Ella & Kandinský
Mary Bassonová
Zakázaná láska, zrod expresionismu a válka… Během malování na bavorském horském úbočí se mladá Gabriele (Ella) Münterová zamiluje do svého ženatého učitele Vasilije Kandinského. Zatímco jejich zapovězená láska čelí nesouhlasu evropské společnosti z počátku 20. století, mezi umělci se zrodí pevné spojenectví, které nabídne světu vůbec první chuť abstraktního expresionismu. Spolu s Alexejem Jawlenskym, Franzem Marcem a dalšími členy uskupení Der Blaue Reiter (Modrý jezdec) stvořili Münterová a Kandinskij převratný a nový umělecký styl. Potěšení z této opojné doby jim však dlouho nevydrží, protože přichází první světová válka a odloučení. Zásadní zkouška však pro Ellu přichází o něco později v období nacistického útlaku, který všechny modernisty zařadí do zavrhované kategorie „zvrhlého umění“. Těžké časy prověří Ellino odhodlání, její hodnoty i oddanost umění a lásce. Život Gabriele Münterové je příběhem odvahy tváří v tvář osobní a historické krizi. Ella & Kandinský je její příběh.... celý text
Biografie a memoáry Historie Umění
Vydáno: 2018 , MetaforaOriginální název:
Saving Kandinsky, 2014
více info...
Přidat komentář
Další kniha z této úžasné edice, jen jsem si pro Ellu přála jiný konec, nebo spíš jsem doufala.
Kandinský byl muž, který byl pro ni vším, přesto jí neskutečně zklamal.
Ella se oproti tomu pro jeho obrazy obětovala, aby je zachránila.
Kandinského obrazy mě učarovaly a přiznávám, že v kterékoliv galerii je vyhledávám jako první. Jsou výjimečné, jsou hravé. Tím vztahem k barvám, ke geometrii, k tvarům, přestože jsou abstraktní (říkal : není důležité co, ale jak maluji) vyvolávají ve mně pocit, že je vše, jak má být. Že svět je krásný a dobrý. Je prostě autor pozitivní.
Kniha se zabývá obdobím, kdy Kandinský žil s Ellou (malířkou Gabriele Münter). Popis více než desetiletého soužití, které je vzájemně obohatilo po stránce umělecké, ale promítly se do něj i problémy té doby : jiná morálka i důsledky politického napětí končí vyčpěním jejich vztahu. Nevím, z jakých pramenů Mary Basson vycházela, ale gradaci jejich vztahu popsala citlivě, takhle se to mohlo klidně odehrát (z mé strany bez újmy respektu k oběma).
Mám ráda umění, ráda o něm čtu. Ale tahle kniha vypráví hlavně příběh jedné nešťastné lásky na pozadí zrodu nových moderních směrů, kdy snaha o zachycení skutečné podstaty zobrazovaných předmětů šla za hranici reality až k abstrakci. Příběh je fikce vystavěná na skutečných událostech. Gabrielle neboli Ella byla ambiciozní, trochu nespolečenská, mladá dívka, která se zamilovala do velké osobnosti malířství. Kandinskij byl součástí jejího života ještě dávno po tom, co ji opustil. Kniha vypráví o Gabrielle a o tom, co jí láska k malíři způsobila i o jejích vlastních uměleckých ambicích.
Přiznám se, že zpočátku mě kniha trochu zklamala. Komentáře přede mnou už něco naznačují - zprvu jsem měla pocit, že čtu červený románek, ale postupně se mění jak obsah, tak i styl vyprávění. Dozrává jak autorka knihy, tak hlavní postava Ella, takže pokud se přehoupnete přes rozpačitý začátek, máte vyhráno.
Kritické poznámky na adresu profesora K jsou namístě; i jeho postava se v průběhu děje (a času) vyvíjí, bohužel nikoli k lepšímu. Situace, v níž komunikace s Ellou probíhá výhradně prostřednictvím právní kanceláře, vypovídá o tomto umělci zcela jednoznačně a vyznívá pro něj značně nelichotivě. O to lépe vychází z pomyslného měření charakterů Ellin budoucí životní druh, Johannes Eichner. Jeho komentáře Elliných obrazů čtenářům alespoň částečně zprostředkují chybějící reprodukce malířských děl.
"Jestliže je život vršením událostí a zážitků, haldou navyšující se od země - našeho narození - až k nebi nad námi, pak je nepochybné, že to, co se nachází na spodku hromady, se musí rozkládat podobně jako slupky ovoce či zeleniny ve spodní vrstvě kupy kompostu na zahradě. Takže se nestáváme prachem až po smrti, říká si Ella. Naše mládí už je zetlelé. A kdo dokáže uvěřit v nebe?"
Krásný a barvitý příběh je napsaný čtivě a přitom ukrývá všechny podstatné skutečnosti . Dotýká se nejenom samotného života umělců, ale taky složité dobové situace v Evropě.
V některých okamžicích už jsem měla na Kandinského vážně zlost a vadilo mi, jak se Ella v tom vztahu trápila. Vlastně trpěla, to je přesnější výraz...
Měla však přesto všechno veliké štěstí , že jí osud poslal do života skvělého a empatického partnera Johannese Eichnera. Po jeho boku mohla Ella naplnit svoje sny, až na ten nejniternější, sen o mateřství.
Výborný román - nejen o vývoji moderního umění a bouřlivých evropských dějinách první poloviny 20. století, ale hlavně o psychologii hlavních postav. Kandinský se zachoval k Elle opravdu hrozně, nepochopitelně, až z toho Ella měla malou nervovou smrt, ale zase si nechala jeho plátna a postarala se o ně až téměř do konce svých dnů. Pak je nakonec věnovala (dala v plen) veřejnosti, i když jí právoplatně nepatřila (aspoň jedna záhada zůstává).
Začátek možná vypadá jako čtení pro ženy, ale brzy se z toho vyloupne "společenský román podle skutečnosti" se vším všudy. I autorčin styl jakoby se postupně stále tříbí, jazyk je bohatší a směle konkuruje barevnosti popisovaných pláten, dokonce i vtipně pojaté jinak nepříliš legrační události jsou nezapomenutelné.
V knize jsem postrádala obrazy, když tam byly jejich popisy. Ale protože se jednalo spíš o umělecké recenze z pera budoucího partnera, jsou cenné a dobře zapadají do celého schématu. Jen ty obrazy je třeba si někde dohledat.
Autorka je kurátorkou amerického muzea, kde je hodně malířčiných pláten, a důkladná znalost jak díla, tak života oblíbené malířky je v románu dobře patrná. Knihu podle informací na přebalu vydala nejprve vlastním nákladem a nabízela v kulturních institucích. Dobře, že se jí nakonec ujal vydavatel a dostala se mezi širší čtenářstvo, nejen výlučně zaměřené na tento malířský styl. Vřele doporučuji.
Velice hezky zpracované imaginativní myšlenky. Také skvělé zpracování dilematu v hlavě ženy, která má sice hlavu vysoko v oblacích, ale nohama stojí (bohužel) pevně vrytá do země. No a samozřejmě Idea Osobnosti Kandinského, jako člověka, který okouzluje a zve svým charismatem, ale zároveň neotevírá svůj vlastní pocit svobody pro ostatní (vzpomněla jsem si při tom na Most přes navždy). Jedna z nejlepších Metaforických knih, které jsem dosud četla.
Dočetla jsem jednu z nejlepších knih za poslední dobu. Nechce se mi věřit, že knihu autorka vydala vlastním nákladem. A že jde o prvotinu. Od četby jsem se nemohla odtrhnout. Vtáhne do děje tak, že se sami ocitáme v době na začátku dvacátého století a stojíme vedle mladé nadějné malířka Elly Münterové, která obdivně sleduje velkého učitele malířství Vasilije Kandinského. Zralý muž svým talentem i složitou povahou introvertní Elly zcela okouzlí. Propadá mu naprosto. I když jejich první milostná setkání dopadají pro ni nevysvětlitelně, nemůže se vzpomínek na ně zbavit. Po krátkém pobytu v rodině sestry Emmy opět ke Kandinskému nachází cestu. Stane se jí vším. Milencem, učitelem, kolegou. Jenom ne manželem. Tím už bohužel je a leta slibuje rozvod. Ella je tolerantní. Sama ustupuje, dělá zázemí, Kandinskij dosahuje uměleckého rozletu, vyvíjí se a Ellu začíná brát jen jako svůj doplněk. Moc ji mrzí, že už její tvorbu nevyzdvihuje tak, jako ze začátku. Nastává klasická situace. Léta plynou, její mládí také. Naděje na rodinný život se rozplývá. Oba spolu hodně cestují, jemu to vyhovuje, ji to vyčerpává. Už si nedělá iluze. Nakonec zůstane sama, nervově zhroucená u své sestry. Ta ji pomalu vrací do života. Nastupuje Hitler a fašismus. Malíři jeho typu jsou stíháni, jelikož nesplňují představy o "správném" umění. Jsou zařazeni do kategorie umění zvrhlého. Ella, přestože ji Kandinskij tolik zklamal a tolik jí ublížil, jeho obrazy zachraňuje a ukrývá. Po ukončení války sbírku věnuje na veřejné slavnosti, kdy se i ona dočkává uznání.
Kniha je opravdu krásná, čtivá. Co mi ale chybělo, jsou ilustrace, fotky reprodukcí. Sebelepší popisy a kritiky Elliných obrazů nemůžou nahradit ty obrazy samotné. Jednou vidět je lepší, než dvakrát číst.
Mám ráda životopisné romány a ty co vybírá k vydání Metafora, mě většinou nezklamou. A nezklamal ani tento. A také jsem ráda, když mě kniha donutí k vyhledávání dalších informací. Tady jsem si na Internetu hned vyhledala obrazy Gabriely Münterové, abych si je propojila s vloženými recenzemi.
Zivotopisy od Metafory me proste bavi. Ella je zackou puvodne zenateho Kandinskeho a postupne se stava jeho partnerkou. Kandinsky se vsak vyhybal snatku a projevoval se pomerne sobecky. Zila v jeho stinu a vyzrala az po odlouceni od Kandinskeho.
Román mapuje životní osudy malířky Gabriele Münterové (Elly), která byla žačkou a partnerkou slavného expresionistického malíře Kandinského. Kniha zachycuje život Elly od jejích dívčích let až ke sklonku života. Z počátku se mi příběh jevil jako průměrný, v okamžiku odloučení Elly od Kandinského ale začal nabývat na intenzitě. Román je velmi pěkně vystavěný a tím, jak hrdinka vyzrává, i působivější.
Krásný příběh, napsaný příjemným stylem, dobře se četl. Zajímavými vsuvkami byly recenze obrazů Elly a taky dopisy, které si mezi sebou psala Ella a její blízcí.
Vynikající román o méně známých skutečnostech života ruského malíře Vasilije Kandinského jsme přečetla doslova jedním dechem. Autorce se podařilo napsat nejen zajímavý životopisný román, ale také velmi autenticky ztvárnit evropskou společnost z počátku 20. století, kdy nebylo vůbec jednoduché prosadit se v malířství jako žena. Kniha je hlavně výpovědí o nelehkém osudu německé malířky Elly Munterové, která se zamiluje do svého ženatého učitele Vasilije Kandinského a spolu s ním stvoří nový převratný umělecký styl. Její životní příběh je tak nejen příběhem velké lásky, ale také zrady a velké odvahy, když se i přes zklamání z nevydařeného vztahu rozhodne zachránit Kandinského obrazy před nacisty.
Štítky knihy
malířství životopisy, biografie životopisné, biografické romány expresionismus 19.-20. století malíři Wassily Kandinsky, 1866-1944 zakázaná láska
Skrýt reklamy
Moc mi nevyhovoval styl psaní, ale jinak je knížka zajímavá. Myslela jsem, že se dozvím něco o Kandinském, ale nakonec jsem objevila zajímavou malířku (Gabriele Münter), o které jsem dosud neslyšela. Hodně hledání na internetu znamená, že mi čtení trvalo delší dobu, ale stálo to za přečtení. Kniha, která mi něco dala.