Drákula: Upírova kletba
Jonathan Green
Drákula: upírova kletba je interaktivní gotický román s hororovými prvky, ve kterém TY SÁM rozhoduješ, jakým nebezpečným nástrahám chceš během dobrodružství čelit a s jakými děsivými tvory se utkáš v boji. Měj se však neustále na pozoru a vždy vol moudře, neboť zda uspěješ, či podlehneš zhoubné upírově kletbě, závisí JEN NA TOBĚ. Nemeškej, neboť mrtví cestují rychle. Drákula: upírova kletba je interaktivní gotický hororový román vycházející z dnes již klasického díla spisovatele Brama Stokera. Píše se rok 1897. Mladý právník Jonathan Harker přijíždí na odlehlý zámek v srdci divokých rumunských Karpat, aby místnímu záhadnému hraběti zprostředkoval koupi několika nemovitostí ve vzdálené Anglii. Již brzy zde však bude svědkem něčeho, co ho dožene až na pokraj šílenství. Mezitím v malebném přístavním městečku Whitby je Harkerova snoubenka Mina Murrayová na návštěvě u své drahé přítelkyně Lucy Westenrové. Během Minina pobytu se ale Lucy stane obětí podivného útoku a vážně ochoří Ve stejnou dobu v Londýně si Lucyin nápadník, dr. John Seward, marně láme hlavu s případem jistého pana Renfielda, chovance ústavu pro choromyslné, který se nedávno vrátil z Transylvánie a nyní se nevysvětlitelně snaží sbírat mrtvé duše pro svého pána. Šachovnice je připravena a hra může začít. Hra, v níž jsou všichni jen figurkami ve velkolepém plánu, který před dlouhými staletími zosnoval valašský vojvoda Vlad Tepes, který se zapsal do dějin jako tyran, krutovládce a lidé ho považovali za „syna samotného ďábla“. Svými krvežíznivými činy si však vysloužil i jiné jméno Drákula.... celý text
Přidat komentář
Naštěstí je na obsahu vidět, že Green je fanouškem nejen gamebooků, ale i původní Stokerovy předlohy. Moc se mi líbilo kolik nápadů dokázal do klasického příběhu dodat a zakomponoval je tak šikovně, že to všechno dohromady krásně funguje. Fanoušky určitě potěší i to, že některé situace, které lze zažít, pochází i z jiných děl souvisejících s upířím hrabětem. Já sám jsem se při svém průchodu knihou třeba dostal do situace, při níž jsem si okamžitě vzpomněl na povídku „Draculův host“. Nechybí samozřejmě ani akční scény a vedlejší úkoly, které výborně oživují i pasáže, které jsou ve Stokerově románu popsané stručněji a bez větších detailů.
Můžete hrát jako Jonathan Harker, Mina Murray, doktor Seward, nebo ikonický Vlad Dracula. V Greenově zpracování je Dracula především vypočítavý predátor - monstrum, přežívající díky krvi. Určitě nečekejte nějaké jeho přehnaně romantické vykreslování. V knize můžete prožít všechny podstatné momenty tak, jak byly v původním Stokerově románu. Díky možnosti hrát za vícero postav, nebo dokonce přeskakovat mezi postavami v průběhu průchodu příběhem, má gamebook velkou znovuhratelnost.
Pravidla jsou jednoduchá a příjemně vysvětlena samozřejmě hned v úvodu knihy. Boj je také jednoduchý (ale zároveň zábavný a záživný), ať bojujete s jedním, nebo více soupeři naráz. Já bojoval například v jednu chvíli se šesti strigami najednou a i přesto, že jsem hrál za Jonathana Harkera (což není žádný nesmrtelný superman), tak se mi podařilo boj vyhrát. Při boji totiž nezáleží jen na hodu kostkami, ale i na prostředí boje a vlastnostech soupeře. Později, při jednom souboji s Draculou jsem přesně z tohohle důvodu souboj sice přežil, ač jsem hraběte neusmrtil, ale upír mi dal skutečně hodně zabrat.
Neminou vás ani hádanky, které ale zároveň nejsou frustrující. Ilustrace jsou překrásné a úžasně dotváří tu správnou hororovou atmosféru. Gamebook je napsaný přístupně i pro nováčky, kteří dosud s gamebooky žádnou zkušenost nemají, ale i ti z vás, kteří už máte něco nahráno, budete určitě spokojeni. Při svém průchodu jsem nakonec rukou Draculy zemřel a nedostal se až na konec příběhu, ale určitě se za nějaký čas k Upírově kletbě znovu vrátím a dám si průchody za hraběte a dalšího z lovců. Jediná věc, která mě hodně dráždila, bylo počeštěné psaní jména hraběte jako „Drákula“. Nechápu proč to tak v Mytagu u českého překladu udělali, protože jiná anglická jména se takto foneticky nepřepisují, tak nevím, proč by to v případě legendárního upíra mělo být jinak. Ale je to drobná a vpravdě jediná vada na kráse. Jinak je gamebook zpracováním i překladem na špičkové úrovni.
Mám příběh o Draculovi velice rád a tak jsem si toto nemohl nechat ujít. Přečetl jsem si dějovou linku za Draculu ano poprvé jsem zemřel hned na začátku, ale po druhé jsem to dotáhl do konce. První zkušenost z knihou tohoto typu, ale vzhledem k tématu nemohla u mě chybět. Nechci si tento bohatý svět vyplýtvat a tak si příští podzim z chutí dám další postavu.
Skvělá gamebooková kniha, která nabízí tolik různých konců velmi známého příběhu... lze si vybrat ze 4 postav (J. Harker, Miny Murrayová, doktor J. Seward a hrabě Drakula), které vypráví svou verzi příběhu... ale dohromady se to krásně uceluje ... sice jsem s ní strávila dost času, abych si přečetla co nejvíce verzí příběhu... ale vůbec toho nelituji ...
Velice zdařilé zpracování románu do gamebookové podoby. Ilustrace, atmosféra, jednoduchost hraní - to vše Vás vtáhne do příběhu raz dva...
Nejlepší Greenův počin a jeden z top novodobých gamebooků vůbec. 1000 sekcí, 4 hratelné postavy včetně samotného Drákuly, stejné situace z různých pohledů, výborný překlad Honzy Kováře. Tady je zkrátka všechno dobře!
Autorovy další knížky
2019 | Alenčina noční můra v Říši divů |
2020 | Oz: Gamebook |
2022 | Nezemě: Zde jsou příšery! |
2024 | Drákula: Upírova kletba |
2024 | Beowulf: Zabiják příšer |
Velmi povedený GB střední obtížnosti s dlouhou hratelností. Chvály tu bylo dost, takže se spíš pozastavím nad tím, že nejsou v roku stránek přehledy odkazů. Zachraňuje to jen to, že většinou skáčete v sekvencích nahoru nebo dolů. Zajímavostí je, že můžete střídat hráče, což je víceméně nutné pro maximalizaci šance na úspěch. Pak ale přijdete o část děje. Toto mohlo být, minimálně v "první části knihy" být vymyšleno lépe.