Džihád: Islámská koncepce šíření víry
Miloš Mendel
https://www.databazeknih.cz/img/books/30_/30957/bmid_dzihad-islamska-koncepce-sireni-vir-mMQ-30957.jpg
4
10
10
V historicko-religionistické monografii provádí islamista a arabista Miloš Mendel rekonstrukci džihádu jako jednoho ze základních pojmů islámské věrouky a práva. Na základě rozboru náboženských textů a bohaté literatury vymezuje typy džihádu a sleduje jeho proměny od vzniku islámu až do současnosti. Poukazuje například na to, že vedení války v islámu podléhalo přísným právním předpisům, i na to, že se džihád v průběhu staletí stal pro islámskou civilizaci nepotřebnou ideovou přítěží, všímá si využití džihádu v nerovném boji muslimských národů s evropským kolonialismem i jeho pojetí ve smyslu soustavného upevňování osobní zbožnosti a šíření víry formou misie.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2015 | Arabské jaro |
2002 | Islám – Ideál a skutečnost |
2018 | Mezi mýty a minarety |
2008 | Islám v srdci Evropy |
1997 | Džihád: Islámská koncepce šíření víry |
Loni jsem četla Haeriho Základy islámu a i přes snahu o přehlednost a stručnost mi připadalo, že byl výklad občas zbytečně složitý se změtí jmen a pojmů, které se knihou mihly, aniž by byly všechny dostatečně vřazeny do kontextu a vysvětleny. Tato kniha je naopak velmi přehledná, argumentační linie jsou opodstatněné a celková struktura díla přispívá správnému porozumění. Muslimská jména jsou nám cizí a mohou se zdát jednotvárná, přesto je každé významné osobnosti věnován dostatečný prostor a jména se tak stávají méně abstraktními, stejně jako těžko uchopitený pojem džihádu, který, stejně jako řada dalších významných islámských pojmů, je mnohovrstevnatý a lze jej vykládat v mnoha rovinách (džihád srdce, jazyka, ruky, meče), dále může být vnitřní nebo vnější, může být otázkou jednotlivce či celého společenství (ummy). Všechny aspekty džihádu Mendel rozebírá, analyzuje a vysvětluje, a to dokonce velmi čtivou formou. Protože nic není černobílé a džihád nerovná se svatá válka a islám nerovná se fundamentalismus.