Důstojnost v rozdílnosti - Jak se vyhnout střetu civilizací
Jonathan Sacks
O nastupujícím globálním prostředí bylo napsáno mnoho knih, avšak jen velmi málo z nich pojednává o souvisejících mravních a duchovních otázkách. Přitom právě ony patří k těm nejzávažnějším, na něž si musíme odpovědět, máme-li zvýšit šance na zachování míru. Přesně těmito otázkami se ve své knize Důstojnost v rozdílnosti zabývá držitel Templetonovy ceny (2016) a jeden z nejvýznačnějších současných náboženských myslitelů a filozofů, rabbi Jonathan Sacks. Leitmotivem knihy je, jak napovídá název, obhajoba Bohem ustanovené lidské rozmanitosti. Podle Sackse je nutné nejen hledat hodnoty společné všem náboženstvím, ale hlavně zásadně přeformulovat způsob, jakým vnímáme svou rozdílnost. Novým čtením známých i méně známých pasáží Hebrejské bible a jejich aplikací na ty nejpalčivější otázky současnosti Sacks odhaluje bohaté a dosud neprozkoumané zdroje, které máme při jejich řešení k dispozici.... celý text
Náboženství Filozofie
Vydáno: 2017 , TritonOriginální název:
The Dignity of Difference: How to Avoid the Clash of Civilizations, 2002
více info...
Přidat komentář
Ačkoli tato kniha vyšla v originále v roce 2002 a já ji přečetl začátkem roku 2018, musím říct, že je velice aktuální. Autor charakterizuje podobu světa v dnešní době, na neutěšující stav světa a přírody. Zmiňuje zajímavé statistiky o špatném stavu lidstva a jak vypadá svět po osudovém 11.září 2001. Hloubá nad myšlenkou jak proti sobě promlouvají náboženství Východu a Západu. Hledá přitom v čem se stala chyba, že proti sobě jenotlivá náboženství bojují a snaží se nalézt odpovědi v Bibli.Předkládá citace a zamyšlení z Bible a z jeho interpretace, lze vidět, že mezi jednotlivými náboženstvími jde nalézt shodu. Podtrhuje jak svět je v jednotlivostech velice rozdílný, i mezi lidmi a přesto jde nalézt společný konsensus, z toho tedy název Důstojnost v rozdílnosti.
Štítky knihy
náboženství konzumní společnost globalizace judaismus Bible Starý zákon globální problémy tolerance pluralismus
Autorovy další knížky
2008 | O svobodě a náboženství |
2017 | Důstojnost v rozdílnosti - Jak se vyhnout střetu civilizací |
2021 | Velké partnerství: Bůh, věda a hledání smyslu |
2018 | Ne v Božím jménu - Jak čelit náboženskému násilí |
2020 | Týdenní čtení z Tóry - Kniha Exodus |
„Nejmoudřejší není ten, kdo sám sebe pokládá za moudřejšího, než jsou ostatní: je to ten, kdo ví, že všichni lidé mají určitý podíl na moudrosti, a je ochoten se od nich učit, neboť žádný z nás nezná celou pravdu a každý z nás z ní zná kousek.“
Jonathan Sacks je v této knize velmi rozvážný, velmi pečlivý v argumentaci, vyhýbá se zkreslením a zdráhá se vynášet efektní, ale zkratkovité soudy. Takže při kritice konzumního života nebo globalizace nesklouzne do zjednodušené verze antikapitalismu, při kritice podezřelých aspektů moderního života se zase nenechá chytit do pasti nostalgie, v kapitolách o toleranci dokáže být nesentimentální a nepůsobí naivně. To možná řadu čtenářů odradí – těch kteří se rádi přimknou k trochu víc černobílému pohledu na svět a od autora očekávají jen potvrzení svého postoje a případnou argumentační munici pro diskuze s oponenty. Dosavadní pouhé dvě hodnocení jsou s tímto mým pocitem dost v souladu, myslím. Ale to mi nevadí, já si podobného přístupu pokaždé moc cením.
„Odpověď spočívá (...) v rozhovoru – nikoli v pouhé debatě, ale v ukázněném aktu komunikace (učiním své názory srozumitelnými pro toho, kdo je nesdílí) a naslouchání (vstoupím do vnitřního světa druhého, jehož názory jsou v rozporu s mými). Obojím vyjadřuji skutečnou úctu a pozornost k názorům druhé osoby a přiznávám jim hodnotu, třebaže je nesdílím. V debatě jedna strana vítězí, druhá prohrává, ale obě přitom setrvávají na svých předchozích pozicích. V rozhovoru žádná strana netratí, obě však projdou proměnou, neboť nahlédly, jak se věc jeví z odlišné perspektivy. Neznamená to, že se jedna či druhá zřekne svého původního přesvědčení. V tom netkví podstata rozhovoru. Znamená to však, že si možná uvědomím nutnost dát prostor jinému, stejně hlubokému přesvědčení, a jestliže svůj vlastní postoj vyjádřím přesvědčivě, pak i druhá strana možná pochopí, že i ona musí dát prostor mému přesvědčení.“
Pokud bych měl hledat chyby, pak bych musel zmínit roztříštěnost témat (na jednu knihu je toho až hodně: environment, chudoba, moderní technologie...) a někdy delší úvod jednotlivých částí, který pro obeznámeného čtenáře může představovat jen zopakování známých faktů. Ale pozitiva jasně převažují, ani v tématech, která nepovažuji za (pro sebe) zásadní, jsem se nenudil.
Největší potěšení jsem měl samozřejmě z kapitol, kde se rabín Sacks věnuje otázkám náboženské tolerance a možnosti mírumilovného soužití lidí s různými pohledy na svět. Je přesvědčivým obhájcem názoru, že lze respektovat odlišné názory druhých, aniž bychom relativizovali hodnotu svých vlastních pohledů. To je povzbuzující, jakkoli je jasné, že lidstvo v tomto smyslu čeká dlouhá cesta s nejistými vyhlídkami.
Největší překážkou jsme si totiž my sami, myslím si. Protože naše vlastní světonázory, pokud je silně prociťujeme, máme tendence považovat za platné pro všechny. Tím pádem se na ty konkurenční díváme jako na „objektivně nepravdivé“ a neprojevujeme jim (byť jen podvědomě) plný respekt. Takový přístup pak může vést ke snaze druhé přesvědčovat a obracet – místo snahy naslouchat a chápat. To může vést k intoleranci, pohrdání a nepřátelství. A ne každý je tak konzistentní a tolerantní osobnost, aby takovému riziku nepodlehl.
„Skutečná tolerance pramení nikoli z absence víry, ale naopak z její živé přítomnosti. Jestliže pochopíme jedinečnost toho, na čem záleží právě nám, pak jsme na nejlepší cestě pochopit a vážit si toho, na čem záleží druhým.“