Etika pro dnešní svět
Jeho Svatost Dalajlama XIV. (p)
Jeden z nejvýznamnějších myslitelů současnosti, tibetský duchovní vůdce dalajlama, předkládá v této knize výsledek svých celoživotních úvah o člověku, jeho životní cestě a hodnotách, které mu mohou pomáhat. Ačkoli čerpá ze zdrojů vlastní náboženské tradice, jeho pojetí etiky překračuje hranice náboženství a je univerzálně srozumitelné a přijatelné. Základními kameny jeho etického systému je soucítění, které je vlastní všem lidským bytostem, ale také kritické myšlení a spravedlnost.... celý text
Duchovní literatura Náboženství Filozofie
Vydáno: 2021 , VyšehradOriginální název:
Beyond Religion. Ethics for a Whole World
více info...
Přidat komentář


Optimistické, idealistické, sociální. První část knihy se věnuje sekulární etice - ukazuje nenáboženské důvody, proč se chovat morálně (eticky). Druhá část knihy je praktičtější, věnuje se bdělosti, emocím, několika typům meditace apod.
Četlo se to dobře. A ano, určitě by to tu vypadalo úplně jinak, kdyby takovým způsobem přemýšlelo více lidí.
"Ten nejpodstatnější problém, myslím, spočívá v tom, že věnujeme příliš mnoho pozornosti vnějším věcem, hmotným stránkám života, a zanedbáváme etický rozměr a naše vnitřní hodnoty."
"... musíme si však být vědomi toho, že potíže nikdy nevyřešíme jenom tím, že se zavedou nové zákony a nařízení. Zdroj problémů totiž spočívá v rovině jednotlivce. Když lidé postrádají integritu a morální hodnoty, žádný systém zákonů a nařízení nebude stačit. Pokud lidé upřednostňují materiální stránku věci, pak budou stále přetrvávat nespravedlnost, korupce, nerovnost, nesnášenlivost a hrabivost - vnější manifestace zanedbávání niterných hodnot."


Výňatek z knihy:
... V etice nezáleží jen na poznání, ale především na tom, jestli podle toho jednáme. ... Žít etický neznamená jen vědomě přijmout soubor etických zásad, ale také usilovat o rozvíjení a uplatňování vnitřních hodnot v běžných životních situacích. ...
Tři aspekty života jsou:
1. nepůsobit druhým lidem škodu
2. etika cností - pozitivní vlastnosti a vnitřní hodnoty ( rozvíjení a kultivace
3. etika altruismu- zaměřit svůj život beze zbytku a nesobecky k prospěchu druhých
Nejen naše činy i naše myšlenky by měly být v souladu s etikou.
Autorovy další knížky
1999 | ![]() |
2017 | ![]() |
2010 | ![]() |
2002 | ![]() |
1997 | ![]() |
"Náboženství, přes veškerý přínos v poskytování etických vodítek a životního smyslu, v dnešním sekulárním světě samo o sobě nemůže být základem etiky. Jedním z důvodů je to, že mnozí lidé se dnes zkrátka k žádnému náboženství nehlásí. Dalším pak je stále větší propojenost lidí a národů v dnešním globalizovaném světě; v multikulturních společnostech dneška by etika založená pouze na jednom konkrétním náboženství platila vždy jen pro některé, nedávala by smysl pro všechny. V minulosti, kdy národy světa žily většinou v izolaci od sebe navzájem - tak jako my Tibeťané jsme si celkem šťastně žili mnoho staletí skryti za hradbou velehor - nebyl žádný problém, když se jednotlivé národy řídily podle svých vlastních nábožensky založených etických systémů. Dnes naproti tomu každá na náboženství založená odpověď na problém zanedbávání vnitřních hodnot postrádá univerzální rozměr, a proto musí být vždy nedostatečná. Co potřebujeme, je takový přístup k etice, který se neobrací k náboženství a může být ve stejné míře přijatelný pro lidi věřící i nevěřící: potřebujeme sekulární etiku.
Může se zdát zvláštní, že něco takového říká někdo, kdo od dětství nosí mnišský hábit. Ale myslím, že v tom žádný rozpor není. Moje víra mi ukládá usilovat o prospěch a dobro všech cítících bytostí. A překračovat hranice vlastní náboženské tradice směrem k těm, kdo vyznávají jinou víru, i k těm, kdo žádné náboženství nemají, je s tím zcela v souladu."