František Kaván: Symbolistní, dekadentní

František Kaván: Symbolistní, dekadentní
https://www.databazeknih.cz/img/books/13_/137342/frantisek-kavan-symbolistni-dekadentni-137342.png 5 2 2

Katalog k výstavě. Dokonce i znalcům a milovníkům umění může rané dílo malíře a básníka Františka Kavána (1866–1941), přinést určité překvapení. Národní galerie v Praze nyní prostřednictvím malé, ale objevné výstavy zpřístupňuje veřejnosti jeho obrazy, kresby a grafické listy, vzniklé během pouhých pěti let, mezi roky 1894 až 1899. Nově objevená Kavánova díla z druhé poloviny 90. let 19. století, které Národní galerie v Praze nedávno získala, v mnohém rozbíjejí tradiční představu o Kavánově tvorbě. Některé z těchto prací sice už byly k vidění na velkých výstavách a jsou reprodukovány v odborných publikacích (Dekadence, Sváry zření, Křičte ústa!), kde však vždy tvořily jen malý střípek z rozsáhlejší mozaiky, prezentující především období či tendenci, nikoliv dílo jediného autora. Pohromadě jsou nyní jako ucelený obraz jedné zajímavé a zároveň opomíjené vývojové etapy Kavánova díla vystaveny poprvé. Nutno dodat, že v mnohém mění léty zažitý obraz tvorby tohoto významného českého krajináře, žáka Julia Mařáka. Výstava František Kaván: Symbolistní, dekadentní znovu ukazuje, jak atraktivní je pro dnešní dobu téma českého umění kolem roku 1900. Výstava odkrývá dosud málo známé souvislosti spletitých kořenů z nichž se jen o několik let později začalo rodit české moderní umění. Poslední Kavánova výstava z 2011 v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem sice důstojně připomněla 70. výročí malířova úmrtí, ale opírala se především o jeho známou tvorbu. Kavánova dekadentní díla ukazovala jen okrajově. Národní galerie v Praze naopak vyšla v případě současné výstavy ze zdůraznění méně známých aspektů Kavánovy tvorby. Umožnila jí to skutečnost, že se výstava opírá především o práce na papíře, které z technických důvodů nelze vystavovat dlouhodobě. Symbolistní a dekadentní krajiny Františka Kavána představují také mimořádně zajímavou spojnici mezi těmito tendencemi ve výtvarném umění a českou literaturou sklonku 19. století. František Kaván se stýkal s dekadentními literáty z okruhu Moderní revue. Byl mu blízký nejen Karel Hlaváček, ale také mnozí další tehdejší básníci. Sám ostatně psal verše a byl velmi osobitým překladatelem, zejména z ruštiny. Proto by právě vzájemný vliv literatury a výtvarného umění mohl být leitmotivem této komorní výstavy. Pro srovnání s Kavánovou tvorbou posledních pěti let 19. století jsou v Konírně paláce Kinských v střídmém, ale velmi pečlivém výběru vystavena obdobná díla Antonína Chittussiho, Karla Hlaváčka či Jaroslava Panušky. Kavánova dekadentní tvorba se tak znovu ocitla v relevantním kontextu, který návštěvníkovi umožňuje alespoň na okamžik se vcítit do zjitřené, ale neobyčejně inspirativní atmosféry přelomu 19. a 20. století, doby na prahu moderny. Připomenutí výročí sedmdesáti let od jeho smrti. Výstava 16.2. – 13. 5. 2012 výstavní prostor Konírna v paláci Kinských Počet exponátů cca 58 – kresby, grafické listy, obrazy + 3 vitríny – časopisy, fotografie, exponáty ze sbírek NG (Archiv, SDUS, SGK) a ze sbírek PNP, VČG Pardubice, KM KRNAP Jilemnice, GHMP a soukromých sběratelů Autorka a kurátorka: SGK NG – Zuzana Novotná Grafické řešení výstavy a publikace – ak. mal. Tomáš Coufal Doprovodný program: LO SUDS NG – Monika Sybolová... celý text

Přidat komentář

Apo73
27.12.2024 5 z 5

Proč to mělo jen 80%? Skvělá kniha, která ukazuje "zaškatulkovaného" Františka Kavána - realistického krajináře jako originální výtvarnou osobnost, která se snaží vymanit z vlivu svého profesora, Julia Mařáka. (Spolužáky mu byli např. Antonín Slavíček nebo Jaroslav Panuška.) To se mu povedlo, byl dokonce vyloučen z akademie a právě se nalzel na škále od "poetického naturalismu k symbolistně dekadentnímu projevu" (s. 2), o čemž svědčí tyto nově objevené obrazy v Památníku národního písmenictví a vystavené Národní galerií v roce 2012. Nechápu, že jsem tehdy takovou výstavu minul - Kaván patří k mým rodákům (narodil se u Jilemnice a je pochován v Libuni u Trosek). Výborná kniha, přibližující různé kontexty Kavánova života, a různých poměrů na Akademii výtvarných umění a mezi umělci na sklonku 19. století, výborné reprodukce a krásné obrazy, které Kaván namaloval/nakreslil v krátkém časovém období así 8 let, než se pak nalezl v realistické krajinomalbě. Doporučuji všem, tady alespoň ty krásné názvy obrazů jako Šílenství (1896), Unavil se kraj touhou po Nekonečném...(1896), Na obzoru město snění (1896), V neznámu tone...(1896), Umrlčí cesta (1896), Tma mě připravuje o oči, hustá... (1896), Po bouři (1896), Vzrušení (1896) - je i na obálce knihy, Mrazivé vzpomínky krajiny (1896), Proč se zděsily stromy? (1896), Milosrdenství přetrvává (1897), Vír výsměchu (1897), Bludička (1897), Zapadlo v černu slabé pastorale (1898), Mdlý večer, měsíc stonavý (1899), Tání - Příprašek (1899), Zoufalství (1899). Není už to samo o sobě poezie? Pak přišel rok 1900 a jeho obraz Podmrak byl oceněn Zlatou medailí na Světové výstavě v Paříži. Skvělý malíř, který si ke svému stylu přišel z různých stran a já moc děkuji za zaplnění této mezery.