Dramata jazyka

Dramata jazyka
https://www.databazeknih.cz/img/books/91_/91984/dramata-jazyka-91984.jpg 3 2 2

Kniha představuje přinejmenším v českém kontextu ojedinělý pokus propojit literárněvědnou metodologii (naratologie, versologie, genologie aj.) s metodicky otevřeným, kreativním charakterem výuky tvůrčího psaní, které se tak stává nástrojem kritické reflexe samotných základů a dominantních diskursů současné literární teorie. Autor přistupuje k literárně zaměřenému tvůrčímu psaní interdisciplinárně (psychologie kreativity, dramatická výchova, ekologie, rétorika a stylistika) a multikulturně (bojová umění zenu, meditační postupy a šamanismus), stroze analytické pasáže střídá s esejistickými vstupy odhalujícími diskursivně obtížně zachytitelné aspekty tvořivosti, což mu umožňuje nejenom v mnoha ohledech syntetizovat dosavadní domácí poznatky o tvůrčím psaní (Zdeněk Kožmín, Zbyněk Fišer, František Hrdlička a další), ale především otevírat jeho narůstající metodické možnosti do řady netušených oblastí a směrů.... celý text

Přidat komentář

2926
08.09.2020 odpad!

Pro koho je tato kniha? Pro ty, kteří se zajímají o tvůrčí psaní? Ne.
Pro studenty lingvistiky, českého jazyka popř. literatury? Ne.
Je zajímavý číst (pseudo)myšlenky o tom, jak básníci jako Coleridge a Wortsworth měli vliv na Kanta a ten téměř na Einsteina a jeho kvantovou teorii a to vše souvisí s tvůrčím psaním... Hmm ok. Pokud jste milovníci poznámek pod čarou, možná je tato kniha skutečně pro vás, protože těch je v knize více než ostatního textu. Kdyby se z Dramat jazyka odstranily všechny poznámky pod čarou, zkopírované části jiných knih (samozřejmě ocitované) a poznatky a názory autorů, vědců a filozofů, moc by z textu nezbylo. Musím jen pogratulovat marketingu, protože podtitul knihy "Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní" je obstojně zavádějící - lze jej obhájit, ale o praxi tvůrčího psaní vskutku není.
Pokud chcete ušetřit, přijměte jedinou skutečnou radu pro tvůrčí psaní - PIŠTE! Sedněte si na prdel a pište, až se z vás bude kouřit. Všechno ostatní jsou jen bláboly.

Monicay
16.04.2013

Musím přiznat, že jsem celou knihu nečetla. Chtěla jsem si přečíst něco o tvůrčím psaní, ale zjistila jsem, že tahle kniha nejspíš není pro mě. Je to učebnice, při jejímž čtení jsem neustále usínala. Aby taky ne, když je plná vět ve stylu: "Samoorganizaci jakéhokoliv typu považujeme za samu sebe strukturující, sebereflektivní kontxtualitu." nebo "Kreativní požitek epické, lyrické či reflexivní distance, který se ve vztahu k následně zvoleným literárním žánrům a postupům při práci s životopisy a deníky objevuje, nám pomáhá překonat řadu autobiograficky zakotvených zábran a předsudků." Prostě pro mě je tahle kniha napsaná naprosto nesrozumitelným jazykem, každá myšlenka je obalená velkým množstvím slov, která nemají význam (tedy vždycky je tu možnost, že nejsem dostatečně bystrá na to, aby jej odhalila :-)). Jediné, co se mi líbilo, bylo přirovnání tvůrčího psaní k bojovým uměním zenu (je potřeba podobné soustředění na věc a oddanost).