě dochází k situacím, kdy je vyhodnocení sporné, nicméně to není nic, s čím by si družina nedokázala poradit nějakým svým přizpůsobením hry, popř. problém operativně vyřešíme při hře a zpětně se k němu vracíme nebo konzultujeme na fórech, abychom pro příště byli moudřejší.
Staré Dračí doupě znám až od verze 1.5, takže nevím, jak vypadalo jeho první vydání. Dračí doupě 2 je ale podle mě ve své první podobě zralé na opravdu hodně zevrubnou revizi. Některé nové nápady vypadají nadějně, ale celkově jsou ta pravidla nefunkční, zmatená a místy příliš volná, takže se podle toho prakticky nedá hrát. Radím teda počkat si na nějakou další verzi, první vydání nikomu nedoporučuji, celou naši družinu to akorát rozčílilo.
Velmi dobrá kniha plná rad a příkladů vše je někdy až moc podrobně vysvětlené ale občas mi tam chybí tabulky. Jinak velmi dobrá kniha, ale dračí doupě jsem začal hrát až od 2. Verze takže nevím jaká byla dřívější příručka.