Ekonomika Hollywoodu
Edward Jay Epstein
Co dnes živí velká hollywoodská studia? Už to nejsou jen tržby z pokladen kin, ale především prodej autorských práv, která je možno odkoupit. Příjmy tak plynou z prodeje licencí na DVD a práva na televizní vysílání až po výrobu figurek filmových hrdinů. Současný Hollywood není jen o umění, jde především o byznys. Jeho lesk, úspěch a bohatství nevzniká ve filmových ateliérech, ale na tichých schůzkách filmových producentů s agenty herců, zástupci multiplexů a výrobci občerstvení. Novinář Edward J. Epstein ve své knize odkrývá původ ohromných příjmů hollywoodských studií a odpovídá na otázky, které si možná občas klade každý, byť sváteční, návštěvník kina. Jak vypadá smlouva pro hereckou hvězdu? Znamená sex ve filmu výhodu nebo spíš problém? Proč má většina kinosálů méně než 300 křesel? Speciální kapitola je věnována produkci nezávislých filmů, která mj. přináší i několik rad jak nezávislý film financovat.... celý text
Literatura naučná Umění
Vydáno: 2013 , Mladá frontaOriginální název:
The Hollywood Economist, 2010
více info...
Přidat komentář
Pro mě osobně zajímavé a svým způsobem přínostné. Někdy se mi z toho počteníčka nedělá dobře. Do kina téměř vůbec nechodím a teď, po přečtení myslím, už nepůjdu nikdy :-D Svět se zbláznil...PS: tu tabulku na str. 92 dával do kupy asi někdo, kdo měl z matematiky za 4, protože když už já tam najdu chyby, tak je to už fakt zlý... :-D
Odejdete z kina s pocitem, že jste viděli jen průjem efektů. Nemáte žádné sympatie vůči charakterům jen vůči hercům, jejichž jména vás právě měla přitáhnout před plátno. Nemáte sympatie vůči ději, protože kvalita ve skutečnosti vůbec není důležitá. Důležité jsou peníze.
Žádné překvapení...
Pokud Vás někdy zajímalo, proč v kině dávají takové pitomosti (aspoň většinou teda) a o těch zajímavých filmech se neví. Přečtěte si tohle. Dozvíte se i to, co jste možná nechtěli vědět....
Kniha vychází z faktu, že tržby z prodaných lístků v kině jsou pouze desetinou toho, co se na filmu dá utržit. Tohle pro mě byl docela překvapivý fakt, protože moje představa byla, že především tržby z lístků jsou určující faktor, jestli je film finančně úspěšný. Všechno ostatní, jako stream, DVD, Blu-ray, televize. sponzoři, merchandise, práva a podobně už jsou jenom takovou třešničkou na dortu.
Kniha ukazuje, že lístky byly nejdůležitější tak do 50. let 20. století.
Dále autor uvádí příklady o tom, jak vypadají smlouvy s filmovými hvězdami. Z toho vychází, že pokud má film dobře sepsané smlouvy, tak vlastně vůbec nezáleží jak byl dobrý a jestli na něj někdo šel do kina. Což leccos, čemuž jsem dříve nerozuměl, vysvětluje.
Vadilo mi akorát, že i když je kniha celkem útlá, tak je psaná takovým tím americkým stylem, kdy se pořád dokola opakuje ta samá myšlenka. Trochu mi přišlo, že autorovo téma by vystačilo na článek na blogu, všechno ostatní, těch 150 stránek, už je jenom opakující se vata.
Náhled do zákulisí filmové tvorby. Svět milionů, fiktivních společností, daňových odpočtů a velkých machrů v oblasti klamání svých partnerů. Svět, který je obyčejnému člověku na hony vzdálen. Jak jsem tak knihu četla (a v některých chvílích ztrácela pozornost), říkala jsem si, že na takovém místě jako je Hollywood bych nejspíš pracovat (nebo tedy spíš bohovat o výdělek) nechtěla. Věřím tomu, že malé rybky na konci potravního řetězce tamější společnosti mají platy nízké, ale jelikož se platy filmových ředitelů a hereckých hvězd pohybují v řádech milionů, nemá si celý tento průmysl vůbec na co stěžovat. Historie ukázala, že je překvapivě pružný a dokáže se vždy přizpůsobit - ať už změnám technologií, klesající návštěvnosti kin nebo pirátství.
Kniha je velice zajimavá a doporučuji ji těm, co se chtějí dozvědět něco o tom, jak to funguje v pozadí filmového průmyslu. Spoustu věcí jsem se dověděla a některá mi vyrazila dech. Takže až příště uvidím, že film vydělal tolik a tolik tak budu vědět, že je to sice krásné, ale na tohle to opravdu nezáleží.
Zajímavé počtení, ze kterého budu citovat na setkáních s kamarády (neboli budu hrát chytrého). Některá fakta celkem síla (finanční pobídky, tvorba publika, kotrmelce v nových technologiích). Kniha velmi čtivá.
Píši komentář neb jsem knihu dočetl a chtěl ohodnotit , ale ukazuje se hláška : Kniha ještě nevyšla, proto ji nelze hodnotit.
Kniha lehké zklamání čekal jsem více. Tři odhalení Arnold se na T3 napakoval více něž studio , Nicol K nechtěli do Návratu do Cold....... protože furt padala na hubu , tak jí nikdo nechtěl pojistit a třetí film Sahara propadák a spisovatel se soudil se studiem a prohrál 19 melounů. No a že v Americe se vydělává na cole a popcornu víc než promítáním filmů to je stará záležitost.
Tak za odhalení skryté finanční reality * * *
Název skutečně odpovídá obsahu, takže žádné extra filmové zajímavosti nečekejte. Pohybujeme se zde zcela ve světě čísel a financí, což každému cinefilovi nemusí sednout. Takže hodnotím objektivně, byť subjektivně bych jednu hvězdu ubral.