Existence a ten, kdo existuje

Existence a ten, kdo existuje
https://www.databazeknih.cz/img/books/20_/20640/existence-a-ten-kdo--20640.jpg 4 11 11

Jádrem Lévinasovy filosofie se stává zvláštní etika, která nevychází z apriorních axiomů jako u Kanta, nýbrž ze zkušeností setkání s tváří. Kniha uvádí do tohoto myšlení neobyčejně jemnou analýzou běžných životních situací, kde se ukazuje vnitřní bohatství lidské existence.

Literatura naučná Filozofie
Vydáno: , Oikoymenh
Originální název:

De l’existence à l’existant, 1947


více info...

Přidat komentář

Khamul1
02.03.2021 5 z 5

Extrémně složité, ale pochopit se to dá. Četl jsem to pro jistotu víckrát za sebou, při každém dalším čtení jsem objevil něco nového. Určitě se k této okouzlující knížce ještě vrátím. Hodně mi dala.

Miro.slav
28.08.2020 4 z 5

Tak ako nie je možné abstrahovať človeka ideálneho, bez rodinných, kultúrnych či národných väzieb alebo spoločnosť bez konkrétnej histórie a tradície, tak nie je možné hovoriť ani o nejakej existencii osebe. Vždy je to iba existencia konkrétneho jednotlivca. Potiaľto s Lévinasom súhlasím. No tam, kde už Lévinas vzťahuje do hry druhú osobu, tam už je to polemické.


ktulu
07.11.2018 1 z 5

Možná zajímavé a čtivé pro akademicky vzdělané filozofy, nicméně naprosto nicneříkající pro širokou obec čtenářskou. Podle mého si stačí přečíst autorův závěr, tam je shrnuto vše podstatné resp. vše. Podle mého má být filozofie přístupná lidem, abychom se dokázali zamýšlet a uvažovat...tato útlá knížka mě osobně spíše vysávala. Nebo není můj intelekt dostačující.

Misericordia
31.01.2018 4 z 5

Náročné dielo, ktoré si potrebujem znovu pozorne prečítať. Lévinas ním reagoval na Platóna a Descarta, ďalej na vtedajšiu filosofiu (Bergson, Husserl, Sartre) a osobitne na Heideggerovu ontológiu. Autor chcel prejsť od pýtania sa na existenciu (bytie) ku konkrétnemu existujúcemu, čo naznačuje už samotný názov originálu. Na rozdiel od Heideggera, v ľudskej existencii nehľadá "zakrytosť" bytia, ale etapu na ceste k Dobru a ku vzťahu k Bohu. Prevracia ontologickú diferenciu, aby ukázal, že etika a jej význam (vďaka Nekonečnu) predchádza ontológii.(s.11)

Originálnym spôsobom opisuje fenomény ako nespavosť, únavu, či lenivosť. A nanovo reflektuje problém času, zvlášť otázku prítomnosti v súvislosti s vedomím subjektu a jeho slobody. Predznamenáva nasledujúce diela Čas a jiné a Totalita a nekonečno, kde rozvinie tu načrtnuté témy vzťahu k druhému, inakosti ako ženskosti, otcovstva a i.