Ostrov vyhnanců
Zbyněk Dach
Nestačí pouze přežít. To je příliš snadné. Opravdu? Takřka bez ničeho se ocitáš v situaci, kterou bys přál jen těm nejhorším nepřátelům. Sám v divočině, přesto však obklopen množstvím nepřátel. Vyhnanec bez práv… lovná zvěř. Je jen na Tobě, zda se z kořisti stane lovec. Slunce se sklání nad obzor a stíny se dlouží. Je čas vydat se na cestu.... celý text
Přidat komentář
Můj první GB ze světa NG.
Nebylo to špatné, herní systém trochu jednoduchý ale nevadí. Trochu mi vadilo, že spíš rozhodovala náhoda než moje volby ( aspon se mi to tak zdálo) a přišel mi celkem těžký, i když spíš jsem měl dost smůlu - když je člověk napřed vlkodlak, pak nemrtvý a nakonec nemrtvý a ještě prokletý navíc, je na čase si říct, že nemám svůj den :D
Knihy mého dětství. Velice mě bavila forma, kterou jsou tyto knížky psané. Pamatuji se na vzrušení, které mě provázelo při řešení úkolů a při putování knihou ze stránky na stránku. :-)
Skvělý GB ze série, kratší herní čas vyváží možnost spousty opakování s různými zakončeními. Myslím, že zrovna tento díl dobře nakopl celou sérii. Na 2 odkazech se objevuje i jakási pomoc do dalších GB - viz zajímavosti.
Pořádná jízda na začátek nové série! Autor dává do gamebooku tolik unikátních herních mechanismů, o kterých se vám v ostatních GB série FF ani nesnilo.
Něco málo o příběhu: někdo vás udal, že vyznáváte právě zakázané božstva a jako trestanec jste odvezen na ostrov plný dalších zločinců (a mnohého horšího). Na druhé straně ostrova pak čeká loď a svoboda na těch pár šťastlivců, které tento nebezpečný ostrov nezahubí.
Gamebook je docela těžký (takže je potřeba ho párkrát zopakovat) a velmi rozvětvený, což ještě umocňuje to, že jste v džungli a těžko se v ní orientuje. Unikátní v knize (i v některých dalších dílech série) jsou zásadní události, které se postavě můžou stát a doslova změnit její život (pro větší detail viz konec). Oproti většině následujících dílů je navíc tento gamebook napsaný velmi lehce a vtipně, např. mě dostala tahle herní situace (nic zásadního tam nezazní, takže to není spoiler):
"Jdeš lesní pěšinou, když najednou uvidíš šlápoty vedoucí do křoví. Co uděláš?
Prozkoumáš stopy nebo je bude ignorovat nebo rychle skočíš do křoví?
Vybral jsem si rychle skočíš do křoví
A následuje tato sekce: Rychle se vrhneš z cesty, poškrábeš si obličej a ruce o trnité větve. Potichu napočítáš do 10 a vykoukneš. Nikde se nic nehýbe a nic podezřelého se neozývá. Kdybys nebyl na Ostrově vyhnanců, připadal by sis jako naprostý idiot.... " :-)
Prostě perfektní gamebook se vším všudy. Tak moc se mi líbil, že se s vámi musím podělit o svůj první úspěšný průchod:
---(pozor následuje spoiler! pozor následuje spoiler! pozor následuje spoiler!)---
Docela brzy na začátku se mi stalo, že jsem se zamyslel při prohlížení ruin starobylého chrámu. Ze zamyšlení mě vytrhla armáda kostlivců, která mě obklíčila a v mžiku usmrtila. Probudil jsem se a co to? Jsem nemrtvý! Zatím na mě maso drží, ale prej se po čase sloupne. Jo a taky se mě zřekl můj dosavadní bůh, že prý nestojí o nějakou mrtvolu. Tak jsem se zvedl a prohledal zbytek ruin. V jedné hodně zapadlé podzemní komnatě na mě čekal starý, kdysi slavný a mocný, nyní však dávno zapomenutý bůh, který mě jako svého vyznavače přijal (takové detaily, že jsem mrtvý, ho vůbec nezajímaly). A tak posilněn novým stavem a novou vírou jsem prošel půlku ostrova, kde jsem omylem zabloudil do nějaké jeskyně s pekelně silnou nestvůrou, kterou jsem porazil jen tak tak. Poté, co jsem vyklopýtal z jeskyně, mě obklopil kmen místních kanibalů, kteří mě prohlásili za zachránce kmene a okamžitě mě udělali svým šamanem. A tak jsem navždy zůstal na Ostrově, kde jsem začal vlastně úplně nový život" :-)
--- konec spoileru
Lepsi gamebook jsem nehral, je to zradlo. Pribeh poutavy, obtiznost snesitelna, volby logicke.
První gamebook ze série Negart Group. Na gamebook průměrná kvalita, dobrá zábava na pár hodin.
Gamebooky v této sérii na sebe nepřímo navazují, spíše se odehrávají ve stejném světě. V některých knihách si zahrajete za stejné postavy, navštívíte stejná místa, nebo jsou zmíněny události z předchozích dílů.
Autorovy další knížky
2000 | Ostrov vyhnanců |
2005 | Rytíř půlnoční hvězdy |
2002 | Nemrtvá spravedlnost |
2001 | Černé stíny |
2004 | Zlaté údolí |
Devadesátkové gamebooky (a videohry) nebyly pro padavky. Trýznivá obtížnost byla běžná, nefér mechaniky a role náhody byly očekávané a frustrace byla součástí hratelnosti. První díl série Negart nese všechny znaky své doby, ale i přesto se jedná o dobrodružství, které je v klidu zvládnutelné i dnes. Jistou uživatelskou nepřívětivost a morální zastaralost ovšem nepopře. Projevuje se to především v soubojích, které jsou zbytečně obtížné a vražedně časté. Na druhou stranu musím přiznat, že jsem nikde jinde než v boji nezemřel a mechaniky umožňují vcelku použitelné léčení zranění - za jistou cenu. Příběh jako takový ničím nezaujme. Má víc logických chyb než zajímavých momentů, ale prostředí je naštěstí dostatečně variabilní a krásně dotváří atmosféru. Na omezené ploše ostrova jsem toho prožil mnohem víc, než jsem původně čekal. Přidám ještě tip pro ty, kdo se nechtějí stát loutkou v rukou náhody. První dva pokusy projděte podle pravidel - to abyste si užili autentickou hratelnost, a při třetí cestě házejte za sebe desetistěnnou kostkou a za soupeře šestistěnnou. Ani tak to nedostanete zadarmo, ale boj už nebude ten největší strašák.