Fenomenologie vnímání
Maurice Merleau-Ponty
https://www.databazeknih.cz/img/books/18_/185204/fenomenologie-vnimani-fdD-185204.jpg
5
4
4
Merleau-Ponty vychází ve svém nejvýznamnějším díle z podrobné analýzy vnímání, která jej přivede k nutnosti chápat lidský subjekt jako vtělený a opustit některé teze Husserlovy fenomenologie. Merleau-Ponty domýšlí své východisko v úvahách o prostorovém, sexuálním, řečovém intersubjektivním rozměru tělesnosti, aby vyvodil důsledky pro klasická filosofická témata, jako je čas, myšlení či svoboda.... celý text
Literatura naučná Filozofie
Vydáno: 2013 , OikoymenhOriginální název:
Phénomenologie de la perception, 1945
více info...
Přidat komentář
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2008 | Svět vnímání |
1971 | Oko a duch a jiné eseje |
2013 | Fenomenologie vnímání |
2004 | Viditelné a neviditelné |
1994 | Chvála moudrosti |
Jeden z nejvýznamnějších filosofických textů první poloviny 20. století. Podrobně seznamuje s Merleau-Pontyho koncepcí "vtěleného subjektu", která představuje vlastní tělo jako způsob bytí ke světu, jako původní a nezrušitelnou vztaženost k okolnímu světu. Čtenář v něm samozřejmě najde řadu složitějších analýz (zajímavých i pro zájemce z řad psychologů či biologů - Merleau-Ponty zde navazuje na řadu výzkumů, které prováděli zejména psychologové z tvarové neboli Gestalt školy, a tvořivě je filosoficky interpretuje), ale také množství nápaditých myšlenek a inspirativních, bezmála poetických vyjádření, jež prokazují autorův cit pro moderní literaturu či výtvarné umění (neobyčejně plodná byla zejména jeho obeznámenost s Proustovým a Cézannovým dílem). Každému, kdo se s Merleau-Pontyho texty ještě nesetkal (případně ani s texty filosofů, jako jsou Husserl či Sartre), doporučuji před tímto velkým dílem mnohem kratší a přístupnější text - "Svět vnímání". Díky němu čtenář získá cennou perspektivu, jak jeho delší a obsáhlejší knihy číst, a lépe porozumí zásadnímu přínosu "Fenomenologie vnímání", v níž dochází k důležitému přehodnocení mnoha klasických filosofických myšlenek a teorií.
Velice přínosné čtení též pro všechny zájemce o estetiku a teorii umění, neboť zde Merleau-Ponty krásně a originálně popisuje zakotvenost vší umělecké zkušenosti v tělesném prožívání (a nikoli pouze či primárně v intelektuální rexlexi), v mnohovrstevném pociťujícím před-vědění.